Escapades

Un mar de vinyes

El camí de l'Espluga de Francolí a Vimbodí travessa els grans camps de vinyes que envolten el castell de Milmanda

A l'extrem sud de la Conca de Barberà, l'Espluga de Francolí, Vimbodí i el monestir de Poblet formen un triangle geogràfic marcat pel paisatge de la vinya. Aquest conreu ja hi era present en època romana, com demostren diferents indicis trobats en antigues granges de la zona, però van ser els monjos del Cister els que segles més tard van introduir noves tècniques agrícoles que, unides als nous sistemes d' elaboració, van convertir el vi d' aquestes terres en un producte diví. Amb el temps, el fruit d'aquestes vinyes ha anat guanyant fama i qualitat i avui dia són diverses les grans empreses vinícoles de renom internacional que s'hi han implantat atretes per l'excel·lència del sòl i el clima.

La ruta que proposem avui uneix dos dels tres extrems de l'esmentat triangle, l'Espluga i Vimbodí, tot travessant precisament el mar de vinyes que els separa. La ruta, molt ben senyalitzada, té molt poc desnivell i és ideal per fer-la en família. El punt de partida de la ruta pot ser l'Oficina de Turisme o bé el parc fluvial. La primera part transcorre per un vial pavimentat, a tocar d'unes naus industrials. Després de deixar enrere la deixalleria i unes granges, prendrem l'anomenat camí de Milmanda, que transcorre enmig de grans camps de vinya. El camí ens durà fins al castell de Milmanda, un antic lloc de repòs dels monjos que actualment és propietat particular, tot i que es pot visitar. Un cop deixat enrere el castell, trobarem una bifurcació en la qual cal prendre el ramal de la dreta, que va fins a una casa que s'alça al front. Darrere de la casa hi ha un sender que s'endinsa pel vessant obac d'un pinar i que porta fins a l'ermita dels Torrents, situada a tocar de la carretera que uneix Poblet i Vimbodí. Aquest sender va quedar molt malmès arran de les nevades de principi d'any, per la qual cosa és recomanable consultar a l'Oficina de Turisme si és transitable abans d'iniciar la ruta. En cas que sigui de difícil accés, es pot continuar el camí fent una petita volta que ens obligarà a fer un petit tram de carretera.

L'ermita dels Torrents, dedicada a la Mare de Déu dels Torrents, copatrona de Vimbodí i Poblet, és un edifici del 1714, renaixentista, i guarda la imatge de la verge, trobada al segle XV. És un bon lloc per fer una aturada i recuperar forces, ja que davant de l'ermita hi ha una zona d'esbarjo, amb fogons i taules, una font i uns gronxadors. Tocant a l'ermita hi ha també un restaurant.

Per continuar la ruta hem de creuar el barranc de davant de l'ermita i fer un breu tram de la carretera que va de Vimbodí a Poblet fins a trobar una pista pavimentada (punt 11) que baixa a la dreta. Baixant per la pista creuarem el riu de Milans, capçalera del Francolí, i iniciarem una forta pujada on trobarem les primeres cases de Vimbodí. Podem aprofitar l'estada al poble per visitar el Museu i Forn del Vidre, un dels pocs llocs de l'Estat espanyol on es mostra el procés de fabricació del vidre bufat.

Per iniciar la tornada cap a l'Espluga caldrà desfer el camí fins a l'ermita dels Torrents. Un cop allà, a l'altura del restaurant, trobarem a la dreta de la carretera una pista que segueix el barranc dels Torrents (un punt de seguiment ho indica). Seguint la pista entre conreus i vegetació de ribera arribarem fins a un collet amb bones vistes. El camí baixa després pel mig del bosc fins a trobar la carretera de Vimbodí a Poblet. A l'altra banda comença una pista de terra que du fins als Plans de Milmanda, amb bones vistes del castell i les vinyes que l'envolten. Trobarem una bifurcació i seguirem per la dreta, entre la pineda i els vinyars, fins a trobar una ampla pista travessera. De nou continuarem per la dreta i passat un collet, trobarem una bonica vista del conjunt amb les muntanyes de Prades, les Masies i el monestir de Poblet. A la banda esquerra trobarem la pista que segueix la pedregosa llera del riu Sec, amb la qual arribarem fins al punt 3 del recorregut, pel qual hem passat a l'anada. A partir d'aquí tornarem a desfer el camí fins arribar al parc fluvial, punt final del recorregut. Abans de baixar de la bici, però, val la pena acostar-se fins a la font Major, considerada el lloc de naixement del riu Francolí. En aquest racó ombrívol trobarem un antic rentador, una font i la imatge de la Mare de Déu de la Font Major.

FITXA DE LA RUTA

Distància. 12,60 km (ruta circular)
Durada. 4 hores aprox.
Desnivell. 214 m
Dificultat. Baix
Punts d'interès. Font Major, Castell de Milmanda, ermita de de la Mare de Déu dels Torrents
Senyalització. Tot el recorregut està senyalitzat

DADES D'INTERÈS

Turisme de l'Espluga de Francolí. www.esplugaturisme.cat
Turisme de Vimbodí i Poblet. www.vimbodí.altanet.org
Lloguer de bicicletes. Drac Actiu (empresa d'activitats d'aventura de l'Espluga) Tel. 629 21 32 63. www.dracactiu.com
Coves de l'Espluga. Obert de dimarts a diumenge de 10.30 a 13.30 i de 16.00 a 18.00 h www.covesdelespluga.info
Monestir de Poblet. www.poblet.cat

De les vinyes al celler modernista

Després de gaudir del paisatge de les vinyes ens podem acostar fins al Celler Cooperatiu de l'Espluga, un edifici modernista dissenyat per Lluís Domènech i Muntaner al qual Àngel Guimerà va dedicar el sobrenom de “la Catedral del Vi”. El celler, que avui és la seu del Museu del Vi de la població, es va construir el 1913 per allotjar una de les societats cooperatives més antigues de Catalunya, la Cooperativa de l'Espluga. Tot i que inicialment constava de dues naus, l'any 1957 se n'hi va afegir una tercera.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Desnonen una família amb una filla de cinc anys a Tarragona

Tarragona

La unitat de drons dels Mossos a l’aeroport entrarà en servei aquest any

figueres
medi ambient

Barcelona triplicarà l’energia fotovoltaica en tres anys

barcelona
societat

Hortolans de Manresa, indignats pel tall d’aigua per regar

Manresa
SALUT

El Trueta incorpora un TAC que ofereix imatges durant la intervenció

GIRONA
Salut

Balcells assegura que l’assistència mèdica al Baix Segre està “garantida”

Lleida
GIRONA

Les infermeres d’atenció primària es reivindiquen en un congrés

salut

Reclamen mantenir l’actual hospital Sant Jaume de Mataró fins que no es faci el nou

Mataró
Societat

Estudien construir un centre de processament de dades al subsòl de La Sagrera