Societat

trànsit

accidents

La mortalitat a les carreteres cau un 27% aquest estiu

El conseller d'Interior alerta que les distraccions són la causa principal dels accidents mortals i que han pujat en percentatge

L'AP-7 i la C-26 són les vies interurbanes amb més morts

Aquest estiu es tanca amb menys morts a les vies interurbanes catalanes. En concret, hi ha hagut un 27% menys de víctimes mortals respecte a l'estiu anterior: de 49 s'ha passat a 36. Pel que fa a accidents mortals, la reducció ha estat del 26% i s'ha passat de 46 a 34. Es recupera la tendència a la baixa, que l'estiu passat va trencar-se.

Malgrat la rebaixa, el conseller d'Interior, Jordi Jané, va manifestar: “No podem donar un missatge autocomplaent: les xifres de morts segueixen sent preocupants.” En aquest sentit, durant la roda de premsa, el conseller va posar un èmfasi especial en l'alarmant percentatge d'accidents causats per una distracció: el 35%, el factor principal d'accidentalitat. Encara que aquest estiu n'hi ha hagut menys de provocats per una distracció (de 15 a 12), són més en percentatge perquè els accidents mortals han baixat encara més.

El comissari dels Mossos d'Esquadra Miquel Esquius, cap de la divisió de trànsit, va precisar que les distraccions són de molts tipus però que la principal és per l'ús del mòbil. “Agafar el telèfon conduint és letal”, va avisar el conseller. Darrere d'algunes distraccions, a més, hi pot haver el consum d'alcohol o drogues, que no es compta directament com a causa d'accident. Jané va apuntar que el 9,8% dels ferits greus sobrepassaven la taxa d'alcohol permesa. “Podríem dir que, en molts casos, l'alcohol i les drogues són la causa de la causa dels accidents”, va resumir. No obstant això, aquest és un percentatge insuficient: no es tenen dades encara de les taxes d'estupefaents de les víctimes mortals perquè depenen d'anàlisis forenses.

Una dada optimista: aquest estiu no ha mort cap ciclista, mentre que l'estiu passat en van morir cinc. Per contra, puja el percentatge de motoristes morts, que ja representen un terç de les víctimes mortals; en nombres absoluts, es passa de 15 a 12. Pel que fa als vianants, si l'estiu passat en van morir quatre, aquest n'ha mort un.

En paral·lel a la reducció de la mortalitat, també ha baixat el nombre de ferits greus, un 2%: de 257 a 252. Jané va evitar el triomfalisme i va raonar que el descens d'accidents mortals no és mèrit únicament de la conselleria ja que també hi intervé l'atzar. Tanmateix, es dóna el cas que l'accidentalitat a la resta de l'Estat ha augmentat, a diferència que a Catalunya. A tots dos territoris, la circulació ha augmentat a l'estiu, amb el moviment de turistes i el retorn estival dels marroquins d'arreu d'Europa al seu país.

Precisament, una de les vies més transitades pels europeus que volen creuar l'estret de Gibraltar, l'AP-7, és l'eix amb més víctimes mortals, cinc. La segueix la C-26, amb quatre.

LA XIFRA

47
per cent menys
d'accidents mortals hi ha hagut aquest estiu en comparació amb l'estiu del 2010

Un 20% dels morts, sense cinturó

Una de cada cinc víctimes mortals aquest estiu no portava el cinturó. L'any passat aquesta situació es va donar en un 21% dels casos. Pel titular d'Interior, Jordi Jané, “el 2016 posar-se el cinturó hauria de ser automàtic al pujar al cotxe”. Amb relació als motoristes morts que no duien casc, el conseller ho va quantificar en un 9% (l'estiu passat, un 5,26%), però va alertar que corresponia “només” a una persona. És per això que aquesta setmana el Servei Català de Trànsit coordina una campanya policial de controls intensius per comprovar l'ús dels sistemes de seguretat passiva. És a dir, el cinturó, el casc i els sistemes de retenció infantil. La iniciativa la impulsa l'Organització Internacional de Policies de Trànsit (Tispol) i en el cas de Catalunya s'hi han sumat els Mossos d'Esquadra i les policies locals. Els panells informatius de les carreteres n'informaran. És l'11a campanya de 14 que es faran el 2016.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona
barcelona

Una vintena d’entitats reclamen que la prefectura de la Via Laietana sigui “només un lloc de memòria”

barcelona
economia

El simulacre de risc químic amb sirenes a les Terres de l’Ebre i Tarragona es farà el 24 d’abril

barcelona
societat

El 63% dels docents asseguren haver patit una agressió física o verbal per part d’alumnes, segons USTEC

BARCELONA

El #wasteinprogress 2024 tanca amb un nou rècord de visitants

GIRONA

El cartell del ’Temps de Flors’ és un mosaic floral de formes geomètriques

GIRONA

El Govern inverteix 685.000 euros en l’abocador clausurat

LES LLOSES

Regalen 2.000 banderes de la ciutat perquè es pengin per les Fires

figueres