Mobilitat
dia sense cotxes
El Dia Sense Cotxes treu 125.000 vehicles del carrer
La jornada se salda a Barcelona amb una reducció del 6,1% del trànsit i un increment del 5% del transport públic
La mobilitat a Barcelona no va ser ahir gaire diferent de la d'un laborable normal, amb la particularitat que va aportar una seixantena de carrers tallats pel Dia Sense Cotxes i les restriccions a via Laietana i al carrer Gran de Gràcia. La jornada va transcórrer sense caos, amb cues al matí als accessos a Barcelona, tot i que el trànsit va disminuir un 6,1% respecte dels dies laborables, i l'ús del transport públic es va incrementar un 5%. A primera hora del matí es van registrar cues d'entre dos i nou quilòmetres als accessos a Barcelona, però va disminuir el nombre de vehicles al centre de la ciutat, ja que uns 125.000 conductors van optar pel transport públic. El metro, Rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat van viure un increment del 5%. “Les coses estan anant bé”, declarava la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, a dos quarts d'una del migdia.
La restricció de trànsit a via Laietana va ser la que va tenir més impacte al centre de la ciutat, ja que l'artèria es podia utilitzar només en sentit descendent. El carril de pujada es va habilitar com a carril bici amb la col·locació de cons, una mesura que va ser molt ben rebuda pels ciclistes que en feien ús. “Aquest carril em sembla fantàstic”, afirmava la Carla, que veia com la ruta habitual des de la Barceloneta a l'Eixample per anar a treballar s'escurçava deu minuts. La Verónica també ho trobava perfecte i proposava que el carril bici, i per extensió la restricció del trànsit, es fes un cop al mes. L'altra cara de la moneda la protagonitzaven els conductors que a partir de les onze del matí van veure com la Guàrdia Urbana prohibia el trànsit a tot el carrer Gran de Gràcia, excepte a taxis, ambulàncies i busos. També als que sortien dels aparcaments, que eren ràpidament desviats als carrers adjacents. “Em sembla una aberració” deia, indignat, el Jorge, un motorista que trobava que no té sentit tallar el trànsit un dia “sense abordar polítiques a llarg termini”. El José tractava de fer la ruta habitual de repartiment a restaurants i trobava que les restriccions a Gràcia eren “fatals”: “Jo he de descarregar als mateixos llocs, i això em suposarà trigar dues hores més.”
La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, va valorar sobre la jornada d'ahir: “És un reflex de la conscienciació que té l'Ajuntament per les polítiques de mobilitat sostenible, en les quals hem d'aprofundir més.” Vidal va recordar que cada any moren 3.500 persones per la contaminació, i que més de la meitat de la població pateix nivells sonors poc recomanables. “Cal reduir el nombre de vehicles que
circulen de forma permanent”, va afirmar la regidora. El president del PP a l'Ajuntament, Alberto Fernández Díaz, va proposar reconvertir el Dia Sense Cotxes en el dia del transport públic, mentre que
el portaveu convergent, Joaquim Forn, va lamentar les “moltes molèsties” que la jornada va causar,
segons el seu parer, a la ciutadania.
LA FRASE
Els nens prenen els carrers
Rosa M. BravoSi algú estava encantat amb el Dia Sense Cotxes van ser els prop de 4.000 alumnes de quinze escoles que ahir van canviar les aules pel carrer. Com els de l'escola Reina Violant, que van fer seus el carrer i la plaça Trilla amb jocs com ara la xarranca, el tres en ratlla i les curses de sacs. La Carol, de la comissió del Camí Escolar, es mirava l'escena embadalida pel que suposa la recuperació de l'espai públic per als nens. “Gràcia és un barri on es juga a la plaça a la sortida de l'escola, però avui és un dia en què els nens prenen el carrer, parlen amb la gent i estan a l'escola sense el soroll dels camions”, deia.
“Aquesta és la finalitat del Dia Sense Cotxes: ocupar el carrer amb usos cívics. L'objectiu era omplir els carrers de vida i per això calia una disminució de vehicle privat”, va assegurar, al seutorn, la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal. A més de les escoles, també van organitzar activitats biblioteques i centres cívics.