Treva en el litigi per les famílies antiimmersió
Un tribunal deixa en suspens la mesura de fer pagar a la Generalitat 6.000 euros per cada nen que vol l'escola en castellà
Els nous temps polítics que apunten a una reformulació de la polèmica llei d'educació del ministre Wert, la Lomqe, han portat una treva en el litigi obert per un grup de famílies que reclamen a la Generalitat escolaritzar els seus fills en castellà. Un tribunal de Madrid ha resolt deixar en suspens la decisió del Ministeri d'Educació, Esports i Cultura de retenir 6.000 euros a la transferència que fa a la Generalitat per cada cas d'un menor que ha sol·licitat l'escola en castellà a Catalunya. La decisió judicial s'ha pres amb el vistiplau de l'advocat de l'Estat, que no es va oposar a la petició de suspensió demanada per la Generalitat de Catalunya. El litigi correspon a un recurs del govern català contra un d'aquests casos de petició d'escola en castellà.
Des de la Generalitat s'espera ara que aquesta nova situació jurídica tingui una translació al terreny concret i que en el procés de revisió a què s'ha compromès el nou ministre, Íñigo Méndez de Vigo, es deixi en suspens la disposició de la Lomqe en què el ministeri es basava per cobrar els 6.000 euros.
Tot i això, la consellera Meritxell Ruiz es va mostrar ahir recelosa amb aquest fet perquè “el mateix dia que el tribunal corresponent de Madrid ens notificava la resolució, el ministeri deia que no deixava en suspens l'addicional 38”. De totes maneres, el fet que la resolució del jutge porti l'aval de l'advocat de l'Estat, que expressament es va manifestar en aquest sentit, dóna a entendre que el govern espanyol ha donat el vistiplau a aquesta suspensió.
La justícia argumenta la suspensió pel fet que encara hi ha pendent de resoldre pel Tribunal Constitucional el recurs que la Generalitat va presentar contra diversos preceptes de la llei d'educació. Mentre això no passi, dóna per bona la petició catalana de demanar la suspensió de la mesura dels 6.000 euros.
Fins a la data d'avui, un total de 154 famílies havien demanat al ministeri l'ajuda econòmica i en 50 casos s'havia concedit.
LA XIFRA
Matemàtiques i ciències s'encallen en 4t de primària
El rendiment dels alumnes catalans de quart de primària se situa per sota de la mitjana espanyola en matemàtiques i ciències, segons una mostra ampliada per a l'Estat de l'Associació Internacional per a l'Avaluació del Rendiment Educatiu, IEA, que es fa cada quatre anys. Ahir es van fer públics els resultats de l'IEA del 2015 i es va donar a conèixer que en matemàtiques el rendiment dels alumnes espanyols se situa en els 505 punts, sis punts més que el dels estudiants catalans, mentre que en ciències el rendiment dels catalans és de 511 punts i el dels espanyols de 518. Segons el Ministeri d'Educació, en matemàtiques l'Estat (els alumnes espanyols de quart de primària en termes generals) se situa a l'altura del Canadà i Itàlia, i al davant de França, Croàcia i Nova Zelanda, mentre que en ciències està com el Canadà, Austràlia i Irlanda del Nord, i per sobre dels Països Baixos, França, Bèlgica i Portugal. A l'Estat s'han avaluat 7.800 alumnes i s'han fet mostres ampliades a Catalunya, Andalusia, Astúries, Castella i Lleó, la Rioja i Madrid. En matemàtiques el pitjor rendiment és a Andalusia.