La mobilitat a Manresa, clau en el pla de govern de CDC i ERC
La carretera de Vic tindrà carril bus, el Guimerà i el centre històric seran illa de vianants, i es millorarà l'accés a les rondes des del centre, on es preveuen més aparcaments dissuasius
La C-16 i rodalies són en el punt de mira
El pla de govern de Manresa 2016-2019 que han dibuixat CDC i ERC –i que s'ha elaborat també a través de propostes ciutadanes– té com a punt clau la millora de la mobilitat a la ciutat, sigui a peu, en vehicle privat o en transport públic. El pla, que ja es pot consultar al web de l'Ajuntament, consta finalment de 291 mesures. Les que més notaran els veïns són les que es detallen en els capítols 4 i 5, que fan referència al centre històric, l'espai urbà i la mobilitat.
Així, el pla preveu actuacions complexes, com ara la reordenació de la carretera de Vic, un dels principals eixos viaris interiors. Tot i que no es concreta amb detall, el pla sí que indica la voluntat de repensar-la per fer-la “més agradable als vianants” i d'incloure-hi un carril bus. També és preveu guanyar espai per als manresans que van a peu al carrer Guimerà, que es transformaria en illa de vianants, i al centre històric, on en horari comercial es vetaria el pas de vehicles i es prohibiria l'aparcament a la plaça Major. Per compensar-ho, s'estudiarà la viabilitat d'introduir una línia de microbús per accedir-hi. El projecte lliga amb la millora dels accessos des de les rondes per entrar i sortir de la ciutat en vehicle privat, amb l'augment d'aparcaments dissuasius i amb la voluntat d'abaratir la zona blava, una de les més cares de l'Estat espanyol.
A banda de la mobilitat interna, el pla de govern també es fixa en les connexions de la ciutat cap a Barcelona, ara molt afeblides, amb la idea d'impulsar Manresa com a capital de la Catalunya Central. Així, l'equip de govern es compromet a reclamar a la Generalitat la gratuïtat de l'autopista C-16 i també a exigir a l'Estat espanyol la finalització de les obres a la B-40 –necessàries per connectar la C-16 amb l'A-2– i la millora de la línia de rodalies escurçant el temps de trajecte –que actualment és de més d'una hora, igual que fa cent anys– i ampliant els trens semidirectes.
Cinc eixos
El pla s'estructura en cinc eixos: polítiques socials i per a la igualtat; participació ciutadana i transparència; promoció econòmica i foment de l'ocupació; impuls del centre històric, i espai urbà, mobilitat i ciutat sostenible.
El document inicial –que incloïa les mesures del pla de govern i el pacte de ciutat– constava de 224 mesures. En els diàlegs participatius oberts a la ciutadania –17 sessions amb 255 participants– es van recollir 229 propostes. D'aquestes, 142 s'han acceptat (118 totalment i 24 parcialment). El document final inclou 291 mesures, “ja que una part de les accions proposades o ja s'estan fent o estaven previstes en el document inicial”, assenyalen fonts municipals.
Un web per seguir amb detall el grau de compliment
carmina oliverasL'objectiu del govern “és retre comptes d'una forma clara i entenedora del grau de compliment” del pla. Per això, es crearà un espai al web municipal on apareixeran “totes i cada una de les accions previstes en el pla de govern 2016- 2019 i s'especificarà si estan pendents, en tràmit o si ja s'han realitzat”.