educació
proves pisa
Catalunya queda per primer cop per damunt la mitjana estatal, de la UE i l'OCDE en les proves PISA
Els alumnes catalans arriben als 500 punts en les avaluacions de ciència i tecnologia, comprensió lectora i matemàtiques
Ruíz subratlla que les polítiques educatives catalanes “van en la bona direcció”
Els alumnes catalans han quedat per primer cop per damunt la mitjana estatal, de la Unió Europea (UE) i de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) en les tres proves PISA (Programme for International Student Assessment o Programa Internacional per a l'Avaluació d'Estudiants) sobre ciència i tecnologia, comprensió lectora i matemàtiques.
En l'avaluació que es va fer el 2015 els escolars catalans van arribar a la línia dels 500 punts en les tres proves: 504 punts en la de ciències i 500 en les de matemàtiques i llengua. La mitjana estatal, europea i de l'OCDE no assoleix en cap cas els 500 punts.
Valoració positiva
La consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, s'ha mostrat “satisfeta i contenta” per aquestes xifres, però amb l'ànim de seguir treballant per millorar-les. Segons ella, aquests resultats evidencien que les reformes educatives dels últims anys a Catalunya “van en la bona direcció”.
Ha defensat que l'aprovació de la Llei d'Educació de Catalunya el 2009 va suposar una “transformació” del model educatiu, instaurant l'aprenentatge a partir de competències bàsiques, i no de continguts estancs i memorístics, la potenciació de l'autonomia dels centres i la cura tant de l'excel·lència com de l'equitat, amb el suport a alumnes amb dificultats i a centres d'alta complexitat. A més, ha destacat que tot plegat s'ha fet mantenint l'estabilitat de la llei per part dels quatre governs que hi ha hagut des del 2009 a Catalunya i amb el “consens” dels principals partits polítics catalans i la comunitat educativa.
Ruiz ha contraposat aquesta entesa amb les discrepàncies existents a nivell estatal i l'aposta del govern espanyol per l'avaluació de la qualitat educativa en base a uns estàndards de coneixements concrets.
En la seva opinió, Catalunya “va en la bona direcció” en matèria educativa, i s'ha compromès “seguir apostant” per aquesta línia que, segons ella, ja està donant els seus primers fruits.
Estudi internacional
Les proves PISA es fan cada tres anys des del 2000 a bona part del món i el maig del 2015 es van fer a un total de 537.000 alumnes de 15 anys de més de 18.000 centres educatius de 72 dels països i regions més desenvolupats del món. A l'estat van fer la prova poc més de 37.000 alumnes de 980 col·legis, dels quals 1.769 estudiants i 52 centres eren catalans, escollits aleatòriament. Segons la Conselleria, aquesta mostra representa la mitjana de Catalunya.
En cada edició hi ha una de les tres proves que té més pes, el doble que les altres, i en la del 2015 van ser les competències científiques. Catalunya va obtenir 504 punts en aquesta matèria, davant els 492 de la mateixa prova del 2012. El conjunt de l'Estat es va quedar en una mitjana de 493 punts, igual que l'OCDE, i per sota dels 495 de la UE, que ha baixat puntuació respecte el 2012. Catalunya també té menys percentatge d'alumnes amb nivell baix en cadascuna de les tres proves respecte de la mitjana espanyola, europea i de l'OCDE.
Ciències, llengua i matemàtiques
Els alumnes catalans encara han quedat per darrere els d'altres territoris. En ciències Catalunya està darrere de Castella i Lleó, Madrid, Galícia Navarra i Aragó. És, però, la que més punts puja davant els importants descensos d'Andalusia, Astúries, Euskadi o La Rioja.
Per països, la millor nota la treu Japó, amb 538 punts, i per sota queden Estònia, Finlàndia, Canadà, Corea del Sud, Eslovènia, Nova Zelanda, Austràlia i quatre països europeus amb notes similars a Catalunya. Després vénen altres països europeus com Dinamarca, França, Suècia o Noruega, i els Estats Units. Els pitjors puntuats són Mèxic, amb 416 punts, Turquia, Xipre, Romania, Bulgària, Xile i Grècia. Juntament amb Portugal, Catalunya és on més puja la nota d'aquesta prova, 12 punts, respecte el 2012.
L'únic àmbit en el qual els alumnes catalans han retrocedit és en la comprensió lector, on s'ha baixat un sol punt, de 501 a 500. No obstant això, Catalunya continua en aquesta prova per damunt la mitjana estatal (496 punts), l'europea (494), i de l'OCDE (493).
En comparació a altres autonomies, Catalunya està per sota de Castella i Lleó, Madrid, Navarra, Galícia, Aragó i Cantàbria. En l'àmbit internacional ocupa el setzè lloc, darrere de Canadà, amb 527 punts, Finlàndia, Irlanda, Estònia, Corea, Japó, Noruega, Alemanya, Nova Zelanda, Austràlia i diversos països del nord i l'est d'Europa, i per sobre d'altres com Bèlgica, França, Regne Unit, Estats Units, Suïssa, Àustria, Islàndia, Luxemburg o Israel. Tanquen la classificació Mèxic amb 423 punts, Turquia, Bulgària, Romania, Xipre, Malta, Eslovàquia i Xile.
En matemàtiques, els estudiants catalans han passat de 493 a 500 punts, ben per damunt de la mitjana espanyola (486), de l'OCDE (490), i la UE (493). Per territoris, Catalunya està per sota de Navarra, La Rioja, Madrid i Castella i Lleó, i és la que més punts puja darrere de Múrcia i Extremadura. En l'àmbit internacional, Catalunya ocupa el quinzè lloc, darrere dels 532 punts del Japó, Corea, Suïssa, Estònia, Canadà i diversos països europeus.