Societat

Consum

Descomptes abans de Reis, una realitat imparable

Suspesa la llei catalana, i a les portes d'una nova norma que liberalitza les promocions, el comerç inicia rebaixes en plena campanya hivernal

Els preus barats són, avui, el motor de les vendes

Un fet inconcebible fa pocs anys és que les botigues fessin descomptes justament durant una de les èpoques que més facturen: la campanya de Reis. Les rebaixes arribaven sempre el 7 de gener, mai abans. Així també ho estipulava la llei. Però ara les coses han canviat i avui una gran majoria d'establiments fan descomptes i promocions per estimular les vendes. Ho comencen a fer les grans cadenes i les petites s'hi han d'afegir si no volen perdre pistonada. Algunes botigues, fins i tot, anuncien rebaixes, emparant-se en el fet que la llei catalana (que ho prohibia fins l'endemà de Reis) està suspesa pel Tribunal Constitucional i amb la certesa que la nova llei de comerç, a punt d'aprovar-se, les liberalitza. La tendència de vendre cada cop més fent ús de descomptes i promocions ha arribat per quedar-s'hi –recordem que la campanya de Nadal va començar amb el Black Friday– perquè avui si una cosa està clara és que la nostra societat súper consumista vol comprar i vol comprar molt, i com més barat, millor. “El preu és el motor de la venda”, assegura Núria Beltran, directora de l'Escola Superior de Comerç i Distribució, ESCODI, la universitat del Comerç de Catalunya. No obstant això, aquest canvi tan ràpid en la manera de vendre i consumir, despista. “El consumidor està confós”, admet el director de Pimec Comerç, Àlex Goñi, que, a l'espera d'acabar la campanya, creu que les vendes “seran bones” i recorda que “una dada fiable per dir que el comerç repunta és que ha crescut molt la contractació”.

Un gran canvi d'hàbits que ha dut la crisi és la de buscar-ho tot el més barat possible. “Les promocions constants les van començar a fer, per estratègia, les grans cadenes, que són les que poden fer-ho sense perdre-hi gaire cosa i, fins i tot, perdent-hi diners. Però està clar que tothom s'hi ha anat apuntant per no quedar enrere”, explica Albert Vinyals, expert en psicologia del consumidor, que recorda que “el petit comerç pateix molt per competir perquè no juga en la mateixa divisió”.

Com es pot explicar, però, que els dies abans de Reis es facin descomptes (cal recordar que moltes botigues van començar a fer rebaixes després de Sant Esteve). Vinyals ho té clar: “Perquè si no la gent se'n va a Amazon, que rebenta els preus, o als Outlet.Els comerços, doncs, fent descomptes s'asseguren les vendes, encara que sigui reduint el benefici, perquè en molts casos el motiu de comprar un producte és el seu descompte. “Per exemple, una botiga ofereix una làmpada al 50% de descompte. Home, doncs molta gent la compararà precisament pel descompte, no tant perquè es volgués comprar una làmpada”, diu Vinyals, que adverteix que “arribarà un moment en què de tant fer descomptes al 50% quan hi hagi un descompte del 20% ja no interessarà al públic”. “El consumidor s'adapta i cada cop en vol més”, diu.

Insostenible

Aquest professor es pregunta si el consumidor “és realment conscient del que significa que tots els productes estiguin perpètuament rebaixats i siguin tan econòmics”. “Quan un producte es ven tan barat vol dir que hi ha un treballador que cobra una misèria o un botiguer sense marge de benefici. O un fabricant que paga molt poc als seus treballadors”, denuncia. L'estratègia de les grans marques i la globalització, el model low cost, molt lluny del model sostenible, ha propiciat la deslocalització de la indústria tèxtil, per exemple. També assegura que vendre sempre amb descomptes “potser fa augmentar les vendes però normalment no els beneficis del comerciant, sobretot del petit”.

“El comerç de proximitat ha de donar valor a altres conceptes més enllà del preu”, diu Núria Beltran. Si no és així, competir és impossible.

Sens dubte, aquest panorama confon el consumidor
Àlex Goñi
president de pimecomerç
El preu és el motor de la venda
Núria Beltran
directora de l'escola superior de comerç i distribució
Han començat els descomptes perquè, si no, la gent se'n va a Amazon
Albert Vinyals
professor escodi i expert en psicologia del consumidor

“Corre, corre, que això s'acaba”

“Corre, corre, que les nostres increïbles promocions s'acaben.” Aquest era el cartell que lluïa ahir l'aparador de la botiga de cosmètica Kiko Milano del Portal de l'Àngel de Barcelona. A primera hora de la tarda era ple de gom a gom. Unes portes més enllà, la tradicional i ja gairebé única botiga que no és franquícia d'aquest carrer, la merceria Santa Ana, oferia als seus clients que s'emportessin tres productes i només en paguessin dos. Les botigues del centre neuràlgic de Barcelona gairebé totes fan promocions, amb poques excepcions. Ahir no en feien ni el Zara ni H&M. Entre les botigues que anunciaven descomptes més suculents, hi havia Cortefiel i Springfield, amb un 50% cadascuna. També la botiga Disney, que ven les joguines més demanades per Reis, la saga La guerra de les galàxies i les princeses, entre d'altres, oferia la majoria de productes amb un 25% de descompte. Semblava una oferta del dia, per això l'establiment estava ple de gent. Altres botigues emblemàtiques del centre de la ciutat, com ara Urban Outfitters, oferia descomptes de fins al 50% (en molts productes de la botiga i en tots els comprats on line). Fins i tot El Corte Inglés, que cada any espera religiosament que comencin les rebaixes oficials i mai s'ha saltat la norma (catalana), ofereix aquest any uns importants descomptes en segons quins productes. Els mobles i els productes de la llar estan al 50%. Això és un no parar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia