Turisme
Rècord turístic a les comarques de l'entorn de Barcelona
Van rebre 4,5 milions de visitants, un 16% més que el 2015
També va pujar, un 7,35%, el nombre de pernoctacions, tot i que la durada mitjana de l'estada es va escurçar de 5,2 a 4,9 nits per persona
El conjunt de comarques de Barcelona, amb l'excepció del Barcelonès, va batre l'any passat el seu rècord turístic, tant en nombre de visitants com en pernoctacions. En el primer cas, la xifra és de 4,5 milions i suposa un 16% més que el 2015. En el segon, parlem de 13,5 milions, cosa que suposa un increment d'un 7,35% respecte de l'any anterior. Són dades del Labturisme de la Diputació, que elabora un informe anual sobre el sector i que ahir va avançar algunes de les més destacades del 2016, que es publicarà properament.
En termes de turisme, el 2016 va ser un any de rècords tant a Barcelona ciutat com al conjunt de Catalunya, però l'increment del nombre de visitants a les comarques que envolten la capital va ser molt més pronunciat que en aquesta, on es va acostar al 7%, i al conjunt del territori català, on va ser del 8,2%. La diferència no és tan significada en el cas de les pernoctacions, que al conjunt de Catalunya van pujar un 5,9%. Això s'explica perquè a la demarcació s'ha reduït lleument la durada de l'estada, de 5,2 a 4,9 nits de mitjana. Una dada que, segons el vicepresident segon de la Diputació, Marc Castells, s'explica pel context econòmic, el major pes del turisme urbà i de negocis, que es caracteritza per estades més curtes, i pel fet que la meitat dels visitants siguin estatals, no com a Barcelona ciutat, on els estrangers, que fan visites més llargues, són el 80% del total. Incloent-hi el cost de l'allotjament, cada turista va gastar de mitjana 90 euros diaris, 9 més que el 2015.
Castells va congratular-se per unes dades “espectaculars”, va dir, fruit del treball fet per l'entitat en col·laboració amb Turisme de Barcelona i l'Ajuntament de la capital per fomentar el “traspàs” de visitants d'aquesta cap a les comarques que l'envolten, i que es concreta amb la campanya Barcelona és molt més i amb la creació de les marques Paisatges Barcelona, Costa Barcelona i Pirineus Barcelona.
El Baix Llobregat, el Garraf, el Vallès Occidental, el Vallès Oriental i el Maresme són les més beneficiades en termes de pernoctacions, per efecte directe de la proximitat amb Barcelona. Però l'Alt Penedès, l'Anoia, el Bages, el Berguedà i Osona “estan millorant i tenen molt camp per córrer”, explica Castells. Territoris, en alguns casos, on “si fa quatre o cinc anys algú els hagués dit que el turisme podia arribar a ser una eina per generar ocupació, com està passant, l'haurien vist com un marcià”, diu. La paradoxa és que ni aquest èxit en l'aposta per deslocalitzar una part de la massiva demanda turística que té Barcelona ciutat ha aconseguit aturar l'auge turístic d'aquesta com pretén el govern municipal. Hi ha, però, una altra manera de veure-ho: sense aquest esforç centrifugador, potser la pujada a la capital catalana hauria estat encara més gran.
En tot cas, Castells va celebrar “l'èxit d'una estratègia concertada entre administracions i entre públics i privats”, i que tindrà continuïtat, per exemple amb la setmana llarga (del 12 al 21 de maig) d'activitats programades per atreure visitants a les comarques de la marca Costa Barcelona. La previsió és que el 2017 el nombre de visitants torni a pujar, aquest cop entorn del 10%, i superar així els cinc milions de turistes i els 14 milions de pernoctacions.