Societat

Universitat de Girona

La comunicació al servei de la societat?

treball

El grup de recerca en Comunicació Social i Institucional de la UdG ha elaborat un llibre, ‘Comunicació, educació i compromís social', en què analitza i vol donar respostes a una societat més dependent de la informació per comprendre-la

La gegantina quantitat d'informació que es genera actualment és extraordinària, i s'arriba a extrems en què es planteja el concepte d'opulència comunicacional. Un ball de dades es pareix ja sigui des de la premsa –analògica o digital–, la telefonia o a la xarxa. Tot per formar una base de dades que creix exponencialment i que està, parafrasejant Marshall McLuhan, al discutible servei de l'aldea global.

El grup de recerca en Comunicació Social i Institucional (CSiI) de la UdG s'ha fet preguntes al voltant d'aquests i altres conceptes i ha elaborat el llibre Comunicació, educació i compromís social, un treball coral, que ha estat editat pels professor Lluís Costa i Mònica Puntí.

Segons explica el coeditor del treball, Lluís Costa, aquest s'insereix en les tasques que proposa la interrelació entre “els àmbits de l'educació i la comunicació, amb l'objectiu de donar respostes a les actuals exigències i necessitats d'una societat constituïda des de contextos de diversitat”. La gran importància del treball és l'èmfasi que posa en la necessitat d'ensenyar a descodificar els missatges. Per saber llegir qualsevol mitjà, en qualsevol llenguatge, el primer que cal, segons Costa, és saber, per exemple, qui és el propietari d'aquest mitjà i, a partir d'aquí, es pot començar a aprendre a descodificar. “Hem de procurar instruir els nostres joves, tant des del punt de vista del receptor com de l'emissor del missatge”, destaca Costa, i afegeix: “Vivim en una societat dominada per la tecnologia, i en aquest context hauríem de procurar que la tecnologia no es convertís en un fi en si mateixa, independentment de la utilitat que se li atorgui.” Davant d'aquesta realitat comunicativa, la qüestió és: com ha d'actuar el sistema educatiu? “En l'àmbit de la docència hem de ser molt curosos a l'hora d'explicar el sentit i el funcionament de la comunicació. Cal, doncs, prioritzar el que ja hem exposat”, destaca, i afegeix que la comunicació “es converteix en un material estratègic de primera categoria i que el poder, és clar, malda per controlar-la”.

El llibre es presentarà demà, a dos quarts de vuit del vespre, a la seu de la Fundació Valvi, a Girona, i anirà a càrrec de Salomó Marquès i de l'educadora Laia Pèlach.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Cinc morts en l’incendi d’una residència de gent gran a Montcada de l’Horta

montcada

El Mobile multiplica per 10 les reserves d’hotel respecte al 2020

barcelona

L’oposició reclama un pla de mobilitat per solucionar l’aparcament a Palamós

palamós

La covid ha accentuat les desigualtats de gènere

BARCELONA
ROSER MARTÍ-CID
Presidenta Codinucat

“La gent diu que sap què vol dir menjar bé, però no és així”

Barcelona

Front comú territorial per potenciar l’aeroport

girona

El RACC vol menys radars dels previstos a Barcelona

barcelona

Platja d’Aro facilita al comerç la venda virtual

CASTELL-PLATJA D’ARO

La Diputació de Girona, en contra de la pedrera d’Osor

GIRONA