Societat

Municipal

Una factura de 3,4 milions pel frau de la neteja a Barcelona

L'Ajuntament xifra en 1,27 milions d'euros el que FCC va guanyar per serveis no prestats i en 2,1 més la penalització corresponent

El consistori estudiarà ara les sancions que cal aplicar i no descarta la rescissió del contracte

El consistori farà arribar els resultats de l'expedient a la fiscalia
Jaume Asens parla d'una “trama organitzada” per eludir els controls

“S'ha acreditat un saqueig continuat de recursos públics en un servei molt sensible.” Així de rotund es va mostrar el tinent d'alcalde de Transparència, Jaume Asens, en presentar els resultats de l'expedient informatiu que l'Ajuntament de Barcelona va obrir al novembre per investigar el cas del presumpte frau dut a terme per l'empresa Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) en el marc del servei de neteja i recollida d'escombraries que té assignat als districtes de Ciutat Vella, Gràcia i l'Eixample. Segons l'expedient, la companyia es va lucrar amb 1,27 milions d'euros en concepte de serveis que en realitat no va prestar, un import al qual el govern municipal suma 2,1 milions més, corresponents a la penalització prevista en la mateixa contracta de neteja per no haver informat de la no prestació dels serveis.

El consistori va obrir la investigació després que el diari El País publiqués el 17 de novembre que FCC havia falsejat dades per cobrar serveis no prestats i havia barrejat fraccions diferents de residus ocultant-ho a l'administració que li paga. Aleshores es va parlar de 800.000 euros, però ara l'Ajuntament els eleva a 1.268.289, una suma que correspon a 6.130 serveis que no es van executar o bé es van prestar amb menys personal del que es preveia contractualment. Corresponen al període comprès entre el setembre del 2013 i el desembre del 2015. El frau se centra sobretot en equips que escombren el carrer amb un carretó, perquè fins ara no anaven equipats amb el GPS que, en el cas dels camions de recollida, per exemple, sí que permet comprovar que efectivament han fet la ruta prevista. La tinenta d'alcalde Janet Sanz va insistir ahir a comptabilitzar com a frau no només aquesta quantitat que l'empresa va facturar per res, sinó també la penalització que el mateix plec de condicions de la contracta preveu per no haver prestat els serveis, xifrada en aquest cas en 2.110.896 euros. En total, la factura és de 3,4 milions.

Hi ha una altra part del presumpte frau que no té traducció econòmica directa, però que va suposar beneficis addicionals per a FCC i que el consistori entén que afecta “molt negativament” les polítiques de foment del reciclatge. Es tracta de la barreja de fraccions de residus i l'enviament d'escombraries a plantes de tractament que no els pertocaven, maniobres efectuades, segons l'expedient, “de manera conscient i intencionada”. Amb quina finalitat? En el cas de la recollida de voluminosos (mobles i trastos vells) i en la d'envasos, l'empresa cobra un preu per tona que es va reduint a mesura que augmenta el volum recollit, segons un sistema de trams. El que va establir FCC, en paraules d'Asens, va ser “una trama organitzada per eludir els mecanismes de control interns” i per evitar salts de tram que reduirien els ingressos per tona. El 2014, conclou l'expedient, l'empresa va alterar com a mínim 30 dels 6.200 serveis anuals de recollida de voluminosos, de manera que els elements recollits van ser traslladats a plantes de tractament que no els pertocaven per evitar aquests salts de tram. I, amb la mateixa intenció, va barrejar el 0,5% dels 1.683 contenidors d'envasos de la zona de Gràcia i l'Eixample amb residus orgànics o de la fracció resta.

L'oficina de Transparència i els serveis jurídics de l'Ajuntament obriran ara –prèvia aprovació divendres vinent en el ple municipal– un expedient sancionador que, segons Asens, es podria saldar amb conseqüències que oscil·len entre una sanció de 500.000 euros i la rescissió del contracte actual, subscrit el 2009 per deu anys. El consistori, que estudiarà també demanar danys i perjudicis a la companyia, remetrà igualment els resultats de l'expedient informatiu a la fiscalia, perquè entén que en les irregularitats detectades hi pot haver indicis de delicte.

El consistori ja ha aplicat mecanismes per reforçar i millorar els sistemes de control, segons va explicar el comissionat d'Ecologia, Frederic Ximeno. Als carretons dels escombriaires ja s'han instal·lat GPS, i s'han incorporat sistemes digitals de control d'assistència del personal, mecanismes més eficients de comunicació d'incidències i codis QR per supervisar que els vehicles de neteja han fet les rutes previstes i han buidat els contenidors que tocava. Mesures que el govern municipal vol consolidar en la nova contracta que ara prepara i que tocarà adjudicar el 2019, i en la qual s'aplicarà un nou sistema de tarifació en què el preu no dependrà de la quantitat de tones recollides de cada fracció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mollet i Granollers s’oposen a la centralització dels jutjats

Granollers
societat

Més d’un centenar de parades omplen la Rambla en un Sant Jordi marcat pel vent

figueres

En marxa la Lectura continuada de ‘Les hores’, de Josep Pla

palafrugell
estat espanyol

Aproven un pla per indemnitzar les víctimes d’abusos a l’església

barcelona

Els hospitals també s’aboquen a celebrar Sant Jordi

Barcelona
societat

Els alumnes omplen el passeig Ciutat de Girona de Salt per Sant Jordi

salt

L’Expocasió Girona tindrà més de 800 vehicles exposats

fornells de la selva
PORQUERES

Jordi Mach i Helena Morfulleda guanyen els primers Premis VIDRESIF

PORQUERES

S’atorga el Premi de Recerca Vila de Palamós 2023-2024

palamós