Societat

trànsit

reivindicació

El Maresme exigeix els 400 milions del traspàs de l'N-II

El Consell Comarcal, a proposta d'ICV-EUiA, reclama la inversió pendent que es va comprometre a fer l'Estat l'any 2009

La Generalitat manté que els 97,4 milions ja transferits serviran per finançar una part del nou pla de mobilitat

El Maresme, a través del Consell Comarcal, exigeix a l'Estat els 400 milions d'euros que acompanyaven el traspàs de l'N-II a la Generalitat i que es van comprometre el 2009. La proposta, que va promoure el grup d'ICV-EUiA, es va aprovar en el darrer ple amb els vots favorables d'ERC, la CUP, el PP i Ciutadans. El govern en minoria del PDeCAT i del PSC hi va votar en contra i la portaveu dels demòcrates i alcaldessa de Sant Pol de Mar, Montserrat Garrido, ho va justificar perquè des del comissionat de la mobilitat, que integra els partits polítics i representants del territori, ja s'estava treballant en aquest sentit. El conseller ecosocialista Sebastià Tejada, que va defensar la moció, va argumentar que és del tot necessari apressar l'Estat i la Generalitat, que és la que ara té la titularitat de la via i a la qual la coalició també responsabilitzat del retard perquè va rebre la inversió compromesa, a formalitzar un acord que garanteixi que els 400 milions no es perdin pel camí i arribin finalment al Maresme.

Proposta inicial

La iniciativa arriba després que la senadora premianenca d'En Comú Podem, Maria Freixenet, preguntés a la cambra alta al govern espanyol si tenia intenció de completar la inversió pública, ja que en un primer moment l'Estat va transferir al govern català 97,4 milions, juntament amb la titularitat de la via, amb l'objectiu de racionalitzar l'N-II i convertir-la en una carretera més cívica. Aquests diners, segons assegura la Generalitat, ni s'han perdut ni s'han gastat. “Estan pendents d'invertir en el marc del nou pla de mobilitat de la comarca”, diuen fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat, que hi afegeixen que la destinació final d'aquests recursos es consensuarà abans amb el territori directament afectat.

Malgrat això, el Ministeri de Foment té clar que, fins que la Generalitat no justifiqui en què s'han gastat aquests 97,4 milions, no pensa aportar-ne més. Un finançament que, segons l'Estat, havia de servir per començar la construcció de la polèmica ronda del Mataró, una via alternativa a l'N-II i a l'autopista C-32 que finalment es va enterrar per la forta oposició que va rebre a la comarca.

Si per a la senadora Freixenet ara la pilota està en mans de la Generalitat, el govern català traspassa la responsabilitat a la comarca, ja que l'anomenat nou pacte per a la mobilitat sostenible del Maresme està pendent de la revisió i la priorització dels ajuntaments i de l'ens comarcal. Un pla, d'altra banda, que posa especial èmfasi en la millora del transport públic i un canvi de model en què el vehicle privat deixi de ser omnipresent i que, segons va anunciar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, inclou tot un seguit d'actuacions de millora valorades en més de 635 milions d'euros.

Sigui com sigui, la moció aprovada en el Consell Comarcal reclama també que es reassigni tan aviat com es pugui la partida de 97,4 milions d'euros i que s'estableixi un calendari de transferències de la resta de diners fins a completar els 400 milions que, avui, no s'han invertit al territori.

LA XIFRA

97,4
milions
d'euros són els que l'Estat ja va transferir a la Generalitat per finançar la ronda de Mataró.

LA DATA

2009
és
l'any que es va traspassar la titularitat de l'N-II a la Generalitat i el compromís d'invertir-hi 400 milions.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
SOCIETAT

Protesta massiva de taxis a Barcelona per blindar els VTC

Adolescents i grans, amb més diversitat de microbioma oral

Barcelona

L’Arxiu Comarcal presenta el fons Ca n’Illa de Serinyà, amb peces del segle XII

Serinyà
SERVEIS

Ferrocarrils restablirà avui el servei entre Sant Boi i Molí Nou

SOCIETAT

Tercera víctima mortal en dos dies a les carreteres tarragonines

Desnonen una parella de 60 anys d’una casa de Càritas

Barcelona

Nou revés judicial contra l’abocador de Solius

Llagostera

Mossos i policia local, en una sola comissaria a Palafrugell

PALAFRUGELL

Campdevànol farà un alberg a l’escola antiga

Campdevànol