trànsit
balanç d'accidents
Cauen un 17% les morts en les carreteres catalanes
Augmenten, però, els sinistres de motoristes i ciclistes
A Barcelona ciutat, el 75% dels 9.000 accidents de 2016 van implicar motocicletes
La xifra de morts en accidents de trànsit a les carreteres catalanes s’ha reduït un 17% aquest any en relació amb l’any passat, encara que s’han duplicat les de motoristes, amb vint morts, i de ciclistes, amb quatre. Així ho ha explicat en la inauguració del 23è Fòrum Barcelona de Seguretat Vial, la directora del Servei Català de Trànsit (SCT), Eugènia Domènech, que ha indicat que aquests col·lectius “preocupen de forma especial” i són necessàries noves accions. En aquest fòrum, Trànsit, l’Ajuntament de Barcelona, el RACC i entitats com l’Associació Prevenció d’Accidents de trànsit (PAT), s’han fixat com a objectiu comú implementar la visió 0 en seguretat vial, treballant perquè aquest sigui l’horitzó de cara als propers anys.
Domènech ha constatat que fa uns anys ningú parlava d’aquesta visió –present a Suècia, per exemple, des de fa 20 anys–, però que ara ja està incorporat “amb normalitat i convenciment”. De fet, ha anunciat que la propera campanya del SCT per aquest any es basarà en aquesta visió i en com actuar per a què no hi hagi víctimes.
La regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, ha assegurat que treballen de forma “decidida” per a aquesta visió, després que el 2016 augmentés un 2% l’accidentalitat a la capital catalana. Ha indicat que dels 9.000 accidents que es van produir a Barcelona, un 89% van ser amb cotxes implicats i un 75% amb motocicletes, i que l’Ajuntament té especial interès a promoure i donar prioritat als col·lectius de vianants i ciclistes. Les tres línies de treball que s’han fixat són, entre d’altres, implantar un canvi modal que aposti pel transport públic i no motoritzat.
Per la seva part, el president del RACC, Josep Mateu, ha ressaltat que la visió 0 és un “compromís de tots” i que per aconseguir-ho el club automobilístic ha posat sobre la taula 20 mesures per contribuir a millorar la seguretat vial. Entre elles, permetre l’accés a joves de 17 anys a la conducció acompanyada com a pas previ a l’obtenció del permís de conduir, i desenvolupar un programari que permeti a la gent gran fer un test d’avaluació sobre les seves capacitats al volant.