Societat

Medi ambient

Nou impost pels grans vaixells que contaminen

La nova mesura desenvoluparà la llei del canvi climàtic que s’aprovarà dijous

Entrarà en vigor d’aquí a dos anys

L’any 2018 passaran per caixa els cotxes contaminants i el 2019 els creuers. Després que el Parlament de Catalunya hagi aprovat aquest any l’impost que grava els vehicles contaminants, la cambra s’ha marcat l’objectiu d’aprovar l’any vinent una mesura impositiva idèntica però que tindrà com a objecte les emissions portuàries dels grans vaixells, com els que transporten passatgers en els creuers d’oci.

La nova norma que desenvoluparà l’impost pels vaixells naixerà del mandat de la llei del canvi climàtic que està previst que aprovi el Parlament aquest dijous, en el ple escombra abans que comencin les vacances d’estiu. No és l’única llei que s’haurà de desenvolupar a conseqüència de la llei del canvi climàtic, ja que també s’haurà de crear una nova norma que reguli un impost sobre les activitats econòmiques que generen diòxid de carboni.

La llei del canvi climàtic aprovada en el seu dia pel Consell Executiu només preveia l’impost pels vehicles, i va ser en el tràmit parlamentari que es va acordar incorporar les altres dues figures impositives que ara s’hauran de desenvolupar. Tant l’impost dels vaixells com el de les activitats econòmiques van ser objecte de negociació entre Junts pel Sí i la CUP quan discutien els pressupostos.

La llei que s’aprova dijous indica que abans que acabi l’any el govern haurà d’aprovar els dos projectes de llei per tal que el Parlament els pugui tramitar durant el 2018 i els nous impostos es puguin començar a cobrar el 2019. Tot el que es recapti des d’aleshores tindrà com a destí el fons per a la protecció de l’ambient atmosfèric, que crea també la llei del canvi climàtic.

La contaminació atmosfèrica dels vaixells és un problema que ha anat augmentant en els últims anys a causa de l’esclat del negoci dels creueristes, sobretot al port de Barcelona, si bé són els grans mercants els que més pol·lueixen. Un estudi de l’autoritat portuària de la tardor de l’any passat va arribar a la conclusió que l’activitat del port genera el 7% de la pol·lució de l’aire de Barcelona.

La llei que ha d’aprovar dijous el Parlament fa una aposta decidida per les energies renovables i, en aquest sentit, proposa el tancament de les centrals nuclears amb vista al 2027. Aquesta voluntat només podria ser duta a la pràctica en un marc polític català diferent de l’actual, ja que l’àmbit de les nuclears és una competència estatal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pengen un ninot amb la cara de Junqueras en un pont de Sant Vicenç dels Horts

sant vicenç dels horts
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Continua la pluja

Barcelona

La URV investeix l’aviadora Bettina Kadner com a Doctora Honoris Causa

tarragona

Nissan impulsa el segment de furgonetes derivades de turisme amb la nova NV250

Creu Roja ha ajudat 1.421 persones a trobar feina

barcelona

Memòries dels primers seminaristes sense sotana

GIRONA

El 27% dels usuaris de centres d’aliments hi porten cinc anys

salt
educació

La Fapac demana no tancar cap grup de P3

Barcelona
societat

Rècord de visites al mercat de Sant Antoni