Societat

El 155 posa al límit el cos dels Bombers de la Generalitat

Els efectes de la intervenció se sumen a un endèmic problema de falta de personal i material envellit

Hi ha un centenar de vehicles aturats perquè no hi ha prou diners per reparar-los

Els efectes de la intervenció dels comptes del govern i el 155 s’han sumat al problema endèmic de finançament insuficient, falta de personal i material envellit, de manera que el cos dels Bombers de la Generalitat fa front a la crítica temporada d’hivern en una situació límit. L’empresa que s’ocupa del manteniment dels vehicles propis va esgotar els diners per reparar-los a l’octubre, i tot i que Madrid ha aprovat una partida addicional de 169.672 euros per cobrir la feina fins al 31 de desembre, amb aquests diners només es poden reparar els més específics i prioritaris, com ara els camions autogrues. A la pràctica, denuncien els sindicats, això significa que hi ha més d’un centenar de vehicles aturats i molts d’altres que s’aguanten d’un fil, de manera que els bombers temen que les precàries condicions en què treballen passin factura quan comencin a caure les primeres nevades fortes.

“Ara estem tenint molts problemes per programar com es cobreix un incident perquè falta personal i hi ha bombers que han arribat al topall de 350 hores extres que poden fer i perquè hi ha molts vehicles espatllats, però anem trampejant la situació”, explica un comandament superior que vol mantenir-se en l’anonimat. “El problema –continua– és que els bombers estan al límit i la majoria de vehicles tenen l’operativitat molt limitada, cosa que vol dir que els pots fer servir però no els pots carregar de molta feina.” “Quan ens trobem unes nevades o ventades o aiguats que ens facin estar treballant al màxim durant dos o tres dies seguits, els vehicles començaran a caure en cascada i tot petarà”, pronostica.

“Qualsevol situació sobrevinguda ens agafarà sota mínims”, coincideix Antonio del Río, portaveu de la UGT-Bombers. “Serem notícia quan hi hagi un accident”, remata el seu company a la UGT Víctor Fernández. El 4 de desembre es va adjudicar a l’empresa actual el nou contracte de manteniment. Entrarà en vigor l’1 de gener i preveu una despesa de 2.697.048 milions, mig milió més que la partida inicial del 2017. El problema és que fa molt temps que totes les previsions es queden curtes. Fernández recorda que el veritable obstacle és que “no hi ha un pressupost adequat al servei que s’està donant”. “Tant de bo la culpa fos del 155, perquè voldria dir que després de les eleccions estarà tot solucionat, però no és així”, lamenta.

LA XIFRA

247
vehicles
de propietat del cos de Bombers tenen més de 20 anys, reconeixia el Departament d’Interior l’any passat.

Concursos públics pendents

Les retallades iniciades el 2009 han passat factura de manera especial al cos dels Bombers. El setembre del 2016, el Departament d’Interior admetia que estaven “en una situació crítica per a l’òptima prestació dels serveis”. Per això es va elaborar el pla estratègic 2017-2022, que preveu una inversió de 207 milions per renovar la flota –247 vehicles tenen més de 20 anys– i ampliar plantilla. Fonts de la direcció general de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments van assegurar ahir que “internament” es continua treballant en les bases del concurs per renovar part de la flota. També en la convocatòria per incorporar 150 bombers després de l’entrada, al novembre, de 153 nous efectius. Els sindicats demanen que s’actuï amb celeritat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Joan Ramon Laporte
Catedràtic de farmacologia

“Cal rigor en l’avaluació dels medicaments, ara és un frau”

Barcelona
BADALONA

“Si tanquen, tornarem a viure al carrer”

BADALONA

Una vila suspesa en el temps

Roses
La monarquia

Felip VI ‘el covard’?

Olot

Auditories energètiques gratuïtes per als comerços

Olot
PLATJA D’ARO

Reconeixen la tasca turística de Lluís Camós, Anna Garriga, Pordamsa i Jordi Tubella

PLATJA D’ARO

Conflicte a l’escorxador de Manlleu, ara per l’ampliació de l’horari

Manlleu
Itàlia

Més de quaranta ferits en l’accident d’un ferri a Nàpols

Barcelona
mataró

El sindicat Catac denuncia el “desgavell” per tancar l’antic Hospital Sant Jaume de Mataró

mataró