Societat

Societat

Víctimes assessorades

Prop de 2.500 persones han contactat amb el servei telemàtic d’atenció i informació a la víctima del delicte, que el Departament de Justícia va engegar ara fa un any amb la gestió de la Creu Roja

El 60% de les trucades són fetes per dones i gairebé la meitat de les consultes són per furts i robatoris, seguits per casos de violència de gènere i domèstica

Un home ferit en l’atemptatde la Rambla de Barcelona es mostra agraït amb el servei

Salvador López és director d’un restaurant de la Rambla de Barcelona, i el fatídic 17 d’agost hi va arribar quan l’atemptat gihadista perpetrat per un jove de Ripoll ja havia deixat víctimes mortals i ferides esteses per tot arreu. “Vaig anar a ajudar les persones; les agafàvem i dèiem a tothom que vingués a refugiar-se al restaurant”, recorda López, de 40 anys. En aquesta tasca humanitària i espontània, es va trencar el peu i va estar dos mesos de baixa. “A l’ambulància que em duia a l’hospital em van donar el telèfon d’atenció a la víctima del delicte. Volia presentar una denúncia com a afectat. No volia ajuda psicològica, tot i que més tard vaig veure que sí que me’n calia. I m’han ajudat molt. Des d’aquest servei m’han orientat en tots els aspectes; no et maregen”, admet agraït López.

S.L. és l’operadora que el va atendre, i dimarts es van conèixer en una trobada a la seu de la Creu Roja, entitat que gestiona des de fa un any aquest servei, impulsat pel Departament de Justícia per complir l’Estatut de la Víctima del Delicte, en vigor des de l’octubre del 2015, el qual dona força drets a la persona que ha estat objecte d’un delicte, ja sigui un furt o una violació.

“La majoria de persones truquen derivades dels Mossos, i sobretot pregunten què han de fer perquè han estat víctimes d’un furt o d’un accident de trànsit i no saben on ho han de denunciar. Hi ha casos en què la persona truca bloquejada, i no sap realment que ella mateixa o un familiar seu són víctimes d’un delicte. Nosaltres li donem tota la informació perquè més endavant pugui actuar”, explica S.L. A cada persona que truca al servei, si ella ho consent, se li fa una fitxa i se la deriva al jutjat –on l’han d’informar si hi ha un procés obert pel seu cas i, si no n’hi ha cap, li han d’oferir la possibilitat d’iniciar-ne un–, al Col·legi d’Advocats pertinent o a les oficines d’atenció a la víctima, on pot rebre tractament psicològic. En el cas de López, el servei li va facilitar un advocat per reclamar com a víctima de l’atemptat de la Rambla en la causa que hi ha oberta a l’Audiencia Nacional, amb el suport del Ministeri de l’Interior. López agraeix el servei psicològic. “Era un professional especialitzat en aquests traumes”, destaca.

En aquest primer any de funcionament del servei telemàtic, la S.L i les seves companyes Araceli i Núria expliquen que fan servir majoritàriament l’anglès en el cas dels turistes que han estat objecte d’un robatori o que tenen algun problema. Un dels casos més curiosos que han hagut de resoldre, expliquen, és el d’una persona que denunciava assetjament a la feina en un vaixell que estava en aigües italianes. “Li vam dir que el que havíem de saber és la bandera que duia el vaixell per denunciar-ho a l’ambaixada corresponent”, indica la S.L.. La seva companya Núria també explica que, quan surt a les notícies que s’ha desarticulat alguna banda de lladres, les víctimes truquen al servei per saber si són els que els van robar.

Amb un total de 2.453 consultes rebudes en el primer any, la directora general d’Execució Penal a la Comunitat i Justícia Juvenil del Departament de Justícia, Pilar Heras, valida l’eficàcia d’aquest servei. “Va ser impulsat pel conseller Carles Mundó per fer complir els drets de la víctima i alhora mantenir-nos pioners en aquest àmbit amb el servei d’atenció a la víctima que hi ha a les demarcacions judicials”, manifesta Heras, que posa en relleu el fet que estigui gestionat per una ONG com la Creu Roja. El cost anual és d’uns 232.000 euros. En aquest any que ha estat en actiu, les dones n’han estat les principals usuàries (60%), i en la majoria dels casos ha estat per interposar una denúncia (47%). Bona part de les consultes són per furts i robatoris (43%), seguits pels delictes de violència de gènere (12,5%) i violència domèstica (10,4%).

6
llengües
ofereix el servei telemàtic d’atenció a la víctima del delicte (català, castellà, anglès, francès, alemany i àrab) per tal que els usuaris puguin triar en quina volen ser atesos. El telèfon és el 900 12 18 84 (funciona de dilluns a divendres) i el correu electrònic, [email protected].


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SOCIETAT

Els veïns de Lilla tallen l’A-27 per exigir les indemnitzacions per les esquerdes

MONTBLANC
ciutat del vaticà

El papa frena els rumors sobre la seva salut amb la lectura d’una llarga homilia

barcelona
Societat

Mor Joan Nadal, empresari andorrà pioner en el sector del transport

URBANISME

Rubí invertirà més d’un milió d’euros per renovar el clavegueram de dos carrers

RUBÍ
MEDI AMBIENT

El temporal Nelson es “menja” part de la platja de Sant Sebastià de Barcelona

BARCELONA
SOCIETAT

Marxen de l’edifici ‘El Barco’ d’Esplugues els dos últims veïns que hi quedaven

ESPLUGUES DE LLOBREGAT
economia

L’IVA del gas deixa de ser reduït i torna al 21% a partir de dilluns

barcelona
SOCIETAT

Els taxis de Sitges s’adhereixen al servei conjunt del Garraf

Sitges
transports

Tallada la L4 del metro entre les estacions de Bogatell i la Barceloneta

Barcelona