Societat

Enologia

La DO Penedès reivindica 2.700 anys d’història vinícola

El bust de la deessa Demèter trobat al jaciment de la Font de la Canya, a l’Alt Penedès, dona imatge al nou logotip

Volen transmetre elegància i tradició clàssiques

El consell regulador de la DO Penedès reivindica els 2.700 anys de tradició vinícola a la zona. Aquest és el repte de la nova etapa que va començar amb la presidència de Josep Maria Albet, i que ha portat la DO Penedès a reivindicar el valor de les subzones com a resultat d’admetre la diversitat de paisatges, de microclimes i de tipicitats pròpies del Penedès. “Ens ha tocat viure un petit fragment d’una llarga història. I en aquest moment hem entès que la diversitat és, al cap i a la fi, el nostre tret diferencial”, va afirmar Albet en l’acte de presentació de la nova imatge, al Vinseum de Vilafranca. Segons Albet, el repte ara és que la gran diversitat del Penedès pugui ser observada en petits espais de gran qualitat, per donar el valor real a cada producte.

El bust de la deessa Demèter trobat al jaciment de la Font de la Canya ha inspirat el nou logotip de la DO Penedès. Amb aquesta nova imatge, els vins del Penedès reivindiquen la figura de la “mare de la terra” i una tradició antiquíssima per fer valer la qualitat d’una tradició familiar que s’ha anat heretant generació rere generació. La serenitat i l’harmonia dels clàssics torna a les ampolles dels vins del Penedès mitjançant un logotip que vol transmetre l’autenticitat i l’elegància que traspuen. Alhora, però, és un autèntic viatge en el temps per recordar les primeres embarcacions de l’època púnica que van arribar a Catalunya i que van desembarcar les primeres àmfores i llavors, que creixerien en un terreny que ha adoptat el raïm com a propi. Fenicis i romans van cultivar el raïm i van fer vi al Penedès, i aquests últims en van democratitzar el consum tractant-lo com un aliment més que com un producte de luxe.

Josep Maria Albet considera de vital importància que els cellers s’identifiquin al més aviat possible amb la nova imatge i amb l’essència vinícola de la zona i els productes de proximitat. Precisament, per donar pes a aquest discurs, el consell regulador té previst incrementar la seva presència en fires, tallers de tast, activitats en botigues especialitzades i la promoció dels productes prèmium com a carta de presentació d’una denominació d’origen en què es treballa amb molts productes de gamma alta.

En la presentació, el director del consell regulador, Francesc Olivella, va esperonar tot el sector a treballar “unit” per fer promoció dels productes de proximitat, de l’enoturisme i del Penedès com un exemple de la “manera de ser dels penedesencs”. Olivella sap que, en els últims anys, les xifres de la DO Penedès han millorat a Catalunya, però creu que han de continuar treballant per “mantenir la línia ascendent”.

Precisament, el director de l’Incavi (Institut Català de la Vinya i el Vi), Salvador Puig, va remarcar “el territori, les varietats autòctones i el factor humà” com els grans valors del Penedès. Puig va animar els productors i elaboradors a continuar treballant en la línia de millora de la qualitat: “Teniu el do i teniu tots els ingredients que necessiteu per situar el Penedès [entre els millors].”

Sota el paraigua de la DO Penedès s’apleguen més de 4.000 pagesos, de 170 cellers, que produeixen anualment divuit milions d’ampolles, de les quals un 65% es comercialitzen a Catalunya, un 28% es destinen als mercats internacionals i un 7% es venen a la resta de l’Estat espanyol. D’aquests divuit milions d’ampolles, un 53% són vins blancs; un 40%, vins negres; un 5%, vins rosats, i un 2% són “clàssics Penedès” (escumosos elaborats seguint el mètode tradicional champenoise).

LES XIFRES

18
milions d’ampolles
es produeixen actualment sota el paraigua de la DO Penedès.
65
per cent
de la producció es comercialitza a Catalunya. El 28% es destina als mercats internacionals.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Tarda de dissabte amb clarianes i diumenge de sol

Barcelona

Uns 300 passatgers d’un talgo amb destinació Cartagena passen entre 8 i 12 hores a dins el tren a l’Aldea per les pluges

L’Aldea
Salut

Dormir més, un repte?

Barcelona
PERE FORÈS
DIRECTOR D’ICTINEU SUBMARINS, SOCI FUNDADOR DE L’EMPRESA I DISSENYADOR INDUSTRIAL

“L’Ictineu 3 és el submarí més innovador de la seva categoria”

Sant FEliu de llobregat

Figueres ja pot encarregar l’obra a la casa natal de Dalí

FIGUERES

Homenatgen Núria Rivas a Palafrugell

PALAFRUGELL
índia

Almenys 58 morts en un atropellament de tren

medi ambient

Guardó pel reciclatge a l’Alt Empordà

Figueres

Cuina en directe al mercat amb Culinarium