Societat

Infraestructures

Foment vol que l’aeroport de Girona passi a ser la quarta pista del Prat

El ministeri construirà un nou baixador del TAV la terminal de Vilobí d’Onyar que permetrà connectar amb Barcelona en 40 minuts

De la Serna considera que aquesta unió afavorirà els dos aeroports, que podran augmentar la seva capacitat

Els aeroports de Barcelona-El Prat i Girona-Costa Brava es convertiran en “un sol complex aeroportuari” i rebran una inversió conjunta de 1.929 milions d’euros fins el 2026, que servirà per remodelar i ampliar les infraestructures, que estaran connectades per l’alta velocitat.

Concretament, a l’aeroport barceloní es millorarà la T1, hi haurà més aparcaments per a usuaris i es construirà un nou “edifici satèl·lit” en el seu entorn, que tindrà una connexió directa amb la terminal i una nova plataforma d’estacionament d’avions, així com 17 passarel·les per a aeronaus de gran mida amb la finalitat de potenciar el trànsit intercontinental. Per a això, al Prat s’invertiran 521 milions fins a 2021 i, en una segona fase que anirà fins a 2026, 690 milions més.

En el cas de Girona, la inversió entre 2022 i 2026 ascendirà a 360 milions i servirà per ampliar les instal·lacions de la terminal actual i per habilitar una plataforma per estacionar aeronaus majors. A més, a l’aeroport gironí es construirà una estació d’alta velocitat des d’on es connectarà amb la capital catalana en uns 40 minuts i on també s’oferiran opcions de transport tipus “llançadora”, directes al Prat, que encara estan per concretar.

El titular de Foment ha ressaltat que les intervencions previstes en el pla director permetran que l’aeroport del Prat pugui donar resposta als 70 milions d’usuaris que es preveu que passin el 2026 per aquest aeroport, el segon que més creix a Europa. La capacitat actual va a cap als 55 milions.

L’aeroport barceloní s’estava acostant a aquest límit després de 56 mesos consecutius de creixement en nombre d’usuaris, una circumstància que el va portar a tancar el 2017 amb un nou rècord de 47,3 milions de passatgers, un 7,1% més que l’any anterior.

55 milions d’euros per construir el baixador del TAV a Girona

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha anunciat que l’Estat invertirà 55 milions d’euros (MEUR) per construir el baixador del TAV a l’aeroport de Girona. El govern espanyol ha decidit canviar d’estratègia, i ara l’obra no l’assumirà la Generalitat sinó que es farà amb fons estatals (en concret, sortirà dels pressupostos d’Aena i Adif). De la Serna preveu que el projecte del baixador del TAV estigui redactat aquest 2018 i, tot i que ha evitat concretar terminis, sí que ha dit que aquesta serà una obra “senzilla”. El ministre de Foment també ha subratllat que el nou baixador de l’alta velocitat, que es trobarà a uns 500 metres de la terminal, permetrà que Vilobí d’Onyar s’impulsi com a quarta pista de l’aeroport del Prat. “Això afavorirà el creixement de l’aeroport de Girona”, ha afirmat.

L’Estat posa fil a l’agulla perquè l’aeroport de Girona tingui estació de l’alta velocitat, però canvia allò que hi havia previst fins ara. La inversió no l’assumirà la Generalitat –que fins i tot, ja n’havia redactat el projecte- sinó que ho farà directament el govern espanyol. I dels entre 9 i 11 MEUR que el Govern calculava que costaria el baixador, ara aquesta quantitat s’incrementa fins als 55 MEUR.

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha fet l’anunci a Barcelona, durant la presentació del nou pla director d’Aena per als aeroports catalans. El ministre ha subratllat que el document concep que Vilobí d’Onyar i el Prat funcionin com un sol sistema aeroportuari i que, per aconseguir-ho, el baixador del TAV és clau.

Íñigo de la Serna ha explicat que, de fet, l’estació de l’alta velocitat –que se situarà a uns 500 metres de la terminal- permetrà que l’aeroport de Girona s’impulsi com a quarta pista del de Barcelona. I que això permetrà no només esponjar el Prat, perquè “determinades companyies” operaran des de Vilobí, sinó també permetre que el Girona-Costa Brava guanyi passatgers i trànsits. “I ho fem invertint de manera eficient, sense necessitat de fer noves pistes”, ha precisat el ministre.

Projecte i estudi funcional

De la Serna assegura que, ja des d’ara, el seu Ministeri treballarà en la redacció del projecte del baixador (que no aprofitarà l’apartador de la via del TAV, com sí que feia el de la Generalitat). Sobre quina serà la solució escollida, el titular de Foment no n’ha desvetllat massa res. Només ha dit, això sí, que no es farà cap nou ramal des de la via del TAV fins a la terminal (com recollia una de les alternatives).

El ministre preveu que el projecte del baixador estigui enllestit aquest mateix 2018, per ja obrir la licitació de les obres. El document anirà en paral·lel a la redacció d’un altre projecte: en aquest cas, el que ha de determinar quants serveis d’alta velocitat podran aturar-se al baixador.

“Aquest estudi funcional analitzarà la possibilitat d’incloure serveis que només facin el trajecte fins a l’aeroport de Girona”, ha dit De la Serna. I hi ha afegit: “Caldrà buscar l’equilibri, perquè aquesta no és una via on puguin circular-hi molts trens en molt poc temps, però sí que cal que entre un tren i l’altre hi hagi un espai raonablement breu perquè el baixador tingui sentit”.

383 MEUR fins al 2026

Durant la presentació del pla director d’Aena, el ministre de Foment també ha anunciat que fins a l’any 2026 l’aeroport de Girona rebrà una inversió de 383 MEUR. La majoria d’aquests diners –en concret, 360 MEUR- arribaran però durant els darrers quatre anys d’aquest període.

Dins aquest paquet a executar al quadrienni 2022-2026, l’Estat hi inclou les obres del baixador del TAV i també l’ampliació de la terminal de passatgers (que Foment pressuposta en 265 MEUR).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Societat

Troben a Cervera una nova espècie de planta fòssil de la família de la vinya

Cervera
medi ambient

Argentona vol reduir a la meitat la població de coloms

Argentona

Drets Socials demana “col·laboració” a l’Ajuntament de Foixà

foixà
turisme

Els paradors de Ponent, l’Alt Pirineu i Aran rebran una inversió de 18 milions durant els pròxims tres anys

LLEIDA
MEDI AMBIENT

Stop Creuers demana un compromís “ferm” a l’Ajuntament de Barcelona per reduir els creueristes

barcelona
MEDI AMBIENT

Santa Coloma de Gramenet acumula 400 patinets elèctrics trucats al dipòsit municipal de vehicles

Santa Coloma de Gramenet
MEDI AMBIENT

El fiscal demana presó per a tres directius de Dictesa per l’incendi de la planta de Montornès

BARCELONA
educació

Niubó promet abordar l’“infrafinançament” de la pública però també de la concertada

barcelona
societat

Martínez promet 6.000 noves places a centres de dia

barcelona