SOCIETAT
No arriben al 9% els clients que compren en dies festius
Més de la meitat dels ciutadans van anar a comprar els divendres i els dissabtes i el 40% de dilluns a dijous
El 40% del petit comerç va decidir no allargar l’horari tot i que podia fer-ho
El gruix de les compres es fa el divendres i el dissabte i els dies de cada dia. Només el 8% dels ciutadans, segons es desprèn d’una enquesta realitzada per PimeComerç, van fer les seves compres en diumenge o festiu durant aquesta passada campanya de Nadal, en què van coincidir sis dies de festa de portes obertes el desembre (el diumenge 3, els dies 6 i 8, dies de la Constitució i la Puríssima, i els diumenges 10, 17 i 24).
Segons PimeComerç, més del 90% de la clientela va a comprar de dilluns a dissabte: el 54% el divendres i el dissabte i el 40% entre setmana, de dilluns a dijous. Les vendes en diumenge i dies festius, en contra del que es pugui pensar, van ser poques: un 5,9% els festius i un 2,59% els diumenges. La campanya de Nadal del 2017 va ser de les més llargues que es recorden: va començar el divendres 24 de novembre amb el Black Friday i va acabar la vigília de Reis.
L’enquesta realitzada per PimeComerç, la patronal del sector del comerç de la micro, petita i mitjana empresa de Catalunya que voreja els 50.000 associats, torna a tirar per terra la “necessitat de més liberalització” que vol imposar Madrid. “Aquestes dades no fan més que evidenciar el que el petit i mitjà comerç ha defensat tota la vida: el model català d’horaris comercials és el que va bé a la majoria de la gent i, a més, és el que va bé als comerciants, que defensen la compatibilitat del negoci amb la conciliació familiar, molt allunyat de la liberalització total que vol l’Estat”, assegura Miquel de Garro, director de PimeComerç. “La llei catalana, que fixa 8 diumenges i festius d’obertura a l’any més dos dies festius més que poden afegir els ajuntaments, és suficient”, manté De Garro.
Una altra dada que es desprèn de l’enquesta de PimeComerç és que el 40% del comerç de proximitat no va allargar l’horari comercial durant la passada campanya de Nadal tot i que podia fer-ho. La resta, el 60%, la majoria, sí que ho va fer, sobretot al sector del tèxtil, el que ven més per aquestes dates. “L’allargament va ser, sobretot, a l’hora del migdia. La majoria dels nostres clients van escurçar l’hora de dinar per poder aprofitar aquell temps i fer més vendes, però és una cosa puntual, per aprofitar la conjuntura. La resta de l’any ni venen més si es decideix allargar al migdia ni a ells, de fet, els interessa obrir més”, manté Miquel de Garro.
El comerç català sempre ha defensat horaris més racionals i compatibles amb el model de proximitat. No en va, el 90% del comerç a Catalunya és de proximitat (correspon a micro, petites i mitjanes empreses) i les botigues tenen, de mitjana, 1,5 treballadors. “Si no defensem la racionalització dels horaris el nostre comerç no podrà sobreviure, només quedaran grans superfícies i cadenes internacionals, aquest 10% del comerç acabarà menjant-se tot el pastís i acabarem com a Madrid, que ja no hi ha petit comerç”, assegura el director de PimeComerç. De Garro manté que cal una llei on “tothom hi pugui jugar” i que eviti la “clonització” del sector, cosa que ja està passant al centre de les grans ciutats (on els Zaras, els H&M, etc., es reprodueixen i es mengen la resta).
L’enquesta de PimeComerç –feta a quasi 500 associats realitzada entre el 8 de gener i el 31 d’octubre– també va preguntar sobre política i si, en la seva opinió, l’aplicació de l’article 155 ha pogut afectar les vendes. Doncs bé, el 48,41% han respost que sí que ha afectat negativament i ha perjudicat el resultat de les vendes i la facturació. El 45,24% dels enquestats han respost que no, que no ha afectat en les vendes ni en la facturació, i el 6,34% dels entrevistats han dit que amb el 155 els ha anat molt millor perquè la intervenció de l’Estat, al seu parer, “ha donat estabilitat”.
En tot cas i segons aquesta patronal del comerç, un 43% de les botigues de proximitat diuen que van vendre menys aquesta passada campanya de Nadal, un 40% van mantenir els mateixos resultats que l’any anterior i un 18% van millorar les seves vendes. Els membres dels sectors de la restauració i el turisme són els que més van respondre que han millorat. Per contra, el sector tèxtil és el que registra un percentatge més alt de comerciants que diuen (57,73%) haver perdut vendes respecte al Nadal d’un any abans.
LA XIFRA
LA FRASE
El comerç català defensa el seu ritme
La llei catalana del comerç torna a estar impugnada en part. L’Estat, que vol la liberalització total, no ha parat de perseguir una i una altra vegada el model català, més proteccionista i que mira a favor del petit i mitjà comerç, que representa el 90% del total. La llei catalana s’ha anat adaptant a les exigències de Madrid i ara els comerços, si volen, poden obrir a l’estiu de les 7 del matí a les 10 de la nit i a l’hivern de les 6 del matí a les 9 del vespre. També cada cop hi ha més diumenges en què es pot obrir i les rebaixes ja estan desregularitzades. Però aquí hi ha una manera de fer que des de Madrid es vol trepitjar. Ells voldrien liberalització total, però si fos així el petit comerç, el característic de casa nostra, que configura pobles i ciutats, acabaria desapareixent perquè només les grans cadenes i grans superfícies poden fer torns de treballadors. Aquí els negocis són majoritàriament familiars i l’empresari és el mateix botiguer. Podria passar que acabéssim amb ciutats monopolitzades per grans cadenes internacionals... una mica ja està passant. Madrid insisteix a esborrar les particularitats de fer de Catalunya. El curiós del cas és que després les enquestes evidencien que també la ciutadania va al ritme de les seves botigues.