Societat

MIKEL RIUS

DIRECTOR DEL BARCELONA BEER FESTIVAL

“El sector de la cervesa artesana està creant molta arrel al territori”

A partir de divendres la Farga de l’Hospitalet aixopluga la setena edició del Barcelona Beer Festival, cita inexcusable per al món cerveser. D’això i més, en parla el seu director, Mikel Rius

Com es presenta l’edició d’enguany?
Amb la intenció de continuar amb l’essència que com a festival ens ha dut fins aquí, i que és intentar posar la cervesa artesana a l’abast de tothom, i fer-ho d’una manera amable. Es tracta que la gent estigui a gust, vingui a tastar coses noves i desenvolupi cultura cervesera, aprenent estils, aromes, sabors… Alhora, però, també tenim visitants que venen des de fa molts anys, que són fans de la cervesa artesana, i els has de donar caramelets.
L’objectiu és educar en el gust i defugir el tòpic de beure de litre en litre?
Quan presentes el festival a algú que no et coneix, has de fer molta pedagogia i explicar que això no va de gerres de litre i cambreres amb vestits típics alemanys. Amb tot el respecte pels projectes de tothom, aquest no és el nostre. El que volem és girar el focus de la càmera. En una festival de música, per exemple, aquest focus està a l’escenari, i el got de cervesa està present, t’acompanya, però no hi pares atenció. Nosaltres volem capgirar-ho, que la gent miri, i apreciï, el que té al got. I tota la resta que sol passar en un festival, com en aquest cas la música, aquí té un paper més secundari.
I qui vingui aquest any, quina cervesa no pot deixar de tastar?
El primer que ha de fer és venir amb una mentalitat molt oberta, amb ganes de descobrir coses. I s’han de deixar dur una mica pel seu instint. Si veuen una copa que els agrada, que preguntin. I tastar cerveses com més diferents millor. Ara bé, què cal destacar? Sempre ens fa il·lusió explicar que cada any convidem un cerveser punter a escala mundial perquè ens elabori una cervesa d’edició especial per al festival. Aquest any és una cervesera de l’Estat de Vermont, als Estats Units, que es diu Alchemist. És una marca mítica i el fet de tenir-la aquí és un orgull. Si me’n fessin triar una, seria aquesta.
La cervesa artesana viu el seu moment?
En els set anys que fa que expliquem el festival, és una pregunta habitual. És moda la cervesa artesana? Fa set anys et podria dir que depèn, i avui et podria dir el mateix. És clar que l’evolució és absolutament a l’alça, amb uns creixements del 40% al 50% en producció, i res no fa pensar que no sigui així en els pròxims anys. Ara estem en un moment molt interessant, en què s’està començant a crear un teixit al voltant de la cervesa artesana. Fins ara, tot estava molt focalitzat en qui la produïa, però comença a haver-hi tot un sector. I això és un senyal de creixement.
Aquests dies podem veure un anunci d’una cervesa industrial, no cal dir la marca, on s’identifica el tipus de llúpol que utilitza. Això revela que el consumidor està cada cop més educat?
És un fet significatiu que, com a marca, estan posant el focus en el producte, quan fins ara tot es basava a vendre una experiència del tipus paella, cervesa i platja. Ara, en canvi, el que et diuen és que et fixis més en el que estàs bevent. Perquè aquestes empreses tenen molt a explicar, perquè estan fent feina, però fins a la irrupció de l’artesana no s’han atrevit a explicar-ho creient que el públic no li donaria valor. Però, ara, aquest públic hi és.
Per tant la cervesa artesana està modificant, o orientant, el sector de la cervesa industrial?
Sens dubte. I això, als països on hi ha més tradició, ja ha passat abans. I per a nosaltres això és superpositiu. Tothom que vingui amb carinyo al món de la cervesa és més que benvingut.
I Barcelona s’està guanyant un nom?
I tant, Barcelona és capital cervesera a escala estatal i a escala europea, també. La gent té curiositat per saber què es fa aquí, però no seria just parlar només de Barcelona. El moviment cerveser artesà a Catalunya està molt repartit pel territori. El 20% de les fàbriques són en un entorn rural, quan des del punt de vista de població el tant per cent és del 5%. És un sector que crea molt arrelament territorial.
Quins grans debats ha d’encarar ara mateix el món cerveser?
Un és l’encaix entre la gran indústria i la cervesa artesana, perquè hi ha posicions molt contraposades. I, d’això, en parlarem en el festival. Però també hem de compartir experiències amb altres països per intuir possibles evolucions. I, sobre això, hi ha dues grans realitats. Una és la dels països amb molta tradició i on la realitat cervesera no està tan polaritzada, ja que hi ha petites empreses, com aquí, però també una classe mitja que nosaltres ara mateix no tenim. O som industrials o artesans. I l’altre gran grup seria el d’aquells països sense tanta tradició on l’artesana ha fet la seva irrupció i on estan passant moltes coses. I això fa que hi hagi cerveses molt més creatives a Catalunya que a Alemanya o Bèlgica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Amposta augmentarà la presència policial per frenar els furts

AMPOSTA
urbanisme

El nou POUM perfila com serà la ciutat d’aquí a mig segle

Tarragona
educació

La UPC oferirà el grau de Medicina a partir del 2026

BARCELONA

Reivindiquen l’herència de la gastronomia marinera femenina

roses

L’Escala vol definir un Pla Local de Joventut amb la participació

l’escala
medi ambient

Mataró canvia de lloc els peixos del Parc Central per la sequera

mataró

La UAB aprova un pla per assolir la neutralitat climàtica el 2030

Cerdanyola del Vallès
MEDI AMBIENT

El GironaNat recupera basses pluvials i en crea de noves

girona

Rècord de validacions a TMB coincidint amb Sant Jordi

Barcelona