Societat

Foment fa un nou moviment per protegir el sector del taxi

Eleva a decret llei les mesures que pretenen limitar l’extensió del negoci de vehicles de lloguer amb conductor

El TS té pendent resoldre un recurs contra la norma actual

El govern espanyol, a través del Ministeri de Foment, pretén frenar un altre dels fronts de conflicte social i de malestar al carrer a través d’una nova legislació que acontenti el sector del taxi en vista de la creixent competència de les empreses de lloguer de vehicles amb conductor. Amb aquesta intenció, l’executiu espanyol va aprovar ahir un decret que eleva a la categoria de llei la normativa desenvolupada fins avui a través d’un reglament. Es dona la circumstància que l’autoritat estatal de la competència i una de les empreses de lloguer de vehicles van recórrer al seu dia contra aquest reglament, i amb el nou salt legal que ara ha activat el govern espanyol es pretén blindar la normativa que protegeix el sector del taxi abans que aparegui una sentència que podria liberalitzar el sector.

A grans trets, la legislació aprovada ahir, i que ara s’haurà de tramitar al Congrés dels Diputats, continua mantenint la limitació que estableix que, per cada 30 llicències de taxi, només hi pot haver una llicència de l’altra modalitat de vehicles de transport de passatgers. De la mateixa manera, també es manté una limitació geogràfica consistent a restringir els moviments dels cotxes de lloguer amb conductor dins de la comunitat autònoma on té la seu l’empresa en un 80% de la seva activitat. Això es fa així per evitar que hi hagi un traspàs de llicències a zones on ja hi ha una gran activitat d’aquesta nova oferta de transport.

La irrupció en el sector del taxi d’empreses com ara Uber i Cabify va afavorir el buit legal que es va obrir fins que el 2015 es va promulgar el reglament que ara es canviarà per la llei. Diverses sentències van donar la raó a les empreses que promovien el nou sistema de transport i es van haver de concedir milers de llicències fins que es va fixar la limitació del 30 a 1.

La decisió anunciada ahir pel ministre Íñigo de la Serna sembla que ha aconseguit el seu primer objectiu de satisfer el món del taxi, que ahir, a través del president de Fedetaxi, Miguel Ángel Leal, va aplaudir la decisió assegurant que “100.000 famílies espanyoles ja poden veure el futur amb esperança”. Des de Cabify, el director per Europa, Mariano Silveyra, va explicar a Efe que “tot continua igual, no canvia res”, i hi va afegir que “només es pretén guanyar temps perquè el sector del taxi s’acostumi a la nova realitat”.

LA FRASE

Amb la nova normativa, 100.000 famílies ja poden veure el futur amb optimisme
Miguel Ángel Leal
president de fedetaxi

Catalunya i Barcelona s’anticipen

El juliol de l’any passat, el conseller de Territori, Josep Rull, va anunciar un decret llei amb el qual s’obliga els vehicles de lloguer amb conductor a portar una identificació a l’exterior del cotxe i a mantenir un registre electrònic dels serveis per acreditar que es fan amb un contracte previ entre el conductor i el propietari. El mateix decret, que va entrar en vigor a principis d’agost del 2017, persegueix l’objectiu d’evitar l’especulació amb les llicències que s’entreguen per poder dur a terme aquesta activitat, i impedir així la revenda durant els dos anys posteriors a la seva obtenció. També estableix sancions de fins a 4.000 euros en casos d’incompliment. En la presentació de la normativa catalana, el conseller Rull ja va advertir de la necessitat de regular amb urgència aquest sector i va denunciar la inacció de l’Estat en aquest àmbit.

Més recentment, ha estat l’Àrea Metropolitana de Barcelona la que ha intervingut també des del punt de vista reglamentari en aquest sector incorporant al corpus normatiu municipal la limitació d’una llicència per cada 30 de taxi. L’ens que regula el transport metropolità va aprovar el reglament corresponent al febrer. La norma preveu una aplicació retroactiva, de manera que totes les llicències ja en funcionament s’han d’adaptar a les directrius del nou reglament, que va ser molt criticat pel sector. Les llicències també es podran limitar per una qüestió mediambiental i de trànsit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Bategen amb Maria Antònia Canals la plaça de davant l’institut Vicens Vives

girona

Tomben la moció per regular el lloguer estacional

BLANES

Camí de Mar, un projecte que enllaça Argeles amb Malgrat, per la costa

girona

La Fira d’Abril de Catalunya amplia l’aforament un 24%

Barcelona

El Mercat del Lleó tindrà més bona climatització abans de l’estiu

girona

El festival Tech&Play obre portes i espera 4.000 visitants

Barcelona
EDUCACIÓ

Mobilització de l’AFA de l’escola Camins a Banyoles

BANYOLES

Conveni pioner en matèria de transició ecosocial urbana

girona
Itàlia

Venècia comença a cobrar entrada als visitants diaris

Barcelona