El 8% dels vianants acaben entrant a les botigues
El dia amb més gent al carrer és el de Sant Jordi
El 2017 el trànsit de persones pels carrers comercials va baixar un 1,26%
Creix el ‘webrooming’: consultar el web i comprar a la botiga física
Pel davant dels aparadors dels comerços de Barcelona hi passen, de mitjana, 5.631 persones al dia. D’aquestes, unes 420, que representa un 7,45%, entren a la botiga, i de les que hi entren, 149 compren. En alguns carrers en concret, com el Pelai, la mitjana de vianants que passen per davant dels aparadors supera els 17.000 diaris. Aquestes són algunes de les dades d’un estudi elaborat per TC Group Solutions, una empresa que ven solucions tecnològiques al sector comerç i que té més de 15.000 sensors repartits dintre i fora dels establiments amb què treballen, situats als principals carrers comercials de l’Estat.
Amb la recopilació de les dades que donen aquests censors, TC Group Solutions pot dibuixar el comportament dels consumidors a diverses ciutats de l’Estat. Entre altres dades molt significatives que han “captat” els sensors és que a Catalunya i des que van començar a fer aquest estudi, ara fa tres anys, el dia més concorregut de l’any als carrers és, sense cap tipus de dubte, el dia de Sant Jordi (i aquest any, més, ja que el trànsit de persones als carrers va pujar un 10% respecte al Sant Jordi del 2017). A la resta de capitals de l’Estat no és així, i el dia més concorregut de l’any és, sempre, el 4 de gener. El 2017, però, a Madrid la cosa va canviar, i el dia més concorregut de l’any al carrer va ser el divendres 24 de novembre, el Black Friday.
A Catalunya el Black Friday també va ser un dia molt concorregut i, segons aquest estudi, l’increment de passejants pels carrers comercials va pujar més d’un 5%, en concret, un 5,19%. Aquesta dada ve a confirmar que aquest dia comercial, importat dels Estats Units fa poc, ja ha tingut acceptació en la població. “Ja es pot confirmar que comercialment parlant es pot dir que el Black Friday, que en realitat aquí acostuma a durar tota la setmana, ha fet avançar les compres de Nadal, que tradicionalment començaven amb el pont de desembre”, explica Marta Fernández, directora de màrqueting de TC Solutions i responsable de l’Informe Big Data sobre el Comportament del Consumidor 2017 i Primer Quatrimestre 2018.
L’informe, que es va presentar ahir, revela que el trànsit de persones pels carrers comercials de Barcelona va baixar el 2017 un 1,26%. La davallada hauria començat després dels atemptats del 17 d’agost, però també hi hauria influït la situació política. “Però de la mateixa manera que es pot dir que el moviment de persones pels carrers comercials va baixar, ara podem dir que en aquest primer quadrimestre de l’any 2018 torna a pujar”, diu Fernández. Segons aquest estudi, el trànsit de vianants a les Rambles va tardar dotze dies a recuperar-se després de l’atemptat, un temps rècord, si es té en compte que en altres ciutats on hi ha hagut atemptats la recuperació ha trigat més de dotze mesos a fer-se evident.
Una altra dada significativa és que tot i que hagi baixat una mica el trànsit de consumidors pels carrers, els clients que entren a les botigues compren més. En general, segons aquest estudi, el consumidor practica menys showrooming, és a dir, visitar botigues físiques per avaluar un producte que finalment s’acaba comprant en línia, i fa més webrooming, que és tot el contrari: mirar primer el producte a la xarxa per acabar-lo comprant en una botiga física.