Societat

La crisi dels examinadors del carnet de conduir, ben viva

Sis mesos després de la finalització de la vaga, les autoescoles denuncien que res ha canviat i que el col·lapse continua

Fins al setembre no es preveu un reforç de plantilla per als exàmens a Catalunya

Mig any després que el personal examinador del carnet de conduir desconvoqués la vaga, les autoescoles catalanes denuncien que no ha canviat res i que el col·lapse continua vigent fins al punt de seguir posant en risc el sector. La situació és tan precària que els representants de les autoescoles catalanes tenien previst entrevistar-se el dia 5 de juny a Madrid amb l’aleshores director general de Trànsit, Gregorio Serrano, per exigir una solució, però la reunió es va cancel·lar i les esperances de millora que s’hi havien dipositat es van esfumar a causa del precipitat canvi de govern a l’Estat espanyol.

L’objectiu de la trobada que no es va arribar a produir queda exposat en una carta de les autoescoles al director general, a la qual ha tingut accés El Punt Avui. Entre altres mesures, en aquesta missiva es demana el traspàs de competències al Servei Català de Trànsit i s’insisteix en un problema fonamental que afecta el sector des de l’any 2013: la falta de personal suficient per fer front a la gran demanda de sol·licituds d’exàmens que reben les acadèmies.

La falta de prou examinadors, sumada al tap que es va provocar per la vaga de gairebé sis mesos que va fer el col·lectiu l’any passat, va provocar que a principis d’any a Catalunya hi hagués una llista d’espera de 68.908 persones pendents de fer l’examen de conduir, segons les dades que la mateixa Direcció General de Trànsit va comunicar a la Federació d’Autoescoles de Catalunya. El president d’aquesta entitat, Raül Viladrich, desconeix quin és ara el nombre de persones que encara esperen fer l’examen, però assegura que és encara una quantitat elevadíssima perquè “el sistema actual no la pot absorbir”.

El fet és que, tot i el compromís de la DGT per incrementar la plantilla d’examinadors a Catalunya, des de la fi de la vaga no se n’ha incorporat cap. La solució d’oferir hores extres als examinadors tampoc ha funcionat.

La gran solució que va posar damunt la taula el govern espanyol va ser incorporar a la plantilla 35 militars que van ser reciclats. Dels quals, però, només n’hi ha tres que han començat a exercir d’examinadors, perquè per a la resta algú es va oblidar de convocar el corresponent concurs de trasllat i encara no han pogut començar la nova feina. A més a més, cap d’aquests militars ha demanat Catalunya com a destí.

La falta de personal examinador es nota a Tarragona, on hi ha una ràtio de 0,9, mentre que la mitjana a l’Estat és d’1,5. A Girona, la ràtio és d’1,2, i a Lleida, d’1,1. La falta de personal no es podrà resoldre fins al setembre, quan es preveu que es comencin a incorporar nous examinadors que hauran accedit a la plaça via oferta pública d’ocupació. A través d’aquest sistema s’espera incrementar la plantilla d’examinadors en 65 persones més a tot l’Estat –que s’han d’afegir als 35 militars–, i entre 25 i 30 de les quals haurien de venir a Catalunya.

La vaga dels examinadors es va acabar després que el col·lectiu arribés a un acord amb tots els grups polítics del Congrés dels Diputats, tret del PP, per incorporar una esmena en els pressupostos del 2018 que preveu un increment de sou de 3.000 euros bruts a l’any, 180 nets, distribuïts en 14 pagues.

Aquest acord encara no s’ha fet efectiu perquè els pressupostos encara han de passar el tràmit d’aprovació al Senat, però el col·lectiu d’examinadors espera que es respecti, perquè el PP també hi va acabar donant suport, i a més el PSOE, ara al govern, va ser un dels grups que s’hi van mostrar més a favor. Tant és així que els examinadors consideren que no hi haurà problemes per cobrar el complement salarial de manera retroactiva des del mes de gener.

Un programa que enganya

Les autoescoles viuran la setmana vinent la seva setmana gran de matriculacions. Un cop superats els exàmens de la selectivitat, les acadèmies de conduir acostumen a notar un increment significatiu de la demanda per part dels joves que es volen treure el carnet. Caldrà veure aquest any quina incidència tindrà en les matriculacions l’emissió del nou programa de TV3 Matriculats, que mostra les vivències dels alumnes de les autoescoles. De moment, la federació adverteix que el programa falta a la veritat per la manera com es comunica als alumnes si han aprovat o no. A la vida real, els examinadors no comuniquen el resultat i els alumnes l’ han de consultar per internet al cap d’unes hores. Això és així perquè ho van demanar els examinadors, que es volien estalviar les ires dels alumnes que suspenien. A la televisió, en canvi, la comunicació es fa de viva veu, fet que pot induir els alumnes a pensar que es fa així a la realitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Itàlia

Venècia comença a cobrar entrada als visitants diaris

Barcelona

Els àvis i les àvies porten el seu passat al Bosc de la Pabordia

girona
enogastronomia

La sommelier Anna Casabona queda tercera al campionat estatal

Sant Sadurní d’Anoia
societat

El Maresme actualitza el protocol de violències masclistes

premià de mar
societat

Gala solidària a l’Hotel Marina Badalona

Badalona

Salut activa la xarxa hospitalària Lleida-Pirineu

Lleida

Protesta contra la possible implantació d’una planta de biogàs

Camarles

Desnonen una família amb una filla de cinc anys a Tarragona

Tarragona

La unitat de drons dels Mossos a l’aeroport entrarà en servei aquest any

figueres