Societat

opinió

Acompanyar els no acompanyats

L’educador social esdevé clau en la millora de les condicions de vida dels joves que arriben sols a la nostra societat

En aquests darrers mesos l’arribada dels MENA (menors estrangers no acompanyats) al nostre territori està posant en escac l’administració. I dic l’administració per no atribuir només les responsabilitats sobre aquest afer a la direcció general d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència (Dgaia), per considerar-la una responsabilitat en què és necessària la coordinació de diferents direccions i departaments, malgrat que la responsabilitat última, pel fet de tractar-se d’infants, sigui de la Dgaia.

Els darrers dies s’acaba de fer pública la contractació d’un nombre important d’educadores i educadors socials per acollir des d’un principi l’infant que arriba al nostre territori. Bona decisió!

Els educadors i educadores socials som professionals universitaris formats per, entre d’altres encàrrecs, acompanyar processos de canvi de les persones, educar en nous valors i hàbits, ajudar a trobar sortides a situacions complexes, estar i ser amb els més vulnerables; sempre des de la tècnica, la reflexió i el rigor professional.

Ho fem sols? No, impossible; les educadores i educadors socials treballem coordinadament amb els cossos de seguretat, amb els treballadors socials, psicòlegs, mestres, professionals sanitaris...

En referència als MENA, l’aportació que els educadors i educadores socials podem fer és indubtable: des d’acollir en un primer moment un infant (més aviat adolescent pel perfil d’arribada preferent) atenent les primeres necessitats bàsiques d’alimentació, higiene, descans i cures (Maslow, 1943), fins a atendre també les necessitats no materials enteses com un dret humà (Manifest de Montserrat, 2010), com l’escolta i l’acompanyament emocional que asserena i rebaixa els nivells d’angoixa i patiment fruit del viatge i genera una percepció de protecció; fins a estudiar i projectar, per cada cas, la situació més beneficiosa atenent variables com ara l’edat, la xarxa social existent, la documentació, l’estat emocional, així com el respecte als ritmes, les exigències i característiques del moment que viuen personalment i socialment els infants; però sobretot, tenint en compte el seu objectiu, pel qual ha decidit “viatjar” cap a casa nostra. De fet, l’educador social conjuntament amb altres organismes i institucions, treballa sempre des dels interessos personals del subjecte que acompanya amb la finalitat de vetllar pel seu benestar i contribuir a millorar les seves condicions de vida i el seu desenvolupament.

L’increment en la contractació d’educadors i educadores socials per suplir d’altres professionals que en aquests moments formen part del circuit d’acollida i atenció als MENA, no sols permetrà que l’atenció als infants i l’acompanyament educatiu sigui de més qualitat per la disminució en la ràtio d’atenció, sinó que facilitarà que el fet d’educar sigui possible i real, a més de dipositar la labor educativa, en clau social, a les mans dels professionals que han estat formats per a tal funció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Desallotjada sense incidents una casa ocupada a Gràcia

Barcelona
SOCIETAT

“Cal garantir que no s’espatlli l’excel·lència del nostre vi”

BARCELONA
La gran trobada del setmanari La República

Muriel Casals, en la memòria col·lectiva

GIRONA

Esllavissada mortal

barcelona

Els ajuntaments són l’ens local que més aporta a les entitats del tercer sector

Barcelona

L’hospital Josep Trueta va atendre l’any passat 40 pacients amb lupus

girona

Som Sostre du a terme una campanya de recollida de roba d’abric i menjar

girona

Reclamen el pla funcional del nou Trueta

girona

Premis a establiments de Girona en la segona Nit del Comerç

girona