Societat

MANEL MARTÍNEZ

AUTOR DEL LLIBRE “LA VIDA ALS MASOS DE LA CONCA DE BARBERÀ” (1860-1960)

“Al mas, la feina de les dones sols s’aturava a l’hora de dormir”

Dels 171 habitatges dispersos on fa un segle i mig s’hi vivia, no en queda cap d’habitat com a explotació agrària. La vida hi era molt dura i els pagesos van canviar-la per l’estabilitat industrial

Dels 131 masos, 40 molins, hostals, casetes de forestals i de ferroviaris i corrals on Martínez documenta que s’hi vivia entre el 1860 i el 1960 al sud de la Conca de Barberà, no en queda cap d’habitat i que sigui una explotació agrícola. El romanticisme no amaga la duresa d’aquella vida. Uns masos d’on van marxar masovers i petits propietaris per anar a treballar a les noves fàbriques. A la Catalunya Nova, els masos es construeixen juntament amb la fundació dels actuals pobles?
La Catalunya Vella sempre ha estat la dels masos, perquè es va repoblar a partir d’aquestes unitats de producció i de petits nuclis. Aquí la població es va agrupar en pobles. A l’inici de la meva recerca, ara fa vuit anys, partia de la idea preestablerta que a la Catalunya Nova trobaria pocs masos, però no ha estat així. N’hi he documentat més d’un centenar, i això tenint en compte que he deixat la Baixa Segarra fora de la recerca. Fins i tot n’hi ha alguns d’anteriors a la reconquesta, com ara les granges que va aprofitar el monestir de Poblet –fundat al segle XII– de Milmanda i Riudabella, que ja tenen vestigis romans.
Per què la gent optava per anar a viure als masos?
Té relació amb la distribució de la terra. El mas és una estructura territorial i, per tant, no és sols l’edifici, sinó totes les terres de pastura, camps i bosc del voltant. A la Conca es diferencien els de la plana i els de les muntanyes de Prades, on n’hi ha molts: són més petits i exploten el bosc, la llenya i el carboneig.
Una part del llibre està dedicada als testimonis de persones que hi van néixer i viure. Expliquen que s’il·luminaven amb llums de carbur o d’oli, perquè no hi havia electrificació a meitats del segle XX. Les condicions de vida són el factor determinant de l’abandó?
No hi havia les comoditats dels pobles i això n’esperonava l’abandonament progressiu. A la Conca, va ser entre el 1950 i el 1960 quan es van abandonar definitivament. La pagesia va entrar a les primeres fàbriques, on tenien jornal segur, i portaven les terres els caps de setmana. També pesava la vida aïllada i les dificultats d’anar a l’escola, entre altres factors.
Anteriorment, però, la vida als masos havia perviscut fins i tot superant diverses guerres.
A la comarca, fins als anys seixanta, l’agricultura i la ramaderia eren l’única sortida laboral. L’auge de població escampada es dona a finals del segle XIX. La fil·loxera en marca un primer abandonament. També les guerres carlines i la civil: els homes morien al front i els masos, que requerien molta mà d’obra, quedaven orfes. I en el cas dels molins, els aiguats els malmetien, sobretot el famós de Santa Tecla, el 1874. Ara, les terres no s’abandonaven, però l’edifici passava a ser un habitatge temporal, usat sobretot durant les collites. Hi influeix també la millora dels mitjans de transport, primer a peu, després en carro i finalment en cotxe. Arriba un moment que ja no calia viure allà i les terres es podien portar des del poble.
Els entrevistats asseguren que enyoren aquella vida.
Tots coincideixen que era maca, però per a la majoria coincideix amb la seva infància i joventut. Era molt dura: treballaven de la sortida fins a la posta del sol al camp, i al vespre continuaven la feina, pràcticament fins que anaven a dormir. Cal reivindicar la feina femenina, que era el pilar dels masos. La dona treballava quasi 24 hores: s’aixecava la primera per preparar l’esmorzar als homes, i quan ells marxaven al camp treballava amb els animals de corral, fent la bugada, cosint, cuinant, i si tenia canalla sovint ni quasi dormia. I durant les collites també anava al camp. En un mas treballaven des de l’àvia fins als infants d’un mínim de 7 anys. Tothom tenia una feina preestablerta.
Quines anècdotes li han cridat més l’atenció?
Malgrat tenir ramats, a la Conca no elaboraven formatge per falta de tradició. Era un aliment molt rar. També que maduraven els melons cobrint-los amb gra i en menjaven fins Nadal.
A tocar de camins i senders, te’ls trobes esfondrats. La llei de patrimoni els hauria de protegir?
Ara sols protegeix el que és molt excepcional i n’hi ha alguns a la Catalunya Vella, però a la Nova no n’hi ha, de catalogats. El deteriorament és progressiu. Tenim un patrimoni rural escampat, com les construccions de pedra seca, al qual no se li dona el valor que caldria i l’anem perdent a marxes forçades.
On és el valor patrimonial?
El valor inclou les terres, però a la Catalunya Nova no trobem nissagues llargues de propietaris. La titularitat va canviant amb les desamortitzacions. Després de la Guerra Civil, les terres van ser comprades per burgesos que volien garantir-se producció agrícola si anaven mal dades. Com els Godó. A partir dels anys setanta, les terres de la comarca amb els masos es van vendre a bocins.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia