Societat

La Marina estrena el metro reivindicat pels veïns durant 40 anys

Torra i Colau demanen disculpes pel retard durant la inauguració de les estacions de Foc i Foneria

Els veïns recorden que “no és el metro que volien”

Després de més de quaranta anys de reivindicacions veïnals, el metro de Barcelona va arribar ahir per fi al barri de la Marina. Els veïns van començar a fer ús del servei a partir de les tres de la tarda, quan es van obrir definitivament les noves estac ions de Foc i Foneria, construïdes al mateix passeig de la Zona Franca. Al matí, però, el president Quim Torra i l’alcaldessa Ada Colau van fer un primer trajecte inaugural i van demanar disculpes pels anys de retard. Torra ho va atribuir als problemes de finançament, va recordar que l’Estat no havia fet “cap quilòmetre nou de rodalies des de l’any 1978” i, després de reivindicar la “llibertat dels presos polítics”, va declarar que Catalunya no necessita “tants policies antidisturbis sinó més quilòmetres d’infraestructures” i que la situació no millorarà “fins que no gaudim de plena sobirania”.

Colau, per la seva part, va recordar que les dues noves estacions s’han pogut tirar endavant gràcies a un acord amb l’exconseller Josep Rull i el vicepresident Junqueras, tots dos a la presó, que van possibilitar que l’Ajuntament de Barcelona comprés patrimoni de la Generalitat per un valor de 40 milions, que és pràcticament el que han costat les obres. “Aquesta hauria de ser la tònica, la col·laboració entre administracions pel bé de la ciutadania”, va subratllar Colau, que va tenir paraules d’especial reconeixement cap als veïns de la Marina, que van patir “moltes angoixes quan van veure que una infraestructura tan reivindicada quedava interrompuda per problemes de finançament”. “És una vergonya que hagin esperat tant de temps.”

Molts veïns es van acostar a saludar les autoritats i fer-s’hi fotos. Amb Torra va ser impossible perquè els va esquivar. Mostraven alegria, tot i que els més grans i els més lluitadors, com ara Julio Baños i Pedro Cuadrado, van assenyalar que “no era aquest el metro que volien”. Ells haurien preferit la línia 2, tal com els havia promès l’alcalde Pasqual Maragall als anys noranta. “Ja no crec que pugui ser”, va dir Baños.

L’L10 Sud arribarà a l’Hospitalet l’any vinent

Les estacions inaugurades ahir formen part de la nova L10 Sud, una línia que disposa de tres estacions més compartides amb l’L9: Can Tries/Gornal, Torrassa i Collblanc, i el govern ja ha garantit que l’any vinent disposarà de dues estacions més a l’Hospitalet, Provençana i Ciutat de la Justícia.

La línia 10 Sud té 4,5 quilòmetres de longitud, 2,5 quilòmetres dels quals són del nou túnel que va des de la bifurcació del Gornal fins a Foc. A partir d’aquí hi ha un tram de via ja construït, però no hi ha pressupost ni dates per a la construcció de les noves estacions previstes.

El Departament de Territori va reprendre les obres de l’L10 Sud quan es va posar en servei l’L9 Sud amb un pressupost assignat des d’aleshores a l’obra de 119 milions d’euros.

Els trens, igual que els de l’L9, són sense conductor, d’estructura lleugera i tecnologia avançada, i adaptats a persones amb mobilitat reduïda, igual que les estacions. La freqüència de pas serà de set minuts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El Homrani afirma que tenen preparades més de 800 places per als MENA

Lleida

Justícia cedeix l’antiga presó de Figueres a Ensenyament

Figueres

La Guàrdia Urbana identifica i sanciona les dues persones que circulaven per la Diagonal amb patinet

Torra confia en “la iniciativa de la gent” per a “bastir la república”

El Suprem obliga a retornar als consumidors de gas 17 milions pagats pel manteniment del projecte Castor

Alcanar

El CGPJ reclama “mesures de protecció adequades” per a Llarena i altres jutges

La jutge rebutja arxivar la causa contra Manso i Pérez de los Cobos per l’actuació policial de l’1-O a Lleida

Societat

Les ciutats del futur

L’Hospitalet de Llobregat

Neix un diari digital dedicat a la llengua

Barcelona