Societat

Inici escolar amb obres en 21 centres

El govern culpa el 155 dels retards

Es compromet a augmentar el pressupost d’Ensenyament el 2019

Els sindicats reclamen una inversió de 70 milions d’euros

El curs escolar 2018/19 va començar ahir a Catalunya per a 1.567.316 alumnes, amb retards en obres en 21 centres i el compromís del vicepresident i conseller d’Economia, Pere Aragonès, que l’escola catalana disposarà de més recursos perquè “hi ha moltes necessitats que s’han de cobrir”, però, sense donar cap xifra concreta en el pressupost del 2019. El sindicat Ustec-STEs sí que va calcular les necessitats escolars: uns 70 milions d’euros el 2019 per obtenir uns 5.000 docents més, a banda dels prop de 700 que s’han incorporat ara. “Insistim als grups parlamentaris que les escoles s’obren cada dia i que s’han de posar d’acord. Seria un desastre que es tornés a prorrogar el pressupost”, va alertar ahir el portaveu nacional d’Ustec-STEs, Ramon Font.

En aquest inici de curs, el govern català va recuperar una antiga tradició de visitar un centre, i el vicepresident Aragonès, juntament amb el president Quim Torra van acompanyar el conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, a una passejada a l’escola pública de primària Francesc Macià, al barri d’Hostafrancs de Barcelona.

El director de l’escola Francesc Macià, Jordi Luengo, va mostrar-los les aules d’aquest centre, concebut com un hotel per a l’Exposició Universal de Barcelona del 1929 i que ara té 205 alumnes amb molta diversitat i mobilitat. “Hem escollit visitar l’escola Francesc Macià pel seu projecte educatiu extraordinari i perquè és un centre d’alta complexitat”, va destacar el conseller d’Ensenyament. En aquest sentit, el president de la Generalitat va assegurar que “la comunitat educativa té el govern al seu costat” i que “l’èxit de l’escola catalana se sustenta en els pilars de la llibertat, la cultura i el talent”.

El conseller d’Ensenyament va detallar que 21 centres comencen el curs afectats per obres, que “s’han endarrerit a causa de l’aplicació de l’article 155, que va provocar que els expedients se signessin al juny o al juliol, en lloc del març o l’abril, ja que el responsable del govern espanyol els va deixar en un calaix”. Bargalló va assegurar que els retards en les obres “no interfereixen en l’activitat lectiva en cap cas”, ja que les escoles afectades “tenen un pla B, que consisteix a convertir en espais docents d’altres instal·lacions”. Per exemple, el conseller va citar el cas de l’escola La Miranda de Sant Cugat del Vallès, que obrirà dilluns, i on els pares podien escollir si ahir portaven els seus fills a la biblioteca municipal, on rebran activitat escolar i hi haurà servei de menjador, gràcies a la implicació de l’Ajuntament.

L’únic centre que ahir no va obrir a causa del retard en les obres és l’institut Ca l’Arnús de Badalona, i cinc centres més ja havien pactat amb el Departament d’Ensenyament iniciar el curs dilluns que ve, 17 de setembre, per “motius pedagògics”, van assenyalar fonts del departament.

Per la seva part, el vicepresident del govern va manifestar que l’escola catalana juga un paper “fonamental” com a “garant de la cohesió social” i per “neutralitzar els efectes de la desigualtat d’oportunitats”. Hi va afegir que l’escola és una “prioritat” per al govern català i que “continuaran batallant amb l’Estat per tenir més recursos” perquè hi ha moltes necessitats que s’han de cobrir. “L’escola catalana es va usar políticament, i hi ha un ampli consens del seu model d’inclusió; aquest serà un curs molt millor que l’anterior”, va manifestar Aragonès.

Malgrat que va admetre que hi haurà un augment pressupostari per al Departament d’Ensenyament, Aragonès no va calcular en quant es materialitzarà, encara que va anunciar que les xifres “se sabran en les pròximes setmanes” i que un dels objectius és “tenir més mestres per alumne”.

En aquest sentit, Bargalló va agrair a les direccions dels centres educatius, ajuntaments i empreses privades “la seva dedicació” per aconseguir que prosperessin les prop de 400 obres que es van iniciar amb retard. El conseller Bargalló va desitjar “un bon inici de curs als alumnes, famílies i els més de 70.000 docents”, a qui va “agrair la seva labor”, i va reconèixer: “Som conscients que no tenim els recursos suficients.”

Els sindicats educatius van alertar el govern i els grups parlamentaris que calen inversions urgents. El sindicat UGT de Catalunya va exigir al govern que s’han d’abaixar les ràtios d’alumnes per aula, incrementar plantilles docents i revertir les retallades en educació. En un comunicat, la UGT va denunciar que el govern “continua menyspreant els docents”, no prioritza la inversió en l’educació, que continua lluny de la mitjana europea del 6% del PIB, i que l’increment de plantilles docents en 629 professores i professors “és del tot insuficient per atendre l’augment del nombre d’alumnes”.

LES FRASES

El 155 s’ha usat per no fer coses i ha provocat que no s’acabessin obres. Dilluns, tot funcionarà
Josep Bargalló
Conseller d’ensenyament
L’escola catalana necessita més recursos i ho batallarem. Aquest curs serà millor
Pere Aragonès
vicepresident
L’escola catalana se sustenta sobre els pilars de la llibertat, la cultura i el talent. Els docents són clau
Quim Torra
president de la generalitat

La Fapac rebutja el decret del menjador escolar

La Federació d’Associacions de Pares i Mares de Catalunya (Fapac) ha rebutjat l’esborrany del decret regulador del menjador escolar a partir del pròxim curs perquè “funciona sobre criteris economicistes i no ho vincula al dret a l’educació sota principis d’igualtat i de no discriminació”. La Fapac ha adreçat avui una carta al conseller, Josep Bargalló, coincidint amb l’inici del curs escolar, en la qual afirma que de la redacció del nou decret es desprèn que Ensenyament “no està pensant en un model de servei de menjador sostenible en el temps ni emmarcat en el dret fonamental a l’educació i a l’alimentació”.

Barcelona farà la fira educativa EAIE el 2020

Barcelona serà la seu el 2020 de la fira d’educació superior més important d’Europa, que cada setembre aplega al voltant de 6.000 professionals de més 600 organitzacions procedents de prop d’un centenar de països d’arreu del món, la conferència anual de l’European Association for International Education (EAIE).

Aparcaments ‘ràpids’ en escoles de Sabadell

L’Ajuntament de Sabadell ha posat en funcionament les denominades places d’aparcament “petó i adeu”, pensades per agilitar la mobilitat al voltant dels centres educatius. És una de les mesures ideades l’any passat i per a la qual s’han fet actuacions de millora i racionalització en 25 entorns escolars.

Quasi tots els alumnes cecs van a centres ordinaris

Més d’un miler d’alumnes amb ceguesa o discapacitat visual greu afronten la tornada al cole, amb el suport educatiu dels professionals dels equips específics per a la ceguesa i la discapacitat visual greu, formats per professionals d’ONCE i d’Ensenyament. Un 99% ho faran en centres ordinaris.

47 alumnes de Mollerussa, en un antic hotel

Els 47 alumnes del nou institut de secundària de Mollerussa van començar ahir el curs de manera provisional a les instal·lacions de l’antic hotel de Cal Duch, de propietat municipal. Ensenyament preveu que els alumnes del nou institut s’hi hauran d’estar tot el curs en espera de tenir un terreny.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Societat

Les ciutats del futur

L’Hospitalet de Llobregat

Neix un diari digital dedicat a la llengua

Barcelona

El cas Puig Antich arriba als jutjats de Barcelona

barcelona

El govern apel·la al ciutadà per assegurar-lo digitalment

Barcelona
Societat

La dona, fonament del món rural

BANYOLES
societat

Guia per prevenir les addiccions a les noves tecnologies

Reclamen a Ensenyament una escola d’educació especial nova a la Selva

BLANES / sTA. COLOMA DE F

Recull la història de la societat recreativa de la Indústria d’Olot

OLOT
Societat

Quan la xocolata i el pa es troben

sant gregori