Els sondatges per l’amiant al carrer Barcelona de Girona es faran l’any vinent
El procés s’ha endarrerit per la renúncia de l’adjudicatària
La idea és saber la quantitat i profunditat d’amiant en diversos punts per tenir clar com s’ha d’actuar
L’Ajuntament de Girona durà a terme l’any que ve els sondatges al llarg del carrer Barcelona per tal d’analitzar l’amiant que hi ha sota l’asfalt i poder trobar una solució acurada a partir de la situació real existent. Els mesuratges s’havien d’haver fet fa uns mesos però la renúncia de la primera empresa a qui es va adjudicar l’estudi ha fet endarrerir el procés.
El regidor d’Urbanisme de Girona, Joan Alcalà, explica que es trauran mostres “de diversos punts de tot el carrer Barcelona per tal de determinar el grau d’amiant que hi ha i a quina profunditat està i a partir d’aquí saber com s’ha d’actuar”. El regidor assenyala que tant la quantitat com la profunditat poden variar en funció dels trams de la via –i fins i tot en alguns llocs podria ser que no n’hi hagués– i que és important tenir-ho clar. “Hem volgut afrontar el problema amb temps perquè algun dia caldrà una actuació”, subratlla Alcalà, que també assenyala que algun dia podria haver-hi alguna incidència per la qual s’enfonsi l’asfalt i així es tindrà clar el perill real existent i com s’ha d’actuar.
Pel que fa a l’endarreriment de l’actuació, el regidor explica que van fer el primer encàrrec el febrer passat a una empresa però que aquesta, després d’haver fet tot el procediment, va acabar renunciant-hi. Això ha fet que s’hagi hagut d’encarregar de nou a una altra empresa. Com que es tracta d’un tema tan delicat, calen diversos permisos i ara s’està pendent només que la Generalitat validi l’estudi de seguretat i salut de les obres. Un cop es tingui, ja es podran començar els sondatges al cap d’un mes. Està previst que la fase de treure les mostres no duri gaire i que la tasca més llarga sigui la de laboratori.
La presència d’amiant sota l’asfalt del carrer Barcelona es coneix des de l’estiu de l’any 2009. Va ser durant les prospeccions prèvies a les obres de reasfaltatge d’aquest eix viari que es va detectar. Tot i ser un material molt tòxic, en principi la concentració és baixa i, per tant, amb poques possibilitats de causar problemes. En aquelles prospeccions es va situar en un 2,28%. Les que es faran ara serviran per tenir dades acurades al llarg de tot el carrer.