Societat

Alcaldes afectats per la línia R4 de Renfe exigeixen més inversions per evitar accidents com el de Vacarisses

Asseguren que és una de les línies “més castigades” de tot el país

El síndic obre una investigació d’ofici sobre el descarrilament

Les deficiències en la línia de tren R4 de Renfe, que uneix la capital del Bages amb Barcelona, són històriques i ja fa anys que els alcaldes del territori reclamen més inversions no només per garantir la seguretat dels usuaris sinó també per millorar la competitivitat del territori. “No pot ser que es tardi més ara que fa 150 anys, quan es va inaugurar la línia”, ha lamentat a l’ACN l’alcalde en funcions de Manresa, Marc Aloy. De la seva banda, l’alcaldessa de Castellbell i el Vilar, Montse Badia, ha lamentat que “hagin de passar fets com l’accident mortal de Vacarisses perquè ens despertem”. L’incident d’aquest dimarts és el tercer sinistre per despreniment que té lloc a la línia R4 de Renfe des del 2009.

Abandonats. Així es com se senten els alcaldes afectats per la R4 de Renfe, una línia que ja fa anys que pateix dèficits importants per la falta d’inversió. El president del Consell d’Alcaldes del Bages, Ferran Estruch, ha lamentat que, del total d’inversions previstes per part de Renfe a Catalunya, de 4 milions d’euros, “només se n’ha executat un 13,5% a tot Catalunya i gairebé res a la R4”, una de les línies “més castigades” de tot el país. “Aquest territori es mereix unes infraestructures dignes perquè així no podem continuar”, ha assegurat.

De fet, l’accident de Vacarisses d’aquest dimarts és el tercer que té lloc a la R4 per despreniment des del 2009. L’any 2011 ja hi va haver un altre sinistre en aquest mateix tram que va causar onze ferits, i dos anys abans, al 2009, un altre tren va sortir-se de la via per una esllavissada. En aquella ocasió, no hi va haver ferits.

A banda de la seguretat de la línia, els alcaldes també lamenten que el mal estat de les infraestructures resta competitivitat a un territori que, des de fa anys, pateix la pressió de l’àrea metropolitana. És el cas de l’alcalde en funcions de Manresa, Marc Aloy, qui ha lamentat que “el recorregut de tren fins a Barcelona tarda més ara que fa 150 anys, quan es va inaugurar la línia”. De la seva banda, l’alcaldessa en funcions de Vacarisses, Olga Serra, ha assenyalat que la R4 és una línia on històricament hi ha hagut una “manca d’inversió”. Serra ha explicat que els ajuntaments de la zona fa anys que reclamen millores en aquesta infraestructura i ha recordat que aquest no és el primer accident que té lloc en aquest punt de la xarxa ferroviària. “Ja hi havia hagut altres descarrilaments, és una zona complicada perquè la via queda enfonsada i a banda i banda hi ha muntanya i a més també s’hi troba una paret argilosa”, ha relatat la responsable municipal que ha reconegut que “qualsevol fet climatològic” l’afecta i que sovint hi ha retards i altres incidències.

Per tot plegat, ha anunciat que ja s’ha posat en contacte amb altres batlles d’aquest territori per reclamar les millores i les inversions que fan falta conjuntament. “Ens plantegem fer una petició formal”, ha indicat Serra. Alhora ha dit que han rebut el suport del Govern i de la Diputació de Barcelona.

De fet, els alcaldes del Bages tenen previst reunir-se aquesta tarda al Consell Comarcal per tractar les deficiències de les infraestructures que pateix el territori.

Investigació oberta

El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, ha obert avui una investigació d’ofici sobre les causes del descarrilament d’un tren ahir a Vacarisses (Vallès Occidental), en un accident en el qual va morir una persona i 44 més van quedar ferides lleus.

Ribó ha informat avui que al juliol del 2018 ja va obrir una investigació sobre les esllavissades de terra i roques a les línies fèrries i encara no ha rebut la informació sol·licitada al Departament de Territori i Sostenibilitat.

El Síndic de Greuges de Catalunya ha explicat que la investigació que ha obert vol aclarir si en l’accident ferroviari “hi ha hagut mala administració per falta d’inversió en infraestructures i de prevenció en la seguretat de les persones”. El defensor ciutadà, que ha traslladat el seu condol a la famílies i amics de la víctima de l’accident, ha anunciat que demanarà a la Delegació del Govern a Catalunya que l’informi sobre les inversions en les infraestructures ferroviàries que ha efectuat el Ministeri de Foment, del qual depenen Adif i Renfe.

D’altra banda, aquest m matí s’han fets minuts de silenci a Castellbell i el Vilar i Vacarisses.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Obertura de clarianes

Barcelona

El Clínic millora la tècnica d’extreure tumors del ronyó

Barcelona

Barcelona ultima el cens de pisos buits

barcelona

Res no atura els desnonaments

barcelona

La policia detecta prop de 600 fraus elèctrics a Girona

girona
Política
Ordenació territorial

Deures per al Vallès

Sabadell
JAUME RODRI
ESCRIPTOR, ESCULTOR I SOCIÒLEG. AMIC I COL·LABORADOR DE MOSSÈN DALMAU

“Amb la mort de Dalmau, acaba l’Església combativa”

Barcelona

Bargalló, en contra que l’Estat fixi l’ús de les llengües a l’escola

barcelona
Societat

El prodigiós xuixo de Banyoles

BANYOLES