Societat

opinió

El paper de les AMPA, un valor a preservar

El sistema educatiu català preveu com una necessitat la participació i cooperació entre els diferents agents de la comunitat educativa, entre els quals es troben les famílies. La idea de comunitat educativa no és una simple declaració d’intencions, sinó el pilar central d’un model que assumeix la correlació entre la participació de les famílies i l’èxit educatiu.

Nombrosos estudis demostren que un major grau de participació de les famílies amb l’entorn escolar incideix positivament en el comportament dels infants i adolescents, generant actituds més favorables vers l’escola i les tasques escolars, en la implicació de la pròpia família en l’educació dels seus fills, i també en un major reconeixement a la tasca dels professors.

La implicació de les famílies és clau en la millora de l’aprenentatge i la qualitat de l’educació. Ho és també l’existència i la tasca de les AMPA, com un motor de participació que enforteix la necessària vinculació entre les famílies, el centre i el propi sistema. Les AMPA han assumit serveis complementaris que han esdevingut essencials, com la gestió del menjador i les activitats extraescolars, juntament amb altres com l’acollida matinal, la formació de pares i mares, l’organització d’activitats familiars, etc. I que a més, esdevenen espais de participació ciutadana que van més enllà dels centres educatius, exercint de dinamitzadors dins els seus entorns i contribuint a la cohesió del territori.

El Departament d’Ensenyament està abordant la reforma del decret de menjadors, un marc normatiu que regula un servei essencial que després de més de vint anys des de la seva aprovació necessita una actualització. Una reforma que ha de recollir les noves realitats i necessitats, fixant com a objectiu principal el reconeixement del servei de menjador com un espai educatiu, és a dir, articulant de forma global tot el temps que els alumnes estan dins l’escola des que entren fins que se’n van. Això implica, tal com planteja l’esborrany del nou decret, la incorporació de l’espai de menjador dins el Projecte Educatiu de Centre per desenvolupar totes les potencialitats d’un espai educatiu no lectiu que pot representar fins a un 30% del temps que passen els alumnes dins l’escola. És per això que cal vetllar per la qualitat del servei, fixant ràtios que garanteixin una bona atenció, determinant la qualificació dels professionals o garantint l’accessibilitat a tots els alumnes. Aquests són alguns dels aspectes més significatius que haurà de regular el futur nou decret, salvaguardant l’actual paper de les AMPA en la gestió, seguiment i avaluació del servei, i reconeixent al mateix temps la important contribució de les famílies en la millora del nostre model educatiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Olot

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona
barcelona

Una vintena d’entitats reclamen que la prefectura de la Via Laietana sigui “només un lloc de memòria”

barcelona