Societat

El cotxe elèctric, imparable tot i haver de pagar per carregar-lo

S’amplia la xarxa pública de punts de recàrrega ràpida, que arribarà a les 110 estacions, prioritzant les comarques que no tenen connexió

Empreses i ajuntaments cobraran per l’energia consumida

Els conductors de vehicles elèctrics són una minoria, però el seu creixement no hi ha qui el freni. El volum de matriculacions de cotxes eficients a Catalunya així ho indica i, per satisfer la clientela, les marques d’automòbils es van espavilant per treure al mercat nous models alternatius al dièsel i la benzina.

Segons els experts, la gran “revolució” del sistema elèctric arribarà el 2020 amb la incorporació als vehicles de bateries que donaran més autonomia per recórrer distàncies de fins a 500 quilòmetres. Serà el salt qualitatiu i la garantia per a aquells conductors que fan trajectes llargs i s’han de refiar d’una xarxa de punts de recàrrega.

A Catalunya, des del 2017, l’Institut Català de l’Energia (Icaen) impulsa el pla Pirvec per abastir el territori de punts de recàrrega. Actualment n’hi ha 88 de recàrrega ràpida, però abans d’acabar l’any el pla preveu superar el centenar. “Volem arribar a municipis i a comarques que ara queden fora del mapa del vehicle elèctric”, explica el cap de programes i eficiència energètica de l’Icaen, Lluís Morer.

La nova convocatòria d’ajuts, de cara a l’estiu, donarà prioritat als municipis interessats que no tinguin cap punt d’accés. Els ajuntaments cedeixen l’espai, n’assumeixen el manteniment i oferixen el servei gratuïtament. Els usuaris tenen una targeta que els acredita per carregar el cotxe sense pagar res a la xarxa que depèn de l’Icaen.

Unificar el pagament

Amb els últims canvis de la llei del sòl, es dona llum verd perquè empreses i ajuntaments puguin cobrar per revendre energia per a la càrrega de cotxes elèctrics. L’Icaen treballa per coordinar i assessorar els ajuntaments que vulguin oferir el servei. “Tots haurien de fer pagar calculant un preu pel temps i l’energia que es consumeix, i fer-ho pel mòbil redueix costos”, indica Morer. Els usuaris del cotxe elèctric ja estan acostumats a utilitzar les aplicacions mòbils per carregar el vehicle i fer el pagament a les operadores d’energia que tenen les seves estacions.

L’usuari reclama facilitats a l’hora d’identificar-se i pagar el servei. Dona per fet que el pagament farà que millori el servei i que augmenti la quantitat de punts de recàrrega. Això opina també el director d’Electromaps, Xavier Cañadell, que lidera la plataforma de referència per als usuaris del cotxe elèctric. “Estan a favor que es faci pagar un preu raonable i millorar el servei”, assenyala després de conèixer el resultat d’una enquesta que han fet a 1.300 usuaris. Segons Cañadell, que l’usuari hagi de pagar estimularà les empreses per invertir en punts de recàrrega a les benzineres, als centres comercials i als hotels. L’estudi revela que un 80% dels usuaris carreguen el cotxe a casa seva i un 74% el fan servir cada dia per fer rutes interurbanes.

Compartir el cotxe

La cooperativa de consum Som Mobilitat, que fomenta la mobilitat compartida de vehicles elèctrics, també ha vist créixer el volum de socis. Segons explica un dels seus fundadors, Arnau Vilardell, la meitat dels 1.200 associats comparteixen el cotxe elèctric.

Des del 2016, quan es va crear aquesta cooperativa a Mataró, s’han estès pel territori comunitats locals que gestionen i comparteixen un total de setze cotxes. A la capital del Maresme, aquest 2019, n’hi haurà vuit per compartir, i a Olot en tenen tres, a reservar entre veïns i treballadors de l’administració. El mateix passa a Castellbisbal i, en canvi, a Rubí és la clientela del comerç local qui pot provar la conducció elèctrica. A Santa Perpètua de Mogoda és l’Ajuntament el que ho ofereix als veïns. Els dos grups locals de Som Mobilitat de Barcelona i Amposta tenen cadascun un cotxe per compartir.

LES XIFRES

864.000
euros
destina l’Icaen des del 2017 a millorar la xarxa de punts de recàrrega.
88
punts
de recàrrega ràpida gratuïta hi ha a Catalunya. Aquest any es preveu arribar als 110.

Santa Perpètua, l’epicentre del vehicle elèctric

“Hi ha una barrera o certa por a l’hora de fer servir el cotxe elèctric i som aquí per trencar-la.” Així s’explica el responsable del Crave, Eduard Jiménez, a les instal·lacions municipals de Santa Perpètua, on des del 2013 s’impulsa i es fomenta l’ús dels vehicles elèctrics i la formació en aquest àmbit.

Una seixantena de veïns s’han animat a provar de conduir un cotxe elèctric facilitat per la cooperativa Som Mobilitat, que en diversos punts de Catalunya aposta perquè els usuaris comparteixin vehicle elèctric. Arran de l’acord amb l’Ajuntament, els veïns disposen de quinze hores d’ús gratuït de conducció que poden consumir al llarg de l’any. “Aprenen a carregar el cotxe i a fer anar el mòbil per reservar-lo i obrir-lo”, expliquen des del Crave.

A les instal·lacions també es forma en automoció i electrònica els mecànics de cotxes i els que muntaran els punts de recàrrega. “La innovació en el cotxe elèctric és a les bateries i aquí es poden formar”, indica Jiménez, satisfet del projecte que lideren per crear una “illa energètica” autosuficient amb les renovables per abastir l’edifici.

MIQUEL MORENO CONDUCTOR I MEMBRE DE L’ASSOCIACIÓ D’USUARIS DE VEHICLES ELÈCTRICS

“El cotxe em portava i ara és com una joguina”

“Segur que millorarà quan cobrin per l’energia i les empreses vegin negoci en els punts de càrrega”
“És el futur i a països com ara Noruega, on la meitat del parc és elèctric, és ja el present”
E. Ferran
Aniré de vacances a París sense problemes, en només tres hores més que amb un cotxe a motor
Fa un any i mig que es va decidir pel cotxe elèctric. Ha valgut la pena la inversió?
La millor que he fet mai. Jo no era de cotxes i vaig estirar el segon 17 anys per esperar i canviar-me a un d’elèctric. Abans, el cotxe ni me’l mirava, només em portava i ara, és com una joguina. M’ha costat 36.000 euros, però amb els descomptes de la marca i les ajudes he acabat pagant 26.000 euros.
S’hi ha de sumar el cost del punt de càrrega a casa, no?
Sí, però és econòmic. Amb l’acord de la comunitat, he pogut aprofitar la potència i l’energia per posar un gestor de càrrega. Soc el primer del bloc, però podran carregar altres veïns aprofitant la potència que a la nit no es fa servir amb un preu del quilowatt més econòmic.
Els usuaris teniu una bona xarxa de càrrega al carrer?
Sí, però encara et trobes moltes estacions pendents de connectar i s’han de millorar amb més carregadors perquè hi ha cotxes que no carreguen ràpid. El millor exemple és el de Tesla, que els posa de sis en sis per als seus cotxes. La xarxa de recàrrega segur que millorarà quan es cobri per l’energia i les empreses vegin negoci en els punts de càrrega. L’elèctric és el futur i en alguns països, com passa a Noruega, on la meitat del parc és elèctric, és el present.
La indústria no ha jugat fort.
Li costa girar, però ha de donar resposta a una demanda que no para de créixer. Per al meu cotxe has d’esperar quasi un any. Tot i el preu, hi ha llista d’espera, però és que només en fan 1.850 al mes. Tesla, amb el nou model que ha tret, en produeix 7.000 a la setmana.
I què li sembla pagar per carregar a partir d’ara?
Això evitarà abusos incívics dels qui ocupen la plaça més de dues hores per estalviar fer-ho a casa. Ho reclamem des de l’associació d’usuaris perquè creiem que el cost a casa és baix i quan ho necessitis les estacions estaran lliures i en condicions per carregar més cotxes alhora.
S’ha atrevit a anar a Galícia de vacances. Ja té nou destí?
Aniré a París sense problema. Ja he calculat les sis parades que em trobaré de càrrega ràpida. Calculo trigar tres hores més que amb un cotxe a motor. A Galícia, em va costar molt més fent tres parades on dormir per carregar durant la nit. És una altre manera de viatjar
Conductor eficient
Aquest mataroní va guanyar el primer ral·li de Som Mobilitat com a conductor més eficient, gastant menys quilowatts per arribar fins a Olot. Amb el seu cotxe cada dia fa 90 quilòmetres per anar a la feina a Hostalric.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

La concessió de l’espai d’esquí i parc lúdic de FCG a la Vall de Núria acaba el dia 30

QUERALBS
enogastronomia

La DO Cava permetrà comprar raïm de vinyes dins de la seva DO encara que no estiguin registrades

vilafranca del penedès

Planoles detecta les fuites que eleven el consum d’aigua al municipi

PLANOLES

El web de l’Àrea privada ciutadana de la Generalitat, ara més senzilla i amb més serveis per a les persones

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Olot

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró