Societat

Dos morts i 274 ferits a rodalies des de l’any 2010

Des que la Generalitat va assumir la gestió del servei, s’han registrat una vintena d’accidents, entre descarrilaments i col·lisions

Dos tècnics d’Adif, imputats per l’accident de Vacarisses

Els dos accidents que s’han produït en menys de tres mesos a la línia R4 de rodalies, tots dos amb una víctima mortal i nombrosos ferits, han tornat a posar en evidència les greus deficiències de la xarxa ferroviària per on circulen els trens de Renfe. Tot i que l’Estat va traspassar la gestió del servei a la Generalitat el gener del 2010, de facto aquest continua en mans de Foment, que incompleix reiteradament els plans d’inversió que permetrien la seva ampliació i modernització.

Des que la Generalitat en va assumir la gestió fins ara, les incidències no han parat d’augmentar. Un informe de CCOO del setembre de l’any passat xifrava en més de 300 les incidències mensuals i destacava el trencament de catenària i de carril com les més habituals. Però més enllà dels nombrosos problemes que minen la fiabilitat del servei cada dia, les línies de rodalies han tingut en aquests nou anys una vintena d’accidents, entre col·lisions de trens i descarrilaments, que han provocat dos morts i 274 ferits, dels quals una vintena han estat greus.

La majoria d’aquests accidents han estat investigats per la Comissió d’Investigació de Transports Ferroviaris, dependent de Foment, que en alguns casos, com passa en el descarrilament d’un tren de mercaderies a Ascó, el gener del 2016, va concloure que la causa directa havia estat “la fallada de la infraestructura”. A Vacarisses també és prou evident aquesta mancança ja que en el tram on es va produir el descarrilament el 20 de novembre consten com a mínim 3 esllavissades en nou anys. Ahir divendres, segons va informar Europa Press, dos tècnics d’Adif van declarar al jutjat de Terrassa com a imputats. Es tracta d’un tècnic i un responsable d’operacions. Adif va declinar fer comentaris i va recordar que la investigació continua en marxa.

Dels accidents registrats des del 2010 destaca el que va haver-hi a l’estació de França el juliol de l’any 2017. Un tren no va frenar a temps i va xocar contra el topall de via. El balanç: 7 ferits greus i 52 de lleus. Tot i que la investigació continua en marxa, diferents experts van recordar que l’estació de França fa anys que ha quedat obsoleta, com moltes altres infraestructures i estacions de la xarxa.

La Cambra de Comerç de Barcelona va presentar un informe a finals de l’any passat en què denunciava que de la llista de 14 actuacions a la xarxa ferroviària que havia recomanat l’any 2006, només tres, totes de FGC, han estat executades. Les 11 restants, incloent-hi projectes recomanats per a Renfe, o s’han endarrerit o directament no s’han començat. I el Col·legi d’Enginyers també va alertar l’any passat del “col·lapse” del servei de rodalies, insistint que Sants és una estació “amb les vies al límit” i que els túnels del passeig de Gràcia i Catalunya, per on passen les 9 línies de rodalies, representen un veritable coll d’ampolla. El col·legi va recordar que més del 50% de les incidències que es registren són conseqüència de problemes a la xarxa ferroviària.

Des de Renfe, es rebaten les xifres de pèrdua de passatgers que ha ofert la Cambra de Comerç de Barcelona. Fonts de la companyia recorden que actualment es desplacen cada dia per la xarxa de rodalies 400.000 viatgers i que l’últim any el nombre d’usuaris ha crescut un 2,4% situant-se ja “a uns nivells similars als de l’any 2008”.

El Síndic de Greuges ha obert també una investigació d’ofici per esbrinar la responsabilitats de l’administració pública en l’accident mortal de la setmana passada i en els retards i problemes de senyalització de dijous. L’any 2016 va emetre un informe en què denunciava que el traçat de rodalies “s’ha mantingut intacte” des de fa gairebé 40 anys i criticava la falta d’inversió.

El nou pla de Macias queda ajornat

La Generalitat va assumir la gestió de rodalies el gener del 2010, però per signar l’acord que ho va fer possible va exigir un pla d’inversions. Aquest pla el va signar a començaments del 2009 la llavors ministra de Foment Magdalena Álvarez. Abastava des de l’any 2008 al 2015 i preveia una inversió de 4.000 euros. La Generalitat ha denunciat reiteradament el seu incompliment i ha assegurat que només s’havien executat obres per un import de 500 milions, un 13% de la inversió anunciada.

L’any 2013, la ministra Ana Pastor va aprovar una partida addicional per a accions urgents de 306 milions, dels quals se n’han gastat el 12%. I l’any 2017 el ministre Íñigo de la Serna va prometre 1.161 milions. La despesa ha estat d’uns 170 milions.

Pedro Sánchez va nomenar Pere Macias, conseller d’Obres Públiques amb Jordi Pujol, per coordinar la redacció d’un nou pla de rodalies que havia d’estar llest a la primavera. Macias treballava en aquest nou pla des del mes d’octubre. És un dels temes ajornats per la convocatòria electoral.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La defensa dels ferits de l’1-O a Castellgalí diu que no es pot tancar la causa perquè hi ha diligències per practicar

Manresa
SOCIETAT

Jordi Alemany: “Emmanillat vaig rebre insults i em van posar l’himne espanyol”

BARCELONA

Almenys tres morts i cinc ferits en el tiroteig a Utrecht

Brussel·les

El Pacte contra la segregació escolar vol un repartiment més equitatiu d’alumnes i proposa canviar el decret d’admissió

barcelona

L’Ajuntament de Barcelona denuncia a la fiscalia un cas d’assetjament a llogaters

Barcelona

Conesa diu que els transportistes esperen una mitjana “raonable” de 60 minuts al Port

Barcelona

El Pacte contra la segregació escolar proposa canviar el decret d’admissió d’alumnes per a un repartiment més equitatiu

Barcelona

Almenys un mort i múltiples ferits en el tiroteig a Utrecht

Brusel·les

Una quinzena d’alumnes es formaran en l’11a edició de l’Escola de Pastors

Llagunes