Societat

El darrer viatge del ‘Pasajes’ a Palamós

Ports de la Generalitat el declara abandonat i en molt mal estat i decideix retirar-lo

El ‘Pasajes’, que fins fa uns anys era un restaurant flotant, havia estat un dels vaixells pioners en el transport de passatgers a la Costa Brava

El restaurant flotant va obrir les portes l’any 2005

El vaixell Pasajes, que formava part de la desapareguda flota de l’empresa Cruceros Costa Brava o Crucetours, en molt mal estat i atracat al Moll Vell de Palamós, serà finalment retirat avui de l’aigua per ser desballestat. A finals dels noranta, aquesta naviliera de transport de passatgers per mar va tancar, i el Pasajes, un dels set vaixells, va ser adquirit per un restaurador per reconvertir-lo en un restaurant flotant al port palamosí. Va obrir les portes el 2005, amb constants topades amb la confraria, que els recriminava que els prenia lloc al moll. El vaixell, propietat de la societat Palamós Marítim SL, ja fa anys que va deixar de funcionar com a restaurant, però continuava amarrat al moll. Ara, Ports de la Generalitat ha obert un expedient d’abandonament.

El Pasajes emprendrà el darrer viatge i posarà punt final a la crisi del transport de passatgers per mar convertit en l’últim vestigi d’una de les imatges icòniques de la Costa Brava.

El primer viatge

Els vaixells de Cruceros Costa Brava, també coneguda com a Crucetours, van començar a navegar el 1958, amb un trajecte entre Palamós i Blanes –després van arribar fins al Maresme–. Els principals accionistes eren persones vinculades a la família Ribera –una de les consignatàries de Palamós– i un ciutadà alemany. El 1983, amb la mort de Fèlix Ribera Casamada, va començar un procés de decadència de la societat. La construcció del bot Sirena 1 va ser un altre calvari, especialment pel seu cost, i també pels tres anys que es va trigar a fabricar-lo a les drassanes. En el camí de l’empresa cap a dic sec, el 1998, Comercial e Industrial Albatros SA va vendre les accions a la societat Pasajes Marítimos, una companyia vinculada a socis de l’empresa mare. Es van desfer només de les accions, mentre que els vaixells continuaven sent d’Albatros, perquè ja estaven embargats. Va ser durant aquest procés que es va llogar l’explotació del negoci, amb els vaixells, a Ambiental de Tenerife.

La tempesta

El principi de la fi de l’empresa Cruceros Costa Brava es va produir, però, el 1997, quan, tot i les dificultats econòmiques que ja experimentava la companyia, es va prendre la decisió de traslladar les oficines dels agents comercials de Palamós, la seu central, a Lloret de Mar. El motiu de la davallada, segons van explicar en aquell moment els treballadors a El Punt, va ser el model de gestió que es va aplicar en els darrers anys, i no precisament la falta de passatgers. Durant la dècada dels noranta ja havia estat necessari dur a terme dues ampliacions de capital. Finalment, els accionistes majoritaris de Comercial e Industrial Albatros SA, la raó comercial, van optar per no continuar reflotant l’empresa. Els dies, doncs, estaven comptats.

El naufragi

Finalment, el 1999, Comercial e Industrial Albatros SA, empresa fundadora i propietària dels vaixells, va optar per llogar l’explotació del negoci a Ambiental de Tenerife, i se’n va desentendre. Ambiental de Tenerife, per la seva banda, va adquirir el compromís de pagar els deutes i el lloguer dels vaixells, però la situació no va millorar.

Els embargaments per part de la Tresoreria de la Seguretat Social van donar el cop de gràcia a unes naus que havien estat pioneres a la Costa Brava en el transport de passatgers, especialment per la silueta dels vaixells en el moment de desembarcar a les platges i pel logotip: una balena blava. Les naus van estar un temps atracades al moll de Palamós, precintades per l’aleshores anomenada Comissió de Ports, pels deutes dels amarraments. El 2001, alguns vaixells de l’empresa van sortir irregularment. Van ser els últims viatges, però no van estar exempts de problemes: una de les embarcacions va haver de tornar a port quan es va advertir que sortia molt de fum de la sala de motor, sense que es declarés cap incendi a bord. Els incidents no van acabar aquí i un dels vaixells va embarrancar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Societat

Un llibre per a un sostre solidari

palamos
OPINIÓ

El català, llengua oficial d’Espanya

President de la Plataforma per la Llengua
EDDA PANDO
PRESIDENTA DE L’ASSOCIACIÓ “TODO CAMBIA” I ACTIVISTA POLÍTICA I SOCIAL EN MIGRACIONS

“O respectem els drets humans per a tothom o anem cap a la barbàrie”

Mollet del vallès

Marxa de la Pubilla, a Maçanet, per l’Idibgi

MAÇANET DE CABRENYS

Horrorland tornarà aquest octubre a Cercs

Cercs

L’impacte del soroll en la salut és equiparable al de la pol·lució

barcelona

Els pastissers esperen vendre 700.000 mones

Barcelona
Medi ambient

Reciclar envasos tindrà premi

barcelona
Societat

Els Bombers reben 26 avisos en una nit per les ratxes de vent

Barcelona