Societat

La Girocleta fa 10 anys havent arribat a 2,5 milions de viatges

El servei de bicicletes públiques de Girona es va posar en funcionament el setembre del 2009

El nombre d’usuaris ha anat creixent durant els últims anys i actualment ja se superen els 3.500

El creixement continua el 2019, amb un 13,5% més d’usos
Del pla de mobilitat, queda pendent l’estació a la Rodona

La Girocleta, el servei de bicicletes públiques de la ciutat de Girona, arriba aquest mes al desè aniversari en un moment de plena expansió, sobretot pel que fa al nombre d’usuaris i de trajectes realitzats, i en menys grau també pel que fa a l’ampliació progressiva del servei, amb la posada en marxa de noves estacions. Dues dades ho deixen clar: la Girocleta compleix una dècada just quan acaba de superar aquest estiu tant la quantitat de 3.500 abonats actius com el nombre rodó de 2,5 milions de viatges registrats en total.

En concret, segons dades de l’Ajuntament de Girona, des del 25 de setembre del 2009, quan es va posar en marxa el servei, fins al 31 d’agost passat, s’han fet 2.540.468 trajectes en Girocleta. Això suposa una mitjana de més d’un quart de milió de viatges anuals, tot i que en els últims anys s’ha estat molt per sobre d’aquest volum i enguany tot fa pensar que per primer cop ja se superarà el mig milió anual. Quant al nombre d’abonats, actualment hi ha 3.512 persones usuàries, gairebé el doble respecte a fa només quatre anys.

Sense tocar sostre

Mirant l’evolució any a any, les xifres del servei durant els primers anys mostren que al principi va experimentar un creixement discret i fins i tot un estancament o una certa disminució en alguns moments, però des del 2014 la Girocleta viu un creixement imparable. Les dades dels últims anys, a més, deixen clar que el servei no ha tocat encara sostre, ja que les dades d’augment són molt altes.

Així, mirant el nombre d’abonats, destaca que després d’augmentar un 20,5% el 2014, gairebé un 14% el 2015, prop d’un 25% el 2016 i un 24% el 2017, l’any passat el nombre d’usuaris encara va créixer un 15,6% més i aquest any l’increment continua i en només vuit mesos –i, per tant, quan falten cinc mesos per tancar l’any– ja hi ha un 5,7% més d’abonats. En xifres absolutes, el servei va superar els 2.000 abonats durant l’any 2016 i dos anys després ja sobrepassava els 3.000. Des de finals del 2015 fins ara, el guany ha estat de més de 1.650 usuaris.

A més, últimament no només hi ha més usuaris, sinó que fan més trajectes de mitjana. Això es pot veure perquè l’increment del nombre total de viatges efectuats en Girocleta tant l’any passat com els primers mesos d’aquest any és fins i tot més elevat que l’augment del nombre d’usuaris del servei. Així, el 2018 es van fer 488.296 trajectes, una dada que va suposar un 27% més que el 2017, mentre que l’augment del nombre d’abonats va ser del 15,6%. I aquest any, de gener a agost, ja s’han fet 348.002 viatges, cosa que representa un auge del 13,5% respecte al mateix període del 2018, quan el nombre d’usuaris només va pujar un 5,7%.

LES XIFRES

3.512
abonats
té actualment el servei de la Girocleta, gairebé el doble que fa només quatre anys.
2,5
milions de trajectes
s’han fet en aquests deu anys en Girocleta (dades fins a finals d’aquest mes d’agost).

Un servei molt deficitari, però cada cop menys

La Girocleta és un servei públic –gestionat des del setembre del 2013 directament pel personal propi de TMG– clarament deficitari per al consistori gironí, tot i que en els últims anys està reduint el nivell de pèrdues, ja que els ingressos han anat augmentant, mentre que les despeses s’han més o menys mantingut. Segons les dades publicades per l’Ajuntament de Girona en el web de l’Observatori de la UMAT, els ingressos generats pel servei l’any passat van ser de 79.142 euros, mentre que les despeses municipals per portar-lo a terme van ser de 206.309. Hi va haver un dèficit, doncs, de 127.167 euros. La suma és sensiblement inferior als 163.874 euros de dèficit del 2015. Aquell any, els ingressos (49.167) només van servir per compensar el 23% de les despeses (que es van elevar a 213.041). El 2016, els ingressos (63.250) ja van compensar el 31% de les despeses (201.000), i el 2017, el 35% (77.288 euros d’ingressos i 214.743 de despeses). L’any passat ja es va assolir una compensació del 38%.

Mirant només l’evolució dels ingressos, en els últims cinc anys s’han marcat cinc rècords consecutius, i el volum de l’any passat suposa gairebé el doble que el 2013 (36.585). L’increment més destacat va ser el 2017, quan els ingressos van créixer un 22% respecte a l’any anterior.

En total, des del 2009 fins al 2018, la Girocleta ha suposat uns ingressos de 485.119 euros i unes despeses d’1.875.093 euros. El dèficit acumulat, doncs, a finals de l’any passat era d’1.389.974 euros.

De 8 a 21 estacions i de 160 a 320 bicis

L.A

La Girocleta es va posar en servei el 25 de setembre del 2009 amb 8 estacions, 205 aparcaments i 160 bicicletes. Deu anys després, disposa de 21 estacions, 556 aparcaments i 320 bicicletes. L’expansió ha estat progressiva, tot i que en els darrers dos anys només s’ha inaugurat una estació cada any (el 2018 a Sant Ponç i aquest any al Pont Major). L’any que més estacions es van obrir va ser el 2017, quan se’n van posar en marxa tres (Vista Alegre, Riu Freser i Eixample), però cal tenir en compte que l’any anterior, el 2016, no se n’havia obert cap. Pel que fa als primers anys, el 2010 –el segon any del servei– es van obrir dues estacions. Després d’un any sense cap nova estació –coincidint amb any electoral–, el 2012 se’n van estrenar dues i el 2013, dues més. El 2014 no se’n va obrir cap i el 2015, dues.

La propera estació que s’ha d’obrir és a la zona de la Rodona, a Sant Narcís. És l’última que queda pendent de les que preveia el pla de mobilitat urbana del 2014.

Les dades del consistori deixen clar, com és lògic, que les estacions més usades són les del centre, tot i que, a mesura que se’n van obrint de noves, els usuaris es diversifiquen més. El 2018, les estacions més utilitzades van ser la de la plaça Catalunya (amb un 8% dels usos totals); la de l’estació de trens (7,5%); la dels jutjats, a l’avinguda Ramon Folch (7%), i la d’Emili Grahit, prop de la biblioteca Carles Rahola (6,5%). Precisament, les estacions de la plaça Catalunya i de l’estació de trens ja són les que tenen més aparcaments (51 i 46, respectivament), amb força diferència respecte a la resta (que es mouen entre els 18 i els 30).

Una altra cosa que s’ha ampliat fa menys d’un any és l’horari, arran d’una campanya perquè s’obrís abans. Des de finals de novembre de l’any passat, funciona des de dos quarts de sis del matí fins a la una de la matinada. O, dit d’una altra manera, només tanca durant quatre hores i mitja a la nit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Nou episodi en la guerra per les terrasses

Barcelona
El millor camp per on córrer
crònica

El millor camp per on córrer

Memorial sota els pantans

Barcelona
Societat

L’Ajuntament de Badalona no paga i l’únic centre públic d’acollida tancarà

Badalona
SOCIETAT

Creen la comissió del Pacte per la Ronda de Dalt que decidirà els usos en el tram cobert

barcelona
Societat

Mor el periodista José Antonio Sorolla

Renovaran sis depuradores i col·lectors a tres urbanitzacions

TERRASSA
MEDI AMBIENT

Comencen les actuacions prèvies per a la restauració ambiental del meandre de Flix

FLIX
trànsit

L’enxampen a 195 km/h en una carretera limitada a 90

Ciutadilla