Societat

El Govern preveu recaptar 40 milions d’euros el 2020 per l’impost del CO2 i els destinarà a polítiques contra el canvi climàtic

El conseller de Territori, Damià Calvet, defensa que és un impost “finalista” i que no té un esperit recaptatori

La Generalitat preveu recaptar 40 milions d’euros el 2020, amb meritació del 2019, a través de l’impost del C02 als vehicles contaminants i els destinarà a polítiques contra el canvi climàtic i la millora del patrimoni natural i la biodiversitat, segons ha explicat el conseller de Territori, Damià Calvet.

La xifra es podria doblar el 2021, arribant als 80 milions, ja que aquell any se sumaran a l’impost els vehicles que contaminen a partir de 95 grams de CO2 per kilòmetre, que estan exempts el primer any.

Dit això, Calvet ha volgut destacar que es tracta d’un impost “ambiental finalista” que no té voluntat recaptatòria i que tot el pressupost es destinarà a polítiques per “millorar la salut de les persones i del planeta”.

Els departaments de Territori i Economia treballen per ultimar l’impost que gravarà els vehicles més contaminants, que es començarà a cobrar el novembre del 2020 però amb meritació del 2019. El primer any estaran exempts els que emetin menys de 120 grams de CO2 per kilòmetre, llindar que baixarà als 95 el 2020. A més, el primer any tributaran cotxes i furgonetes i un any després s’incorporaran les motocicletes.

Calvet ha explicat que tot el que es recapti anirà a dos fons que contempla la llei del canvi climàtic: un per al canvi climàtic i un altre de patrimoni natural i biodiversitat. En el primer cas, els recursos serviran per portar a terme polítiques de mitigació com la promoció del transport públic i d’adaptació per corregir els efectes de la crisi climàtica.

Pel que fa al segon fons, l’objectiu és gestionar millor els espais protegits i preservar la biodidversitat, perquè és aquí “on es nota més” la crisi climàtica.

El conseller ha afegit que la recaptació s’ha d’anar estabilitzant a mesura que es vagi renovant el parc d’automòbils, finalitat que també persegueixen l’impost. La previsió és que el proper any “ja hi hagin diners destinats” a diferents accions en el marc d’aquests fons.

Calvet ha defensat que Catalunya és “pionera” en la posada en marxa d’aquest impost ambiental ja que ha assegurat que, tot i que n’hi ha de similars, no hi ha cap plantejat amb les mateixes característiques. En aquest sentit, ha assegurat que els catalans han d’estar “satisfets” que es tiri endavant un tribut així, que ha assegurat que redunda en la millora de la qualitat de l’aire i de vida de tots.

Respecte a les crítiques del sector del motor, el conseller ha respost que l’impost és “just” i que el Govern té molt clar que Catalunya és “un país de motor”, on aquest sector juga un paper molt important en l’economia. Ha assegurat que volen que així continuï sent però que la idea és que hi hagi una indústria del motor “més neta”.

Calvet ha reclamat també “no pensar tant en el curt termini” sinó en els objectius a llarg termini necessaris com a societat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia