Societat

Consumir en temps del virus

L’Agència Catalana del Consum elabora un informe sobre l’impacte de la crisi sanitària i els hàbits durant la pandèmia

Una quarta part dels catalans havien pagat un servei del qual no han gaudit per culpa de la irrupció de la Covid-19

Un de cada quatre catalans havien pagat per algun producte o servei amb anterioritat de l’estat d’alarma i no l’ha pogut gaudir. Ho diu l’enquesta Impacte de la crisi sanitària per la Covid-19 en els hàbits de consum de la població catalana, feta pública divendres per l’Agència Catalana del Consum (ACC) i realitzada a més de 1.000 persones. L’enquesta revela que, durant la pandèmia, fins a un 53,5% dels catalans han suportat almenys una afectació relacionada amb serveis que es paguen per quotes, viatges d’oci, entrades per a espectacles o bitllets d’avió. Un 37,3% de les afectacions són en serveis que es paguen per quotes; un19,3%, per viatges d’oci; un 15,8%, en entrades per a espectacles, i un 12,4% estan relacionades amb bitllets d’avió. Segons l’ACC, la majoria de les solucions que s’han proporcionat als afectats (un 44%) han estat solucions econòmiques –han recuperat els diners totalment o parcialment–, un 38,4% han obtingut solucions alternatives –ajornaments, vals o abonaments, etc.–, un 12,9% consideren perduts els diners i un 31,7% no han rebut cap resposta de l’empresa. En el cas de les persones que han perdut un vol (una de les principals queixes que ha rebut l’ACA aquests dies), un 40% han recuperat els diners totalment o parcialment, un 35,4% han rebut solucions que no impliquen el retorn dels diners –principalment un canvi de data o un val– i un 24% encara no han rebut resposta.

L’informe, elaborat pel Gabinet d’Estudis Socials i d’Opinió Pública Gesop, revela que un 42,3% dels enquestats indiquen que han estat víctimes d’un augment injustificat d’algun producte, la majoria d’aliments frescos (43%). Dels enquestats, un 40% són persones ocupades, un 14% han resultat afectats per un ERTO i un 14% estan a l’atur; la resta són estudiants, jubilats o es dediquen a tasques de la llar.

I com veuen el futur? Un 37% dels enquestats creuen que, després del confinament, els ingressos de la seva llar es reduiran, mentre que gairebé un 49% preveuen que es mantindran. Un 63% mantindran la mateixa despesa en les seves compres presencials un cop acabi el confinament; en canvi, pel que fa a les compres per internet, que durant el confinament han pujat, només un 33%, diuen que mantindran la mateixa despesa.

A curt termini, diu l’enquesta, s’observa un perfil de consumidor que “generarà despesa bàsicament en alimentació fresca, productes d’higiene personal, serveis de salut i productes de neteja” i que estarà menys predisposat a “fer despesa en menjar preparat, plataformes de televisió o viatges. De fet, un 60% dels enquestats creuen que la crisi del coronavirus afavorirà un consum més responsable.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Protesta dels metges de l’hospital Trueta per demanar descansos

GIRONA

Reobertura universitària

Barcelona

Vuit de cada deu geriàtrics no tenen cap cas de Covid-19

girona

Bàscara negocia amb Educació

BÀSCARA
FRANCESC TORRALBA
FILÒSOF I TEÒLEG. DIRECTOR DE LA CÀTEDRA ETHOS DE LA UNIVERSITAT RAMON LLULL

“Amb la crisi, els nostres somnis de grandesa s’han enderrocat”

El Bisbat obre una oficina pels casos d’abús sexual

GIRONA

Una avaluació amb models variats i no exempts de polèmica

Barcelona

El transport públic torna dilluns quasi a la normalitat en el servei

barcelona

La mestra de Vilademuls dona negatiu en Covid-19

SANT ESTEVE DE GUIALBES