Societat

Un 68% de dones canvien trajectes per inseguretat

Un estudi constata que les dones tenen més incidents que els homes quan es desplacen de dia per Barcelona

Les dones són víctimes de més situacions d’assetjament i incidents que els homes quan es desplacen a peu o amb transport públic per Barcelona. Així ho constata un estudi amb perspectiva de gènere, realitzat a Barcelona, conjuntament pel RACC i Zurich, en el qual s’han entrevistat fins a 1.500 persones i s’han observat més de 17.000 viatgers. Un 68% de les dones han canviat algun cop els seus hàbits de mobilitat per sentir-se més segures, davant d’un 37% dels homes. La percepció de seguretat personal és un factor decisiu en la mobilitat i un 56% de les enquestades asseguren que aquest és un dels factors clau per decidir el tipus de transport que faran servir. L’estudi revela que gairebé la meitat de les dones, un 46%, i un terç dels homes, un 31%, se senten insegurs al metro de nit, mentre que el taxi, el cotxe i la moto es perceben com els transports més segurs, sense tenir en compte el risc d’accident.

A més, un 89% de les dones prenen més mesures de seguretat personal quan es mouen, com ara anar acompanyades, respecte d’un 55% dels homes, i gairebé la meitat d’elles, un 47%, parlen per telèfon per sentir-se segures, cosa que només fa 1 de cada 10 homes.

Tant homes com dones coincideixen en més d’un 70% a destacar la necessitat de mesures de protecció, com ara sancions més elevades per als agressors, més personal de vigilància al metro i millora de l’enllumenat a l’espai públic. En menor mesura, la meitat dels enquestats valoren la necessitat d’instal·lar més càmeres de seguretat al metro.

L’estudi també ha observat els hàbits de mobilitat dels homes i les dones al metro i a l’autobús, tant de dia com de nit, posant el focus en si es desplacen sols o acompanyats. Més de la meitat de les dones, un 52%, declaren que han estat objecte d’un robatori, furt o assetjament mentre es desplaçaven de dia, enfront d’un 41% dels homes. Anant amb transport públic i anant a peu és quan els ciutadans són víctimes de més robatoris i furts.

Des del RACC recomanen a l’administració que millori l’espai públic des d’una perspectiva de gènere elaborant auditories de mobilitat liderades per dones, a més de promoure aplicacions públiques d’avís immediat (botó SOS), entre d’altres. Als operadors de transport públic els aconsellen que estableixin un sistema de parades a demanda en rutes d’autobusos nocturns o d’àrees perifèriques, tenir app de mobilitat amb dades a temps real per reduir el temps d’espera en parada i incrementar la presència d’agents de seguretat i càmeres a les estacions, i també millorar la il·luminació i la visibilitat.

Els encarregats de l’estudi pretenen que els resultats es tinguin en compte en el nou pla de mobilitat urbana que està redactant l’Ajuntament de Barcelona per al 2024. Consideren que “és important tenir en compte la infraestructura realitzant actuacions a curt termini, amb un inventari de totes les àrees de transport públic per facilitar la catalogació de les zones que generen més inseguretat”. Arran de les dades fetes públiques ahir, el grup a l’oposició de Junts per Catalunya va insistir al govern municipal que acceleri les mesures a què es va comprometre al juliol per elaborar un pla integral per evitar l’assetjament i els abusos sexuals a les dones al transport públic.

LA XIFRA

17.000
viatgers
s’han observat a Barcelona per analitzar el seu comportament en hora punta al bus i al metro.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Bategen amb Maria Antònia Canals la plaça de davant l’institut Vicens Vives

girona

Tomben la moció per regular el lloguer estacional

BLANES

Camí de Mar, un projecte que enllaça Argeles amb Malgrat, per la costa

girona

La Fira d’Abril de Catalunya amplia l’aforament un 24%

Barcelona

El Mercat del Lleó tindrà més bona climatització abans de l’estiu

girona

El festival Tech&Play obre portes i espera 4.000 visitants

Barcelona
EDUCACIÓ

Mobilització de l’AFA de l’escola Camins a Banyoles

BANYOLES

Conveni pioner en matèria de transició ecosocial urbana

girona
Itàlia

Venècia comença a cobrar entrada als visitants diaris

Barcelona