Societat

Una mala traducció complica la vida als tricicles de repartiment

La versió en castellà d’una llei europea els podria obligar a tenir matrícula i a passar la ITV quan no tenen condicions per fer-ho

El sector ho ha sabut per la policia de Girona, que alguns acusen d’una lectura “massa literal”

La norma entra en vigor el 2 de gener i el sector demana sentit comú
Es demanarà corregir l’error, però es té clar que el canvi trigarà

Un error de traducció d’una directiva europea podria causar molts de maldecaps a les empreses que utilitzen tricicles de repartiment. Una nova normativa de la DGT, publicada l’11 de novembre i que entrarà en vigor el 2 de gener, només preveu el pedaleig assistit en el cas de les “bicicletes” –seguint la versió en castellà de la directiva feta pel Parlament Europeu, quan en la resta de llengües es parla de “cicles”– i això fa que, seguint una interpretació literal, els vehicles de més de dues rodes passin a ser tots considerats com a vehicles a motor, cosa que els obliga a tenir matrícula, assegurança i permís de conduir i a passar la ITV. Algunes d’aquestes obligacions, com ara la matriculació i la ITV, són impossibles de complir perquè els tricicles no disposen de les condicions per fer-ho. “Demano al fabricant la documentació necessària per poder fer la matriculació i la ITV i no la té, perquè no és d’obligació legal per part del Ministeri d’Indústria per a la producció dels vehicles”, explica Anna Güell, gerent d’Ecosol, l’empresa d’economia solidària de Càritas que té ara mateix vuit tricicles en circulació a Girona. Güell subratlla que no són vehicles a motor, perquè aquest és només una assistència que actua en pedalar i no pas el propulsor principal, o, dit d’una altra manera, “si tu no pedales el tricicle no avança”, i es mostra molt preocupada per l’embolic generat: “Nosaltres necessitem sortir a treballar cada dia. Almenys que ens allarguin el termini, que hi ha molt poc marge.”

Per ara només a Girona

L’alerta en el sector va saltar la setmana passada quan alguns repartidors van ser avisats per la Policia Municipal de Girona dins de la campanya informativa per la nova regulació dels patinets elèctrics. La regidora de Mobilitat de Girona, Marta Sureda, deixa clar que les noves obligacions dels tricicles no tenen res a veure amb la nova ordenança de Girona, sinó que ha coincidit i han aprofitat per informar també els repartidors de la nova norma de la DGT. També subratlla que el consistori només té competències per decidir per quines vies pot circular cada tipus de vehicles, però no per fixar cada vehicle a quin tipus pertany, això és cosa de la DGT.

Des del sector de la ciclologística, però, hi ha qui veu la visió de Girona com “una interpretació molt estricta” de la norma. Benjamí Aguilar, tècnic de la Red de Ciudades por la Bicicleta, subratlla que l’esperit de la llei és clar i que ”només Girona s’ha cenyit tant a la literalitat, ningú més ho ha interpretat així”. Aguilar defensa que encara que digui “bicicleta” se sobreentén que s’hi vol englobar tot tipus de cicles i que, a més, si es va a la directiva en anglès i francès allà queda clar. Tot i això, reclamaran, és clar, que es modifiqui “bicicleta” per “cicle”. Avisa, però, que canviar un document del Parlament Europeu “no serà cosa d’un dia per l’altre” i creu que mentrestant cal ser lax en la interpretació. Anna Güell, en canvi, entén la visió de l’Ajuntament de Girona, perquè el concepte de bicicleta és de vehicle de dues rodes i és crítica amb el sector per no haver estat atent al canvi de normativa. Explica que està en contacte amb el consistori per buscar vies de solució.

Acreditar que no es pot

Conscients que modificar la normativa ja aprovada podria ser lent, el sector apel·la al sentit comú per no aplicar multes en contra de l’esperit de la llei. Així ho fa, per exemple, Joan Pujadas, de la fleca La Puntual, que també utilitzen un tricicle per repartir. Destaca que “els temps van cap a un altre costat”, afavorint la mobilitat sostenible, i no té sentit posar entrebancs als tricicles. “Si hi hagut un error, que siguin conseqüents i no el paguem nosaltres”, diu Pujadas, que subratlla la inversió de 8.500 euros que els va comportar el tricicle. “Ja tinc una carta de la ITV que diu que allà no hi he d’anar, que el tricicle és motor assistit, no motor”, explica Pujadas, que vol així poder defensar-se si mai el volen multar. També Anna Güell ha demanat hora tant a la ITV com a trànsit per matricular-se amb l’objectiu de poder acreditar que ha intentat complir la llei però que no es pot. Güell explica que s’havien plantejat passar momentàniament a bicicletes amb carros de càrrega, permeses sense problema per la norma, però no hi ha carros homologats.

LA DATA

02.01.21
És el dia
que entrarà en vigor la nova normativa de la DGT, que es va publicar l’11 de novembre passat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

urbanisme

El nou POUM perfila com serà la ciutat d’aquí a mig segle

Tarragona
educació

La UPC oferirà el grau de Medicina a partir del 2026

BARCELONA

Reivindiquen l’herència de la gastronomia marinera femenina

roses

L’Escala vol definir un Pla Local de Joventut amb la participació

l’escala
medi ambient

Mataró canvia de lloc els peixos del Parc Central per la sequera

mataró

La UAB aprova un pla per assolir la neutralitat climàtica el 2030

Cerdanyola del Vallès
MEDI AMBIENT

El GironaNat recupera basses pluvials i en crea de noves

girona

Rècord de validacions a TMB coincidint amb Sant Jordi

Barcelona
CELRÀ

Canvien de lloc els concerts de nit de la festa major

celrà