Societat

Plaça Espanya, 4 anys en el desert

La ‘zona zero’ deixada per l’antiga estació d’autobusos compleix quatre anys

El gran escull és que Adif i l’Ajuntament dirimeixin les propietats de diverses zones per repartir-se el cost de la reurbanització

L’Ajuntament ha de convocar aviat Adif per mirar de desencallar el tema
Adif ja té fet un projecte a partir de la proposta de l’Ajuntament

El 8 de maig del 2017 entrava en funcionament la nova estació d’autobusos de Girona, al subsol del parc Central, i quedava en desús la instal·lació de la plaça Espanya, que havia funcionat durant vuit anys i mig. Quatre anys després continua allà la zona zero deixada per aquesta estació provisional en un espai molt cèntric de la capital gironina. L’Ajuntament de Girona fa temps que va presentar un projecte de reurbanització perquè esdevingui una veritable “porta d’entrada a la ciutat” des de l’estació. El consistori, però, insisteix que l’obra ha d’anar a càrrec d’Adif. L’ens ferroviari s’ha mostrat disposat a assumir-ne “una part”.

De qui és cada espai

El principal escull ara mateix és dirimir qui és responsable de què i per tant quant ha de pagar cadascú. En les negociacions empreses entre Adif i l’Ajuntament, amb la mediació de la Subdelegació del Govern de l’Estat, per tancar tots els detalls pendents de les obres del TAV; un dels punts forts és la qüestió patrimonial, que ha de servir no només per aclarir titularitats, sinó també per acordar els possibles canvis de propietat de terrenys entre l’ens ferroviari i el consistori. Això afecta no només la plaça Espanya, sinó també la plaça Poeta Marquina, l’estació de mercaderies, zones de Mas Gri i zones del parc Central.

En el cas de la plaça Espanya, aquest punt és clau per repartir-se la responsabilitat del projecte. El regidor d’Urbanisme de Girona, Lluís Martí, explica que en l’última reunió presencial que van tenir –abans de la pandèmia– es va acordar “que cadascú fes una llista de les superfícies de les quals es creia que tenia algun dret o titularitat” i a partir d’aquí treballar, però que encara no han rebut la d’Adif. Martí, que deixa clar que això serà “determinant per fixar quina part és responsabilitat de cadascú”, remarca el paper crucial que està tenint el subdelegat del govern espanyol a Girona, Albert Bramon, “que s’ha compromès personalment a agilitzar el tema”.

Segons ha pogut saber aquest diari, pel que fa a d’Adif hi ha una bona predisposició, tot i que no es pensen cedir propietats a canvi de res, i s’està en espera que des l’Ajuntament de Girona se’ls convoqui a una nova reunió. De fet, Martí assenyala que té previst fer-ho aviat perquè, tot i que estan funcionant bé els contactes sistemàtics que es van mantenint en un aspecte tècnic per correu i telèfon, “en una trobada presencial es desencallen més coses”.

Estat del projecte

L’altre escull és la redacció final del projecte executiu. L’Ajuntament de Girona va presentar a finals del 2017 una proposta inicial i va obrir un procés ciutadà per acabar de definir com es volia que fos la plaça, però no va presentar el seu avantprojecte final fins al desembre del 2018. La proposta, que apostava per un espai diàfan, amb zones verdes i poc trànsit de vehicles, pujava a 2,1 milions d’euros, dividit en tres parts: la zona pròpiament de plaça Espanya (1,8 milions) i la zona del carrer Pierre Vilar (170.000), que el consistori defensa que ha d’anar a càrrec de l’Estat perquè van ser zones afectades per les obres del TAV, i la part del carrer Bailèn (155.000), que l’Ajuntament diu que ja pagarà.

El consistori va enviar el projecte a Adif, perquè considerava que era qui se n’havia de fer càrrec. Martí assenyala que en l’última reunió presencial, fa més d’un any, Adif també es va comprometre a redactar el seu projecte a partir de l’avantprojecte del consistori i que li consta que està molt avançat. De fet, segons ha pogut saber aquest diari, aquest projecte, que no seria encara l’executiu definitiu, estaria ja acabat.

Altres projectes del TAV

Pel que fa a la resta de projectes pendents del TAV, les obres per acabar la tanca de Mas Gri es van adjudicar el febrer passat i les de la plaça Europa per acabar la part sud del parc Central estan pendents d’adjudicació. La Subdelegació del Govern espanyol es va comprometre a finals del 2019, en un comunicat públic després d’una de les trobades a tres bandes, que l’Estat executaria del tot durant el 2020 tant aquests dos projectes com també l’enderroc dels tallers de manteniment de sota via i el sanejament del viaducte (encara pendent) i la reurbanització de la plaça Espanya, però deixant clar en aquest últim cas que calia abans acabar d’“acordar la participació i el finançament de les dues administracions en el projecte”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SOCIETAT

Els veïns de Lilla tallen l’A-27 per exigir les indemnitzacions per les esquerdes

MONTBLANC
ciutat del vaticà

El papa frena els rumors sobre la seva salut amb la lectura d’una llarga homilia

barcelona
Societat

Mor Joan Nadal, empresari andorrà pioner en el sector del transport

URBANISME

Rubí invertirà més d’un milió d’euros per renovar el clavegueram de dos carrers

RUBÍ
MEDI AMBIENT

El temporal Nelson es “menja” part de la platja de Sant Sebastià de Barcelona

BARCELONA
SOCIETAT

Marxen de l’edifici ‘El Barco’ d’Esplugues els dos últims veïns que hi quedaven

ESPLUGUES DE LLOBREGAT
economia

L’IVA del gas deixa de ser reduït i torna al 21% a partir de dilluns

barcelona
SOCIETAT

Els taxis de Sitges s’adhereixen al servei conjunt del Garraf

Sitges
transports

Tallada la L4 del metro entre les estacions de Bogatell i la Barceloneta

Barcelona