Córrer en excés causa el 12% dels sinistres mortals
El 2020 s’ha reduït dos punts la mortalitat causada per la velocitat
Campanya de Mossos i policies locals
El 12% dels accidents de trànsit amb resultat de mort que es produeixen a Catalunya tenen l’origen en un excés de velocitat. Per aconseguir reduir aquest percentatge, el Servei Català de Trànsit ha posat en marxa una nova campanya que duen a terme arreu del país els Mossos d’Esquadra i les policies locals.
Les xifres són dolentes, i indiquen que una conducció més tranquil·la, respectant els límits de velocitat, reduiria la sinistralitat viària. De totes maneres les dades indiquen que entre aquest any i el 2019 s’ha reduït dos punts el percentatge d’accidents mortals per excés de velocitat, que ha passat del 14% al 12%.
Com ja passa en altres àmbits, els resultats del 2021 no es comparen amb els del 2020 perquè es considera que l’impacte de la Covid-19 va falsejar els resultats i que, per tant, la referència bona per fer la comparació són les dades de fa dos anys.
La campanya que duran a terme Mossos i policies locals es durà a terme durant tota aquesta setmana. El referent més immediat és la campanya que es va dur a terme a mitjans d’abril, quan en una setmana es van posar un total de 31.305 denúncies, la majoria de les quals administratives (31.296) i nou penals.
Els límits actuals de velocitat se situen en els 90 quilòmetres per hora a les carreteres convencionals, tret d’aquelles que tenen els dos sentits de la marxa separats per tanques de formigó, on es pot arribar als 100 km/h. A les autopistes i autovies el límit és de 120 km/h, sempre per a cotxes i motocicletes.
Pel que fa a les sancions, estan dividides en greus i molt greus. Les molt greus suposen una sanció de 600 euros i la retirada de sis punts del carnet de conduir, quan se superen d’entre 50 i 70 km/h els límits establerts. Les faltes greus tenen una gradació de 100 a 500 euros de multa i la retirada de dos a sis punts del carnet, en funció de la velocitat a què se circulava en el moment de cometre la infracció.
LA XIFRA
Un atropellament a l’A-7, víctima mortal número 76
Un home va morir ahir atropellat per una furgoneta a l’autopista A-7. És la 76a víctima mortal de les carreteres des que va començar l’any. La víctima era un treballador de les autopistes que va quedar atrapat entre el camió petit del servei de manteniment de carreteres amb què estava treballant i la furgoneta que el va envestir. El conductor d’aquest últim vehicle va resultar ferit lleument i va ser traslladat a l’hospital Joan XXIII de Tarragona.
El balanç de morts a les carreteres continua sent favorable en relació amb les dades del 2019, quan en els mateixos dies havien mort 101 persones. El 45% de les víctimes d’aquest any són de col·lectius vulnerables: motoristes, ciclistes o vianants. Durant aquest mes de juliol passat han anat a la baixa els accidents mortals de motoristes, un dels col·lectius de més risc a la carretera.
Entre els responsables de trànsit continua preocupant l’elevat nombre de sinistres en què hi ha una col·lisió frontal entre dos vehicles, sigui fruit d’un avançament mal fet o d’una distracció que fa perdre el control del vehicle.