Societat

societat

Els fills del segle XXI

L’experiència d’agrupar nens i nenes per anar cap a l’escola amb bicicleta s’imposa a Barcelona

Els escolars aprenen civilitat i vialitat

Aixeca la visera de la moto i respon d’aquesta manera quan se li pregunta què li sembla l’experiència del bicibús, un grup de nens i pares que van a l’escola amb bicicleta els divendres al matí a l’Eixample de Barcelona, i que ara té davant seu al carrer Entença i que l’obliga a anar a poc a poc, darrere d’un cotxe de la Guàrdia Urbana que tanca la comitiva ciclista: “Són uns fills de puta (sic), que no treballen?”.

Encara no són les nou del matí d’un divendres i els que pedalen alegrement pel carrer Entença, aliens a l’estrès i mal humor dels adults, són un grup d’un centenar de fills del segle XXI, nens i nenes de pàrvuls i primària que l’últim dia lectiu de la setmana formen un grup de ciclistes i patinadors que en formació van a l’escola circulant des del mercat de Sant Antoni fins a la presó Model.

Els que no van ni en moto ni en cotxe i els veuen passar s’ho miren primer amb sorpresa i després amb un somriure de satisfacció, fins i tot n’hi ha que aplaudeixen des de les finestres i algú els fotografia. “Que bonic, faig fotos per enviar-les a les meves amigues. Sóc mestra de Veneçuela”, explica la Xeila amb un somriure als llavis.

Amb cinc escoles del districte de l’Eixample, ja en són més de quaranta a tot Catalunya els centres en què els alumnes i els pares s’organitzen per formar aquest bicibús que els permet pedalar amb comoditat, i sobretot amb seguretat, fins a l’escola. Una de les últimes rutes de posar-se en marxa és una que circula pel carrer Aragó a Barcelona, un dels més transitats de la ciutat. Al bicibús que surt de Sant Antoni hi ha un desplegament de Guàrdia Urbana al cap i a la cua de la marxa, i també als flancs per protegir el pas per les travessies. La comitiva respecta les fases semafòriques, perquè l’experiència també té una part d’educació viària, però a vegades s’escapa el vermell i la policia vigila que no hi hagi cap problema.

Els nens que pedalen per Barcelona potser no saben que el bicibús va néixer a Vic per l’empenta de dues mestres i nou nens. D’aquella primera experiència en va sorgir l’entitat Canvis en Cadena, que, amb Eduard Folch al capdavant, promou l’ús de la bicicleta com a transport escolar. “Es tracta de fer que passin coses i no que passin cotxes”, repeteix Folch com a lema enginyós de la iniciativa.

Els veritables protagonistes de la història són els nens com l’Uma, una menuda de quasi tres anys a qui, segons el seu pare, li costa més matinar que empènyer la bicicleta carrer Entença amunt. O en Roc, de cinc anys i alumne de l’escola Entença, al solar de la presó Model, que amb el bicibús “aprèn vialitat i agafa autonomia”, diu la Mireia, la seva mare.

La presó Model és la destinació dels joves ciclistes. Dins del recinte hi ha un espai habilitat per aparcar-hi les bicicletes. La imatge de les portes de l’antic centre penitenciari obertes amb nens entrant-hi amb les bicicletes no té preu. És la Barcelona del segle XXI i els seus fills.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mans i mànigues amb les baixes

Barcelona

Un 62% dels barcelonins estan a favor del turisme

BARCELONA

Impulsen la renovació de l’enllumenat públic a Figueres

FIGUERES

Contenidors de rebuig buits i voreres i carrers nets a Salt

Salt

L’Ajuntament es replanteja l’Ateneu Bar de Banyoles

BANYOLES

La covid no afluixa i ajorna el pic de la sisena onada

barcelona

El pare pelegrí de Tossa fa camí per renovar el vot

tossa de mar

El ministeri desestima les més de 1.700 al·legacions contra el ramal de la MAT

santa coloma de farners

Ple d’Olot tens per la cessió gratuïta de la Providència

Olot