Més d’un miler de persones es dirigeix a Arrels des de l’inici de la pandèmia
Anaven al centre per dir que començaven a viure al carrer
Una de cada quatre persones sense llar ateses per l’entitat no sabia a quin servei públic anar
Un total de 1.062 persones ha acudit al centre obert d’Arrels des de l’inici de la pandèmia per explicar que començaven a viure al carrer o que estaven a punt de perdre casa seva, a Barcelona. De mitjana, l’organització ha assessorat una dotzena de persones setmanalment. A més, una de cada quatre no sabia a quin servei públic havia d’anar. L’entitat ha notat un increment de la demanda de serveis relacionats amb les causes estructurals del sensellarisme. En concret, el 25% ha preguntat com contactar amb els serveis socials especialitzats en l’atenció a persones sense llar a Barcelona, el 18% demanda un allotjament, el 10% necessita suport en tràmits i el 8% ha preguntat per serveis de cerca de feina i formació (4% el 2019).
Del total d’atesos, el 88% són homes i el 12% dones. De mitjana tenen 43 anys, tot i que gairebé una de cada quatre tenen entre 50 i 64. El 24% tenen nacionalitat espanyol i la resta procedeixen de 79 països diferents.
En total, aquest col·lectiu ha exposat a Arrels 2.228 demandes i necessitats diferents. Accedir als serveis bàsics de dutxa i rober són les principals peticions des de l’inici de la pandèmia, amb un 39% i un 32%, respectivament. El servei de consigna és un servei que ha experimentat un augment de la demanda fins al 18%, quan el 2019 era del 12%.
El 17% dels atesos ha necessitat una orientació general sobre la majoria dels recursos existents a la ciutat.
El director d’Arrels, Ferran Busquets, ha afirmat que orienten a la gent sobre què hi ha i què no hi ha a Barcelona i exposen la realitat: “La saturació dels recursos”. Ha afegit que això suposa un impacte emocional molt gran i un acompanyament en aquest sentit. I és que Busquets ha volgut deixar clar que “no hi ha resposta per a aquestes persones”.