Societat

Tres de cada deu usuaris del transport públic no hi van tornar

El 2021 es va tancar amb 718 milions de viatges a l’àrea de Barcelona, un 27% més que el 2020, però 340 milions menys que el 2019

El 55% dels viatgers fan servir abonaments

El 2021 es va tancar amb una demanda registrada del transport públic a l’àrea de Barcelona de prop de 718 milions de viatges, una xifra que representa un 32,1% de viatges menys que l’any 2019, previ a la pandèmia, quan es va batre el rècord absolut a la xarxa, amb 1.056,6 milions de viatges. Unes dades que indiquen que tres de cada deu usuaris del transport públic abans de l’inici de la pandèmia no han retornat encara a fer-lo servir, tot i les campanyes dels diversos operadors per remarcar que el transport públic és segur i compleix totes les mesures de seguretat, protecció i higiene.

La recuperació respecte al 2020 sí que es va deixar notar i l’increment global de tot l’any va ser del 27%. La demanda al conjunt del transport públic ha estat creixent durant tot el 2021, amb l’excepció dels mesos de juliol i agost, quan ja és habitual que hi hagi una reducció, segons indiquen les dades recollides per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Les xifres són una suma del nombre de validacions de metro, busos, FGC, Tramvia i Rodalies. Tot i que les xifres queden encara lluny de les assolides el 2019, l’oferta s’ha mantingut al màxim.

Pel que fa a la recaptació, el repunt d’usuaris respecte al 2020 s’ha traduït també en més ingressos. L’any passat es van recaptar 353 milions d’euros, que és un 20% més que el 2020, però encara representa prop d’un 35% menys que l’any 2019, quan es van recaptar 540,8 milions d’euros.

Es manté estable el percentatge d’usuaris que fan servir abonaments de transport, un 55%. Pel que fa a la tarifació social, creix lleugerament el nombre d’usuaris de títols com ara la T-16, la T-Jove i els destinats a famílies monoparentals i nombroses i per a persones en situació d’atur, que arriben a sumar enguany el 19,14% del total de validacions, quan el 2020 van ser el 16,75% i el 2019, el 14,53%.

L’ATM preveu que la recuperació del nombre d’usuaris al transport públic es produeixi l’any 2023, quan està previst que s’assoleixin les xifres del 2019. Aquest any, l’expectativa és de recuperació progressiva de la demanda. Per fer-ho possible, les administracions i els operadors continuaran amb l’estricte compliment de les prescripcions de les autoritats sanitàries i amb el reforç dels protocols de seguretat i higiene.

L’òmicron frena la recuperació des de desembre

La sisena onada de la pandèmia s’ha deixat notar també en el transport públic. Des de desembre, el nombre d’usuaris ha registrat una davallada que ha frenat la tendència a la recuperació que anava a l’alça des del mes de setembre. L’increment dels positius per covid ha fet que molts treballadors i estudiants s’hagin hagut de confinar i ha reduït el nombre de desplaçaments. Fonts de Renfe indiquen que en el cas de les línies de Rodalies aquest gener hi ha hagut una baixada de cinc punts respecte al desembre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Rodant els castells de 8

MONTSE POU
ALCALDESSA DE BORDILS (JUNTS)

A poc a poc i amb compte, però sense pausa

BORDILs
MARTA ALSINA
DEFENSORA DE LA CIUTADANIA DE GIRONA

“Això no és una oficina de reclamacions”

girona
societat

La calor toca sostre i bat el rècord de temperatura màxima al maig a Catalunya

infraestructures

Un acte vandàlic provoca retards d’una hora en l’alta velocitat Barcelona-Figueres

societat

Neixen quatre pollets de faisà d’Edwards al Zoo de Barcelona

Rics en patrimoni mineral

Girona

L’Agència de l’Energia de l’Alt Empordà impulsa l’autoconsum fotovoltaic

FIGUERES

Les comarques gironines, terra de llibreries

Girona