Societat

Catalunya, a la cua en comprensió lectora a quart de primària

Només Ceuta i Melilla treuen uns resultats pitjors

Obtenen 14 punts per sota de la mitjana espanyola

Només un 11% dels alumnes diu que no li agrada llegir quan a Europa és el 21%

Els alumnes de quart de primària de Catalunya estan a la cua pel que fa a comprensió lectora en el rànquing de l’estat. Només Ceuta i Melilla obtenen uns resultats pitjors, segons l’anàlisi de les dades publicades avui en el darrer Estudi Internacional de Progrés en Comprensió Lectora (PIRLS) 2021. Segons aquest rànquing, Catalunya obté una puntuació de 507, 14 punts per sota de la mitjana espanyola que se situa en 521 i 21 punts per sota de l’europea, amb 528 punts. Les comunitats amb millor puntuació, i que segons els paràmetres de l’estudi fregarien una comprensió lectora “alta” són Astúries(550), Madrid (539) i Castella i Lleó (538). Catalunya, en canvi, es quedaria a la part baixa juntament amb les Illes Canàries (510), Ceuta (498) i Melilla (499).

Segons recull l’ACN, les dades del PIRLS mostren que a Espanya, el 12,7 % de la variabilitat en els resultats dels estudiants en comprensió lectora es pot atribuir a l’estatus social, econòmic i cultural, un percentatge més baix del que passa a la resta de països. Per sexes, els percentatges de nois i noies que han assolit el nivell alt de comprensió lectora és pràcticament igual (36% noies, 35% nois), unes xifres, que també són significativament inferiors a la mitjana europea.

L’estudi també mostra que només un de cada deu estudiants de quart curs de primària a Espanya (11%) afirma que “no li agrada llegir”, per sota de la mitjana europea que se situa en un 21%. En aquest punt, tampoc surt ben parada Catalunya. Mentre al conjunt del territori nacional, més de la meitat dels estudiants de quart admeten que els agrada molt llegir, a Catalunya aquest percentatge és del 44%.

El PIRLS avalua la comprensió lectora de l’alumnat en el seu quart curs de primària. En termes generals, i comparant la situació espanyola amb la de la resta de països europeus que consten a l’estudi, es denota una “baixada generalitzada” del rendiment de l’alumnat pel que fa a la comprensió lectora. Segons l’estudi, aquesta baixada podria ser “conseqüència” de l’impacte de la pandèmia de la covid.

En aquest sentit, les xifres mostren una baixada de la puntuació mitjana a Espanya, però també de la mitjana europea, que “trenca amb el comportament ascendent” que s’havia registrat en les darreres edicions de 2011 i 2016.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

QUART

La Festa del Fang s’avança al maig i amplia les activitats a tot el mes

QUART
societat

El Zoo provarà un sistema de filtres naturals per reutilitzar aigua

Barcelona
Urbanisme

Les obres de les Cales s’acabaran abans de l’estiu

Mont-roig del Camp
comerç

Barcelona és la capital amb més densitat comercial d’Europa

Barcelona
Estat Francès

Cauen les pales del Moulin Rouge

Barcelona
LA CELLERA DE TER

Els viveristes demanen que l’ACA els “obri l’aixeta” per no haver de tancar

LA CELLERA DE TER
campdevànol

Un projecte vol convertir el Ripollès en refugi de persones LGTBIQ+

campdevànol
gastronomia

Un ‘mercat’ gastronòmic quedarà obert al Port Vell

Barcelona
DOSSIER

S’Agaró, un referent centenari

S’Agaró