Societat

Esport

El fenomen del patinatge

Barcelona: el paradís dels patinadors

La capital de Catalunya és una de les ciutats europees on hi ha més afició pel patinatge en línia i atrau practicants de tot el continent

L’àmplia xarxa de carrils bici facilita els desplaçaments quotidians i les rutes urbanes

L’esport de les rodes petites convenç moltes persones per la seva funció de socialització

Qui vulgui aprendre a patinar o passejar per la ciutat té una àmplia oferta de classes i rutes cada dia

Fa temps la imatge d’un patinador passejant per la ciutat s’associava a joves bronzejats de la costa californiana, d’aquells que sortien a les pel·lícules de Hollywood. L’imaginari col·lectiu dels barcelonins, però, ja fa anys que ha canviat. Barcelona és plena de ciutadans de tots els sexes i edats que llisquen sobre l’asfalt de la ciutat tot l’any, de dia i de nit, per anar a treballar o fer esport i no criden l’atenció dels vianants.

De fet, la capital catalana s’ha convertit en una de les grans referències europees dels patins en línia, juntament amb capitals com Londres, París i les ciutats d’Alemanya, Itàlia i Polònia amb una important tradició roller. La ciutat acull un gran nombre d’aficionats a aquest esport que aprofiten que hi venen a fer turisme per endur-se els patins i recórrer l’urbs sobre rodes. També n’hi ha que venen a la capital catalana a participar en les nombroses rutes que s’hi fan.

Fora de l’atenció mediàtica que han despertat els patinets elèctrics, que van aparèixer als carrers de manera abrupta i massiva, els patins s’han anat integrant en el paisatge de la mobilitat urbana de mica en mica. N’hi ha als carrils bici, als skate parks, a la façana marítima de la ciutat i cada cop és més freqüent veure grups nombrosos de patinadors practicant el seu esport per tots els barris.

Entre aquests hi ha la Carme i el Juan, una parella de patinadors que es van conèixer en les activitats de l’Associació de Patinadors de Barcelona (APB), una entitat sense afany de lucre que es dedica, des de fa vint anys, a promoure el patinatge.

Classes gratuïtes

La Carme fa deu anys que patina. En va aprendre a l’Escola Oficial de Patinatge i va perfeccionar la tècnica amb les classes gratuïtes i les rutes de l’APB i d’altres grups que organitzen, de manera gratuïta, cursos i sortides en patins per Barcelona, “una ciutat molt bona per patinar” i on “cada cop hi ha més carrils bici”, i per altres indrets de Catalunya.

La Carme i el Juan no són l’única parella que s’ha conegut patinant. “Patinar és una manera de relacionar-se i fer amics. Molta gent ve amb nosaltres després de separar-se o divorciar-se”, explica el Juanpa, membre de l’APB i expresident de l’associació. Ell va començar a patinar fa catorze anys, quan en tenia 58. “Fins llavors no havia fet mai esport”, explica el Juanpa, que va deixar de fumar i es va aprimar al cap de poc temps. Ara es passa mitja vida a sobre dels patins.

Jaume Narbona, membre de la junta de l’APB, també s’hi va posar de gran. Fa vuit anys, als 56, va haver de deixar de fer triatlons i va haver de buscar un esport “que no colpegi i que no desgasti les articulacions”. Va anar a petar, és clar, al patinatge i ara fa de cap de monitors de les classes de l’associació, organitza sortides en patins per diferents llocs de Catalunya i forma part de l’equip de voluntaris que planifica i du a terme les rutes de l’APB.

Hi ha patinadors que a la dessuadora hi tenen inscrit el lema “You’ll never skate alone” (Mai patinaràs sol), una versió del famós “You’ll never walk alone” (Mai caminaràs sol), la cèlebre cançó que l’equip de futbol del Liverpool ha adoptat com a himne. La frase té tot el sentit del món. Tothom qui vulgui pot patinar en grup qualsevol dels set dies de la setmana a Barcelona. Diverses associacions, escoles de patinatge, col·lectius i botigues de patins organitzen classes i rutes de dilluns a diumenge i de franc.

La més popular i multitudinària és la ruta Social i la Xino-Xano (per als patinadors principiants) que organitza l’APB els divendres. Les rutes surten des de la Vila Olímpica a les deu de la nit i recorren tot Barcelona en un ambient distès i segur. La ruta social, que pot aplegar centenar de persones, transcorre, en molts trams, pel mig del carrer gràcies a la tasca dels stoppers, una quinzena de voluntaris que s’encarreguen de guiar la ruta, tallar els carrers al trànsit i vetllar perquè ningú avanci el cap de ruta ni es quedi enrere.

Les rutes dels divendres estan adaptades a tots els nivells i preferències. Les del primer divendres de mes són més fàcils i menys dures, d’una quinzena de quilòmetres i sense grans pujades ni baixades. La dificultat va augmentant a mesura que avança el mes fins a arribar a les de l’últim divendres, d’una vintena o més de quilòmetres i amb pujades per a esportistes amb bons pulmons i baixades per a patinadors experts.

En Jaume Manzanares és un dels habituals de les rutes dels divendres. Aficionat a l’esquí, troba en el patinatge una altre esport “dinàmic” que també consisteix a lliscar sobre una superfície i li permet “bellugar-se fent recorreguts a l’aire lliure” d’una manera, a més, “molt segura perquè les rutes estan molt ben organitzades”. “Només cal complir unes quantes normes molt senzilles per participar en la ruta amb total seguretat”, explica en Jaume. “També et permet socialitzar-te i parlar amb altra gent, i si un dia vols practicar-lo sol també pots. No necessites una parella com passa si vols jugar a tennis”, hi afegeix.

La bona fama de les rutes barcelonines i els encants de la capital catalana atrauen cada cop més patinadors. “Barcelona és una ciutat ideal per patinar –afirma Jaume Narbona–, per això venen patinadors d’altres ciutats d’Europa” a tastar l’asfalt de Barcelona. De fet, és molt habitual veure’ls lluint les samarretes i les dessuadores dels seus grups de patinatge de Saragossa, Londres, París, Lisboa o Polònia.

Esport inclusiu

Una de les claus de l’èxit del patinatge en línia és també que és un esport que es pot practicar a qualsevol edat, en què cadascú aprèn al seu ritme i fins al nivell que necessita. A les rutes hi assisteixen nens –acompanyats dels pares–, joves, persones de mitjana edat i també d’entre seixanta i setanta anys.

Però és un esport perillós? En Juanpa admet que és habitual caure de tant en tant, però en la gran majoria de casos són caigudes sense conseqüències, especialment si es porten proteccions: genolleres, canelleres, colzeres i casc. En Juanpa reivindica, a més, el patinatge com a sistema de transport urbà eficaç. Explica que fa uns anys, quan l’Ajuntament de Barcelona organitzava una cursa de mobilitat per promoure els desplaçaments sostenibles, els patinadors guanyaven “sempre”.

Més rendibilitat de l’esforç

La percepció de l’esforç és menor que en altres i la despesa energètica és més elevada. Segons l’APB, amb mitja hora de bicicleta es cremen unes 150 calories; amb 30 minuts d’aeròbic, unes 180, i en mitja hora patinant es consumeixen aproximadament unes 300 calories.

Exercici de tot el cos

S’exercita el maluc, les cuixes i les cames amb facilitat. També treballen les extremitats superiors i les espatlles amb el braceig natural que s’origina en patinar amb més intensitat. A més, es practica l’equilibri, els reflexos i la coordinació, i s’enforteix el sistema cardiovascular.

A l’aire lliure

Patinar és una manera lúdica de desplaçar-se per la ciutat, tant per fer turisme com per anar a treballar. També hi ha algunes vies asfaltades per camins de muntanya, com la Ruta del Ferro al Ripollès, que permeten gaudir de la natura.

Esport social

És una activitat que es pot practicar a totes les edats i ideal per fer en família. És, alhora, una bona manera de socialitzar-se si es practica amb algun dels nombrosos grups que hi ha a Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SOCIETAT

Els veïns de Lilla tallen l’A-27 per exigir les indemnitzacions per les esquerdes

MONTBLANC
ciutat del vaticà

El papa frena els rumors sobre la seva salut amb la lectura d’una llarga homilia

barcelona
Societat

Mor Joan Nadal, empresari andorrà pioner en el sector del transport

URBANISME

Rubí invertirà més d’un milió d’euros per renovar el clavegueram de dos carrers

RUBÍ
MEDI AMBIENT

El temporal Nelson es “menja” part de la platja de Sant Sebastià de Barcelona

BARCELONA
SOCIETAT

Marxen de l’edifici ‘El Barco’ d’Esplugues els dos últims veïns que hi quedaven

ESPLUGUES DE LLOBREGAT
economia

L’IVA del gas deixa de ser reduït i torna al 21% a partir de dilluns

barcelona
SOCIETAT

Els taxis de Sitges s’adhereixen al servei conjunt del Garraf

Sitges
transports

Tallada la L4 del metro entre les estacions de Bogatell i la Barceloneta

Barcelona