Societat

Comerç

“Cal Ros de plaça” compleix cent anys

La botiga Can Duran de la plaça Major celebra el centenari reivindicant el comerç local i la nissaga familiar, que ja encadena quatre generacions de botiguers

Per Rams, elaboren palmes i palmons

La tradició diu que a Banyoles les palmes i palmons que els nens van a beneir cada diumenge de Rams a l’església de Santa Maria dels Turers es van a buscar a “Cal Ros de plaça”, de la mateixa manera que els ciris per a la processó de la Mare de Déu dels Dolors s’anaven a comprar a Ca la Brugui. Situats a pocs metres, a la mateixa plaça Major, Ca la Brugui, oberta el 1948, va haver d’abaixar la persiana dolorosament el novembre del 2021; forma part d’aquella Banyoles que ja no existeix, d’aquell món d’abans de Zotal, bosses de pipes i esprits de broc. “Cal Ros de plaça”, com popularment es coneix Can Duran, aquest mes de març encara va confeccionar, per Rams, més d’un miler de palmes i palmons.

Primer, a la Porta dels Turers

En fan des que l’1 d’octubre del 1923 –ahir van complir 100 anys– Joan Duran i la seva dona, Conxita Baus, es van instal·lar a la Porta dels Turers fent cistells i sarrons, pensats per portar carbó. Són els fundadors d’una nissaga familiar dedicada al comerç banyolí. Can Duran és un establiment centenari, una excepció en un moment en què les botigues de proximitat tanquen per jubilació, traspassos o canvis de negoci amb mirada global. Helena Frigola, la quarta generació i que ha impulsat un projecte propi amb una botiga de moda, reivindica el caràcter emprenedor de la seva besàvia Conxita a l’hora de tirar endavant el negoci en èpoques més grises. “L’aprenentatge de buscar solucions a les adversitats per tirar endavant”, assenyala Frigola.

El “ros de plaça” era Jaume Duran, la segona generació juntament amb el seu germà, Pere Duran. Amb la dona, Juanita Costa, elaboraven totes les palmes dels nens banyolins i els palmons per a les nenes. “Amb gran aptitud comercial”, destaca Frigola, va obrir la botiga a altres productes: cistells, catifes i marroquineria, joguines i roba. I va posar en marxa reclams per atraure clients, una innovació de màrqueting als anys vuitanta. Dues germanes, Dolors i Conxita Duran, són la tercera generació. La Dolors mostra cada any com confeccionen els palmons, filigranes d’artesania, i a la botiga hi ha un petit museu de joguines antigues i figures de pessebre. La Conxita va obrir una botiga a l’avinguda Països Catalans on ven marroquineria i articles de viatge. “Els moments més bons són els que han donat força per arribar al centenari de Can Duran”, destaca Helena Frigola.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Troben una nova manera de bloquejar proteïnes clau en el càncer de pròstata

barcelona

Nadal i Verge valoren l’avenç del nou protocol contra les violències masclistes a la universitat

barcelona
SOCIETAT

Mor Ramon Pujades, reconegut defensor del patrimoni de la Seu Vella

MATARÓ

El 65% dels veïns del barri de Vista Alegre ja participen del porta a porta mixt

MATARÓ

Els fiscals de Barcelona, contra “qualsevol ingerència”

barcelona
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Algunes precipitacions a la zona pirenaica

Barcelona

Vanessa Mendoza: “Sento que m’estan renyant”

barcelona
societat

Els desallotjats del bloc de Figueres porten a l’Ajuntament als tribunals ”per actuar sense ordre judicial”

figueres
BARCELONA

Nou espai a la Vall d’Hebron per atendre pacients politraumàtics greus urgents

BARCELONA