Reportatge

D'ofici, faroner

Viure en un far s'allunya sovint d'allò que la literatura ha mitificat. El de faroner, farer, farista o faroler (avui dia tècnics d'ajuts a la navegació) era, en realitat, un ofici molt dur: es vivia i treballava al mateix lloc, aïllat, la família tenia dificultats per accedir a la sanitat, a l'educació, els subministraments no sempre arribaven i, a més, hi havia poca seguretat. Aquesta vessant humana és la que l'historiador i arxiver, David Moré, nét i besnét de faroners, i un dels millors especialistes en l'estudi dels fars i els faroners, ha publicat en el llibre La vida en los faros de España. El Cuerpo de Torreros de Faros o de Técnicos Mecánicos de Señales Marítimas (1851-1992).

Aquest treball és el resultat de més de deu anys de recerca en diversos arxius i incideix especialment en el dia a dia dels habitants dels fars, en el seu treball i organització, en la relació amb el territori i també en les relacions humanes que s'hi establien. Moré, que prové d'una nissaga de catorze faroners, recorda com una ordre ministerial va posar fi al cos de torrers de fars l'1 de gener de 1993 i com els –fins aleshores– funcionaris de l'Estat van passar a dependre, com a personal laboral, de l'autoritat portuària (la meitat) o a desenvolupar altres tasques, sense perdre la condició de funcionari, que res tenien a veure amb el seu ofici.

Avui dia els fars funcionen a ple rendiment, ja que, explica Moré, les noves tecnologies que fan servir els navegants funcionen gràcies a un GPS diferencial que corregeix les desviacions del satèl·lit. I aquests es troben als fars.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Les delegacions de TV3 i CatRàdio a Girona aniran a l’espai Santa Caterina

GIRONA
tercer sector

Càritas Lleida, Solsona i Urgell atén un 11% més de persones

Lleida
MEDI AMBIENT

L’actuació d’urgència en el litoral de Barcelona puja finalment a 125.000 euros, segons l’Estat

Pineda de Mar

L’Ajuntament demana al BBVA més caixers per la reducció d’oficines

Terrassa
economia

El tràfic de mercaderies al Port de Barcelona arriba als 22,8 milions de tones

Barcelona
comerç

A Catalunya es faran 408 fires el 2024

Calella
Urbanisme

Les obres de la Meridiana continuaran l’any vinent fins a Fabra i Puig

Barcelona
tribunals

El TSJC ha de resoldre si autoritza una bicicletada als túnels de Vallvidrera

Barcelona
tribunals

L’Audiència ordena repetir el judici a un vigilant del metro absolt tot i trencar la cama a un usuari

Barcelona