Justícia
Una justícia millor és possible
Les notificacions telemàtiques als jutjats freguen els 1,5 milions durant el primer semestre d'aquest any i l'ús d'aquesta via es consolida a l'alça
El sistema agilita els procediments i minimitza la generació de paperassa
Un jutjat és una oficina amb unes taules plenes de papers, carpetes i expedients de tot tipus que s'hi acumulen lentament, per desesperació dels funcionaris que hi treballen. De mica en mica l'administració està introduint millores per agilitar els tràmits judicials i reduir al producció de paperassa, alguna de les quals comença a tenir efectes positius.
En aquest sentit s'ha d'entendre la generalització de la firma electrònica entre els operadors jurídics i la potenciació de les noves tecnologies a través del sistema Lexnet, un canal de comunicació directa entre els jutjats i els col·lectius de professionals que tenen tracte amb els jutjats.
Les últimes dades conegudes, i difoses pel Departament de Justícia, xifren en 1.484.611 el nombre de notificacions telemàtiques que s'han fet amb aquest sistema durant el primer semestre d'aquest any, fet que fa pensar que se superaran els registres d'anys anteriors.
De fet, el volum de notificacions a través d'aquesta xarxa no ha parat de créixer des que es va posar en marxa. D'aquesta manera si l'any 2008 es van transmetre poc més d'1,2 milions de notificacions, el 2010 es va superar llargament aquest registre i quasi es va doblar, amb 2,3 milions de notificacions realitzades.
La informàtica avança també en altres àmbits del dia a dia dels jutjats de Catalunya. Només un exemple; entre requeriments judicials que ordenen accions concretes a la policia i enviaments per part de procuradors de sol·licituds de demandes civils s'han recollit més de 108.000 tràmits telemàtics.