Societat

Dos boeings xoquen al Prat però els pilots ho ignoren i volen amb l'avió malmès

L'Estat recomana a Ryanair millorar la comunicació entre la tripulació dels seus vols després que la pilot no fes cas de les advertències repetides dels passatgers

Ryanair ha tingut xocs similars als aeroports de Girona i Sevilla

Un boeing 767 d'American Airlines amb 239 passatgers va creuar l'Atlàntic sense que els seus tripulants sabessin que duien un estabilitzador de la cua trencat. Se l'havia malmès un altre boeing de Ryanair que va volar a Eivissa amb 175 passatgers i una ala ratllada. Ambdós avions van xocar abans d'enlairar-se a l'aeroport del Prat. Els viatgers de l'avió de Ryanair ho van veure i van alertar la tripulació abans, durant i després del vol. Aquesta els va ignorar. Arran de l'incident, l'Estat ha recomanat a Ryanair que millori la comunicació als seus vols. I a Aena, que revisi les normes de trànsit dels avions a la tercera pista del Prat. Ryanair ha tingut xocs similars als aeroports de Girona i Sevilla.

La comissió d'investigació d'accidents i incidents d'Aviació Civil, que depèn del ministeri de Foment, ha fet públiques aquestes recomanacions en el seu darrer butlletí, publicat recentment. Allà exposa les conclusions a què ha arribat arran de l'incident, que va succeir el 14 d'abril del 2011 cap a dos quarts de nou del matí.

En aquell moment, l'avió de Ryanair es dirigia cap a la zona a la capçalera de la tercera pista de l'aeroport del Prat on els avions s'esperen abans d'enlairar-se. Es va topar pel camí amb l'avió d'American Airlines, un boeing 767, un tipus de màquina que per les seves dimensions no se sol aturar en aquell indret. Segons l'informe de la comissió això “va sorprendre una mica” la pilot de Ryanair, que havia d'ultrapassar l'altra màquina per situar-se al lloc que se li havia assignat i tenia poc espai per fer-ho.

El copilot, de 29 anys i amb tan sols 500 hores de vol, va vigilar la maniobra i en un moment va demanar a la seva companya, de 34 i amb 2.215 hores, que s'aturés. El xoc que va esberlar l'avió d'American Airlines ja s'havia produït, però no el van percebre. Tampoc el van percebre a l'avió americà. Ni des de la torre de control. Qui sí que el va veure per les seves finestretes van ser diversos passatgers del vol de la companyia irlandesa, que van avisar les hostesses. Una d'elles ho va comunicar a la pilot, però amb tant poca convicció que la comandant ho va ignorar.

Sense novetat fins al destí

Ambdós vols “van prosseguir els seus vols i van arribar a les seves destinacions sense novetat”, i va ser quan van revisar la màquina de Ryanair a Eivissa, abans del següent vol, que la comandant va advertir la ratllada al winglet dret, que és l'extrem de l'ala que s'aixeca per donar estabilitat a la nau. Llavors Ryanair va avisar American Airlines, que va descobrir “l'existència d'un trencament a la part externa de l'estabilitzador horitzontal esquerre” del seu avió quan aquest ja havia creuat l'Atlàntic. Això “va obligar a aturar l'aeronau i procedir a la seva reparació”.

La comandant del boeing 737, per la seva banda, “va considerar que el defecte era menor i que no justificava una actuació per part dels serveis de manteniment, tenint en compte que havien de desplaçar-se des de Barcelona perquè la companyia no disposa de mecànics a Eivissa. Tampoc va apuntar el defecte trobat al registre tècnic de l'aeronau”, segons l'informe.

Comunicació “deficient”

Aquesta investigació revela “deficiències” de comunicació entre la tripulació de l'avió de la companyia irlandesa de baix cost. Primer, perquè els tripulants de cabina van tenir problemes per entendre les queixes que emetien els passatgers que van veure el xoc “parlant en espanyol sense que ells entenguessin bé el que deien”, segons el seu testimoni recollit en l'informe.

També perquè “no sembla” que la responsable de la tripulació de cabina “fos conscient de l'impacte de que en la seguretat podia tenir la informació que es disposava a subministrar” a la pilot quan ho va fer . De fet, quan va trucar la comandant va començar la comunicació amb la frase “perdoni que li molesti sé que se suposa que no ho he de fer”, segons el testimoni de l'hostessa. A més, aquell va ser l'únic cop que va comunicar les queixes dels passatgers als pilots. Durant el vol, “en cap moment la tripulació de cabina es va posar en contacte amb els pilots per transmetre'ls la inquietud dels passatgers”, malgrat que alguns, un d'ells un enginyer, van insistir.

Per la seva banda “la comandant va remarcar que va entendre que havia estat un sol passatger el que havia vist el contacte i no diversos com després va esbrinar”, segons el seu testimoni recollit en l'informe. “Probablement la seva decisió de continuar el vol hagués estat diferent si hagués sabut que van ser diversos”, continua, i afegeix que la pilot “no va apreciar preocupació a la veu” de la responsable de la cabina.

Per això la comissió estatal recomana a Ryanair que en la formació del seu personal “intensifiqui els aspectes relacionats amb la comunicació entre els tripulants de cabina i els tripulants de vol” i posi “especial èmfasi” “en el benefici que una eficient transmissió d'informació des de la cabina de passatgers a la cabina de vol té per la seguretat”.

A banda dels defectes de comunicació a la tripulació del vol de Ryanair, l'incident també “posa de manifest” segons l'informe que “l'espai disponible” i les normes de circulació a ambdues capçaleres de la tercera pista “no garanteixen una separació suficient durant l'accés d'una aeronau” a les zones d'espera. De fet la capçalera oriental, on va succeir el xoc, està pendent d'una reforma que ha d'augmentar la seva zona de seguretat, que és insuficient segons les lleis actuals.

Per això l'informe també recomana a AENA que estudiï de nou “les limitacions de rodatge aplicables” als accessos de la tercera pista. De fet, l'informe recorda que ja va fer una recomanació similar a l'ens de gestió aeroportuària arrel d'un incident similar succeït el 14 de gener del 2010 a l'aeroport de Girona.

Llavors, l'avançament entre dos avions de Ryanair va acabar amb un xoc que va trencar el winglet de l'ala esquerra d'una de les naus i l'estabilitzador a la cua de l'altra. En aquesta ocasió els pilots sí que van percebre el xoc i els avions van tornar a l'aparcament per ser reparats.

L'abril passat, dos avions de Ryanair també van topar mentre rodaven per la pista de l'aeroport de Sevilla. L'accident va obligar a desallotjar ambdues aeronaus.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
LA CELLERA DE TER

Els viveristes demanen que l’ACA els “obri l’aixeta” per no haver de tancar

LA CELLERA DE TER
campdevànol

Un projecte vol convertir el Ripollès en refugi de persones LGTBIQ+

campdevànol
gastronomia

Un ‘mercat’ gastronòmic quedarà obert al Port Vell

Barcelona

S’Agaró, un referent centenari

S’Agaró

El camí de ronda, un regal

s’agaró
Claudio Grande
Cap de l’oposició de Llançà per Alternativa per Llançà (AxL)

“El govern de Junts i el PSC està fent una política continuista”

Llançà
Vicissituds abans, durant i passada la guerra
MOMENTS DIFÍCILS

Vicissituds abans, durant i passada la guerra

Terramar, precedent avantatjat i inconclús
SITGES

Terramar, precedent avantatjat i inconclús

Estratègia comercial pionera
PROMOCIÓ INTENSA

Estratègia comercial pionera