Societat
El consumidor té drets
Una jutgessa de Barcelona dóna la raó a un comprador contra uns grans magatzems en aplicar una sentència europea
Afirma que el venedor no ha demostrat el mal ús del producte i, per tant, conclou que està defectuós d'inici
És un cas excepcional de consumidor que exerceix els seus drets fins al final, sense deixar-se vèncer pel relatiu valor de la compra ni per l'enrenou d'anar als tribunals. La seva persistència ja ha obtingut una recompensa: ha guanyat un plet i, a més, anima altres consumidors contra el fet que els venedors es neguin a canviar un producte en mal estat des de la seva adquisició.
Concretament, el 30 d'octubre del 2014 l'home va comprar un llibre electrònic en uns grans magatzems de Barcelona per 149 euros. Va usar el dispositiu durant dos mesos, i el matí del 22 de desembre del 2014 va deixar de funcionar. L'aparell havia estat adquirir amb funda protectora integrada i no va caure ni res semblant, va assegurar el client. En el servei tècnic de reparació van dir-li que la pantalla de vidre líquid estava trencada i que això no li cobria la garantia. El venedor li va dir el mateix. El client va presentar una demanda contra els grans magatzems perquè considerava que el producte estava defectuós des de la seva adquisició. En el jutjat, l'empresa va aportar dos informes que avalaven que el producte es va espatllar per un mal ús del consumidor.
La titular del jutjat de primera instància número 47 de Barcelona acaba de donar la raó al consumidor i obliga el venedor a tornar-li els 149 euros. La jutgessa exposa que en aquest cas s'ha d'aplicar la legislació vigent espanyola en matèria de defensa dels consumidors i usuaris, que fixa que el venedor ha de respondre de les faltes de conformitat que es manifestin en un termini de dos anys des de l'entrega del producte. En la sentència, la jutgessa també hi recorda la resolució recent del Tribunal de Justícia de la Unió Europea del 4 de juny del 2015, en què –amb relació a la consulta d'un magistrat dels Països Baixos– aclareix que el jutge nacional pot aplicar d'ofici, l'article 5 apartat 3 de la directiva 1999/44/CE. Aquesta disposició estableix que, si no es demostra el contrari, es considerarà que les faltes de conformitat entre venedor i comprador que es manifestin en un termini de sis mesos a partir de l'entrega del producte, en principi és que existien en el moment de la seva entrega.
La jutgessa hi afegeix que ella mateixa va veure el llibre digital i no en va observar “cap dany extern”. Hi precisa que en els dos informes tècnics el venedor informa “de manera gratuïta” que l'aparell es va espatllar per un cop i que “no ha acreditat que el consumidor va sotmetre el producte a una força excessiva que en va motivar la ruptura de la pantalla”. A causa de la manca de proves del venedor i que el producte es va espatllar al cap de dos mesos de l'adquisició, la jutgessa conclou que el producte era defectuós d' inici i obliga a indemnitzar el client.