Societat

Prioritat per al vianant

El govern de Colau es fa seu el projecte iniciat en el mandat anterior per vertebrar Barcelona a partir d'una nova unitat territorial batejada com a “superilla”

La restricció de la circulació de pas als carrers afectats serà una prioritat

L'abstracció conceptual del projecte fa que sigui de mal explicar. A grans trets, però, es podria dir que es tracta de repensar la divisió territorial tradicional de Barcelona, a partir de la implantació de noves àrees amb una dimensió més gran que la d'una illa de cases, però més petita que la d'un barri. Se les denomina “superilles” i no estan pensades per tenir una funció únicament, o essencialment, administrativa. Han –o haurien– de ser espais delimitats en un plànol però que recuperin un cert esperit comunitari, amb un urbanisme i un disseny de mobilitat pensats per tenir un ús eminentment ciutadà, i on es puguin assajar solucions de consum i producció energètica –ús de plaques solars o reutilització d'aigües– que tendeixin a l'autoconsum.

Des del punt de vista teòric, el discurs és immaculat. A l'hora de portar-lo a la pràctica, però, la cosa canvia. Costa de visualitzar. L'anterior govern de Xavier Trias va intentar plasmar la idea, en la que va ser una de les apostes més viscerals de l'aleshores tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà, Antoni Vives, a partir dels postulats de l'Agència d'Ecologia Urbana, pare i mare intel·lectual de la criatura. Una voluntat que es va traduir en poc més que l'anunci d'una prova pilot que preveia la creació progressiva de les cinc primeres superilles.

A diferència del que ha passat amb diverses iniciatives polítiques heretades del mandat anterior, que ara són revisades o directament descartades, l'executiu d'Ada Colau no només ha decidit donar una continuïtat de tràmit al projecte, sinó impulsar-lo. “Volem implantar-les de manera real, que es visualitzin”, assegura el gerent adjunt de l'àrea de Mobilitat i Infraestructures, Manuel Valdés. Per complementar el relat, la regidora de Mobilitat Mercedes Vidal hi afegeix que aquestes noves àrees seran una peça angular per executar una de les grans propostes doctrinals de l'executiu de Barcelona en Comú –i que, de fet, ja es feia–, com és anar restant espai al cotxe en benefici del vianant. “Aquesta política de guanyar espais per als vianants s'articularà a través de les superilles”, proclama. Ja tenim, doncs, objectiu i l'instrument per concretar-lo.

Empènyer les proves pilot en curs serà el primer pas, abans de pensar a definir-ne de noves. Tret de la del barri de la Maternitat i Sant Ramon, on s'ha anat més per feina, en la resta tot just s'han fet els treballs previs a la introducció del programa, consistents a delimitar el perímetre de les àrees i testar l'opinió dels veïns i el teixit econòmic implicat per veure com es concreta en mesures, i en obres, el que ara bàsicament són nocions o objectius.

En la línia del que defensa el nou ajuntament, una prioritat serà tendir a la transformació física dels carrers perquè el vianant hi tingui prioritat de pas a través, per exemple, de solucions com ara les seccions de plataforma única. La circulació de pas, a excepció de la que sigui de serveis, en quedarà fora. Per tant, a les vies que estiguin dins la xarxa viària bàsica de la ciutat, no s'hi encaixarà cap superilla. És evident. Potenciar l'ús de modes com la bicicleta serà una de les altres apostes, juntament amb les que escapen a l'àmbit de la mobilitat. Com potenciar el comerç de proximitat, per dir-ne una.

LA FRASE

La nostra visió és que l'espai públic ha de ser això, públic, perquè la gent en pugui gaudir
Manuel Valdés
gerent adjunt de l'àrea de Mobilitat i Infraestructures

Un 30% més d'espai per a vianants

Dins el patró teòric de ciutat que es coneix com a model Barcelona, les polítiques per potenciar l'ús social de l'espai públic en detriment de l'espai destinat als cotxes són un veritable mantra. Tothom se les fa seves, d'esquerra a dreta. Sobre això les estadístiques il·lustren que en els últims anys ha crescut substancialment la superfície de carrers o altres zones on el vianant té prioritat de pas. El 2013 sumaven 76,2 hectàrees, i el següent, 103,1. El gerent adjunt de l'àrea de Mobilitat i Infraestructures, Manuel Valdés, explica que aquest repunt de grans transformacions urbanes en curs ha permès incrementar els espais per als vianants en districtes on tenien una presència molt residual. Com ara a Sants-Montjuïc, on s'ha passat de 4 hectàrees a 12,6 gràcies a la cobertura, encara no conclosa, del calaix ferroviari. La intenció del consistori és seguir en aquesta línia, tot i que no necessàriament tots els projectes es canalitzaran a través de les superilles. “Aquestes racionalitzacions poden venir a través d'urbanitzacions puntuals, d'intervencions en els accessos als carrers, amb incorporacions de senyalització horitzontal i vertical que remarqui altres usos en calçada i en vorera”, comenta la regidora Mercedes Vidal, que hi afegeix que aquest treball sobre el territori es planificarà de bracet amb el territori.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Protesta contra la possible implantació d’una planta de biogàs

Camarles

Desnonen una família amb una filla de cinc anys a Tarragona

Tarragona

La unitat de drons dels Mossos a l’aeroport entrarà en servei aquest any

figueres
medi ambient

Barcelona triplicarà l’energia fotovoltaica en tres anys

barcelona
societat

Hortolans de Manresa, indignats pel tall d’aigua per regar

Manresa
SALUT

El Trueta incorpora un TAC que ofereix imatges durant la intervenció

GIRONA
Salut

Balcells assegura que l’assistència mèdica al Baix Segre està “garantida”

Lleida
GIRONA

Les infermeres d’atenció primària es reivindiquen en un congrés

GIRONA
salut

Reclamen mantenir l’actual hospital Sant Jaume de Mataró fins que no es faci el nou

Mataró